Aldi en Lidl groeien nog steeds sneller dan concurrentie in VK | RetailDetail

Traagste groei in jaren voor Aldi en Lidl UK

Traagste groei in jaren voor Aldi en Lidl UK

Discounters Aldi en Lidl zagen het voorbije kwartaal in het Verenigd Koninkrijk hun omzet met respectievelijk 11,4 en 8,4% groeien. Dat is trager dan anders, maar toch doen ze het nog altijd beduidend beter dan de klassieke namen.

Traagste groei sinds 2011

Van de grote vier in het Verenigd Koninkrijk (Tesco, Asda, Morrisons en Sainsbury’s) wist enkel Tesco zijn omzet de hoogte in te duwen. Daar steeg de omzet met 2,2% in de drie maanden tot 6 november.

 

Aldi en Lidl groeien dus nog altijd veel sneller dan de concurrentie in het Verenigd Koninkrijk, al is die groei wel een stuk trager geworden. Het was zelfs de kleinste groei sinds 2011 voor de discounters. Sommige analisten vermoeden dat de verkoop op vergelijkbare basis status quo is gebleven ten opzichte van een jaar geleden of misschien zelfs licht gedaald is.

 

Ondertussen is er ook nog steeds een prijzenoorlog aan de gang tussen de klassieke ketens en de discounters. Die eerste willen de concurrentie aangaan met de discounters, maar die willen dan weer het prijsverschil niet te klein laten worden. Daardoor dalen de prijzen over zowat de hele lijn met 0,5%. Het is echter wel de kleinste deflatie sinds oktober 2014: analisten verwachten (mede door de brexit) dan ook prijsinflatie in december.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.