Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Online grote sprong vooruit

Walmart boekte het voorbije kwartaal een omzet van 123,36 miljard dollar, zowat 105 miljard euro. De groep verkocht in vergelijking met een jaar eerder voor 2,5 miljard dollar meer, een groei met 2,1%. In zijn thuisland, met een omzet van 78,74 miljard dollar (67 miljard euro) de belangrijkste markt voor het winkelconcern, bedroeg de vergelijkbare omzetgroei 1,8%. Daarbuiten daalde de omzet wel met 1% naar 28,33 miljard dollar (of zo’n 24 miljard euro). Sam’s Club, de derde poot van het winkelconcern, zag zijn omzet 2,3% aandikken tot 14,88 miljard dollar (12 miljard euro).

 

Voor Walmart was het meteen het twaalfde groeikwartaal op rij: een knappe prestatie, zeker in het besef dat de concurrentie ‑ zoals Amazon (dat deze zomer de fysieke winkelketen Whole Foods kocht) en de in de VS almaar actievere Duitse discounters Aldi en Lidl ‑ ook niet stilzit.

 

Opmerkelijk: Walmart zag zijn inkomsten uit e-commerce het voorbije kwartaal met liefst 67% stijgen. In het eerste kwartaal waren die ook al 63% toegenomen. Exacte bedragen geeft het bedrijf niet vrij, maar CEO Doug McMillon noemde het groeitempo van de e-commercepoot wel een van de “key highlights” van het voorbije kwartaal. “We gaan almaar sneller vooruit en worden creatiever in ons streven om het dagelijkse leven van drukbezette gezinnen makkelijker te maken”, gaf de topman nog mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top