Topman Lidl Duitsland stapt op | RetailDetail

Topman Lidl Duitsland stapt op

Topman Lidl Duitsland stapt op
Shutterstock

Amper 2,5 jaar na zijn aanstelling als baas van Lidl Duitsland heeft Marin Dokozic het bedrijf verlaten. Het is al het derde vertrek van een topper in nog geen jaar tijd. Lidl voelt ook in zijn thuismarkt de hete adem van Aldi almaar feller in de nek.

 

Aldi wint marktaandeel ten nadele van Lidl

Het blijft maar rommelen bij Lidl in Duitsland. Een jaar geleden stapte Sven Seidel met onmiddellijke ingang op als groeps-CEO van de discounter omwille van “onenigheden rond de strategie”. Dat vertrek kwam er na geruchten dat de oppermachtige Klaus Gehrig, die aan het hoofd staat van moederbedrijf Schwarz Group, het niet meer zag zitten met Seidel, die hij een gebrek aan kostenbewustzijn verweet. Nog geen half jaar later verliet ook de e-commercechef van Lidl het bedrijf, nadat diezelfde Gehrig de digitale plannen van Lidl fors had laten terugschroeven.

 

Nu vertrekt dus Marin Dokozic, de nummer 1 van de Duitse Lidl-tak. Een officiële reden voor het vertrek is niet opgegeven, maar weekblad WirtschaftsWoche kreeg vertrouwelijke cijfers binnen van marktonderzoeksbureau GfK. Daaruit blijkt dat Lidl in zijn thuisland ‑ met 3.200 winkels en een jaaromzet van 20,4 miljard euro nog altijd veruit zijn belangrijkste wingebied ‑ marktaandeel verliest aan zijn eeuwige rivaal Aldi. Die groeit duidelijk sterker en zet volop in op modernere winkels, meer A-merken en meer reclame. De situatie in Duitsland staat daarmee in schril contrast met die in ons land, waar Lidl al jaren sterker groeit dan Aldi.

 

Dokozic wordt opgevolgd door Matthias Oppitz, die eerder al zijn strepen verdiende als topman van Lidl Zwitserland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top