Topman Lidl Duitsland stapt op | RetailDetail

Topman Lidl Duitsland stapt op

Topman Lidl Duitsland stapt op
Shutterstock

Amper 2,5 jaar na zijn aanstelling als baas van Lidl Duitsland heeft Marin Dokozic het bedrijf verlaten. Het is al het derde vertrek van een topper in nog geen jaar tijd. Lidl voelt ook in zijn thuismarkt de hete adem van Aldi almaar feller in de nek.

 

Aldi wint marktaandeel ten nadele van Lidl

Het blijft maar rommelen bij Lidl in Duitsland. Een jaar geleden stapte Sven Seidel met onmiddellijke ingang op als groeps-CEO van de discounter omwille van “onenigheden rond de strategie”. Dat vertrek kwam er na geruchten dat de oppermachtige Klaus Gehrig, die aan het hoofd staat van moederbedrijf Schwarz Group, het niet meer zag zitten met Seidel, die hij een gebrek aan kostenbewustzijn verweet. Nog geen half jaar later verliet ook de e-commercechef van Lidl het bedrijf, nadat diezelfde Gehrig de digitale plannen van Lidl fors had laten terugschroeven.

 

Nu vertrekt dus Marin Dokozic, de nummer 1 van de Duitse Lidl-tak. Een officiële reden voor het vertrek is niet opgegeven, maar weekblad WirtschaftsWoche kreeg vertrouwelijke cijfers binnen van marktonderzoeksbureau GfK. Daaruit blijkt dat Lidl in zijn thuisland ‑ met 3.200 winkels en een jaaromzet van 20,4 miljard euro nog altijd veruit zijn belangrijkste wingebied ‑ marktaandeel verliest aan zijn eeuwige rivaal Aldi. Die groeit duidelijk sterker en zet volop in op modernere winkels, meer A-merken en meer reclame. De situatie in Duitsland staat daarmee in schril contrast met die in ons land, waar Lidl al jaren sterker groeit dan Aldi.

 

Dokozic wordt opgevolgd door Matthias Oppitz, die eerder al zijn strepen verdiende als topman van Lidl Zwitserland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.