Tweede brand in één week bij Lotus Bakeries | RetailDetail

Tweede brand in één week bij Lotus Bakeries

Tweede brand in één week bij Lotus Bakeries

Gisteren legde een zware brand de wafeltjesfabriek van Lotus Bakeries in Wolvertem volledig in de as. Een week eerder was er ook al een brand(je) in de vestiging van Courcelles, maar dit keer zijn de gevolgen veel zwaarder.

Export naar Frankrijk en Engeland getroffen

"Een hele fabriek in de vlammen zien opgaan, dat is heel zwaar. Ik hoop dat ik dit nooit meer meemaak", zegt een zwaar aangeslagen CEO Jan Boone. In de volledig afgebrande fabriek, waar Lotus de befaamde vanille- en suikerwafels van Suzy produceert, was net zwaar geïnvesteerd in een nieuwe lijn 'Vanillesticks'-koekjes. "We zullen die lancering nu moeten uitstellen, maar het belangrijkste voor mij is dat onze mensen ongedeerd zijn." De schade loopt in de tientallen miljoenen. "Het is nog onduidelijk hoe lang de heropstart zal duren", zegt Boone.

 

Lotus runt alles samen 11 koekjesfabrieken, waarvan vijf in ons land. Slechts twee van die vijf zijn uitgerust om wafels te bakken. Een deel van de productie zal worden overgenomen door de wafelbakkerij in het Waalse Courcelles (bij Charleroi), waar amper een week geleden ook al brand uitbrak. "Maar dat was maar een kleine schouwbrand zonder erg", aldus Boone. "Er is zeker geen verband."

 

De 5.600 m² grote fabriek van Wolvertem produceerde 5 miljoen wafels per dag, grotendeels voor de Britse en Franse markt. De export naar die landen is dan ook zwaar getroffen. De Belgische markt hoeft zich niet meteen zorgen te maken.

 

Bijna 32 miljoen euro beurswaarde in rook opgegaan

De brand was ook op de beurstabellen zichtbaar. Op een bepaald moment noteerde het Lotus-aandeel liefst 4,6% lager, waardoor virtueel bijna 32 miljoen euro letterlijk in rook was opgegaan. Uiteindelijk herstelde de koers zich enigszins om de bewogen dag af te sluiten met een verlies van toch nog 1,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.