Tsjechische websupermarkt Rohlik start Europese opmars

Bezorgbusje van de Tsjechische websupermarkt Rohlik

Rohlik, de leidende bezorgdienst voor levensmiddelen in Tsjechië, is aan een Europese opmars bezig: de boodschappenbezorger start net in Hongarije, Oostenrijk en Roemenië, maar loert al naar Duitsland. 


Op weg naar Duitsland

Actief in negen steden en met thuislevering binnen de twee uur, is Rohlik vandaag de leidende onlineboodschappendienst in Tsjechië. Assortiment en leveringssnelheid zijn daarbij naar eigen zeggen de grootste troeven van het bedrijf, dat met nu ook aan een internationaal offensief begint. 


Als eerste komt Hongarije aan de beurt: de bezorgdienst is net van start gegaan in Boedapest met de belofte boodschappen binnen de drie uur thuis te leveren. Andere supermarktspelers zoals Tesco, Auchan en Spar zijn er nochtans ook al aanwezig, en zij slagen er ‘slechts’ in de volgende dag te bezorgen.


Later dit jaar staan nog lanceringen in Wenen en het Roemeense Boekarest op de planning. De Duitse markt is voor oprichter en CEO Tomáš Čupr echter de hoofdvogel: het is zijn belangrijkste doelstelling om over drie tot vijf jaar Duitsland te betreden, laat de ondernemer weten aan Lebensmittel Zeitung.

 

80% groei verwacht in 2020

Zijn ambities zijn niet uit de lucht gegrepen: op de Tsjechische thuismarkt haalt Rohlik al een netto-omzet van zo’n 100 miljoen euro, en dat in een land met elf miljoen inwoners. Gevestigde waarde Tesco zou in Tsjechië slechts circa 35 miljoen euro online omzet halen. Vorig jaar boekte de online uitdager ook voor het eerst winst.


Het succes zit volgens Čupr alweer bij de technologie: het bedrijf draait op een zelf ontwikkeld IT-systeem, wat voor een erg efficiënte ‘last mile’ zou zorgen. “We zijn duidelijk een IT-bedrijf dat geleerd heeft om aan retail te doen”, herhaalt de oprichter de bekende Amazon-formule. Sinds kort heeft de boodschappendienst bovendien nog een B2B-poot, 'Rohlik Fresh Partner', om verse voeding aan kantoren en zakelijke klanten te leveren.


In 2020 wil het bedrijf een omzet van 4,5 miljard Tsjechische Kronen of bijna 180 miljoen euro bereiken, goed voor een stijging van maar liefst 80%. Grootdoenerij of een realistische prognose? De toekomst zal het uitwijzen.