Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Online grote sprong vooruit

Walmart boekte het voorbije kwartaal een omzet van 123,36 miljard dollar, zowat 105 miljard euro. De groep verkocht in vergelijking met een jaar eerder voor 2,5 miljard dollar meer, een groei met 2,1%. In zijn thuisland, met een omzet van 78,74 miljard dollar (67 miljard euro) de belangrijkste markt voor het winkelconcern, bedroeg de vergelijkbare omzetgroei 1,8%. Daarbuiten daalde de omzet wel met 1% naar 28,33 miljard dollar (of zo’n 24 miljard euro). Sam’s Club, de derde poot van het winkelconcern, zag zijn omzet 2,3% aandikken tot 14,88 miljard dollar (12 miljard euro).

 

Voor Walmart was het meteen het twaalfde groeikwartaal op rij: een knappe prestatie, zeker in het besef dat de concurrentie ‑ zoals Amazon (dat deze zomer de fysieke winkelketen Whole Foods kocht) en de in de VS almaar actievere Duitse discounters Aldi en Lidl ‑ ook niet stilzit.

 

Opmerkelijk: Walmart zag zijn inkomsten uit e-commerce het voorbije kwartaal met liefst 67% stijgen. In het eerste kwartaal waren die ook al 63% toegenomen. Exacte bedragen geeft het bedrijf niet vrij, maar CEO Doug McMillon noemde het groeitempo van de e-commercepoot wel een van de “key highlights” van het voorbije kwartaal. “We gaan almaar sneller vooruit en worden creatiever in ons streven om het dagelijkse leven van drukbezette gezinnen makkelijker te maken”, gaf de topman nog mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.