Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken | RetailDetail

Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken

Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken

De Tweede Kamer wil snoeien in het aantal keurmerken op voeding. Hiervoor is een voorstel aangenomen van Fatma Koser Kaya (D66) en Bart de Liefde (VVD). Ook moet het gehele keurmerkensysteem transparanter worden.

 

Beter en gerichter informeren

De onvrede over het aantal keurmerken bij kabinet en consumenten bestaat al enige jaren. De huidige veelheid en variatie in keurmerken en logo’s belet klanten om in de winkel snel en gericht te kiezen. Veel van dergelijke keurmerken bevatten bovendien geen heldere boodschap.

 

Met minder en duidelijker keurmerken op verpakkingen worden consumenten beter geïnformeerd en kunnen zij in de winkel gerichter kiezen bij het aankopen van producten, is de achterliggende gedachte. Een product met een transparant keurmerk maakt direct duidelijk of het product past bij zijn wensen en wat de invloed op gezondheid, dierenwelzijn of milieu is. Het blijkt tevens dat kopers in de winkel kritischer gaan kijken naar alle producten als er in de schappen ook producten met keurmerk liggen.

 

Het aantal keurmerken en logo's stijgt al jaren. Ruim twee jaar geleden al vond zeventig procent van de Nederlanders dat er bijvoorbeeld te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Ook het kabinet uitte eerder al zorgen over de wildgroei aan keurmerken. Het kabinet gaat hierover nu overleggen met fabrikanten, ketenorganisaties en consumenten.

 

Duurzaam en diervriendelijk

Consumenten weten niet goed welke keurmerken zij kunnen vertrouwen. Van de keurmerken die garanderen dat consumenten bijvoorbeeld een duurzaam product kopen, blijkt het Beter Levenkeurmerk van de Dierenbescherming voldoende garantie te bieden, zo blijkt uit de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Albert Heijn, Plus, Jumbo en Lidl hebben inmiddels stappen gezet om het vleesassortiment geheel of deels onder het keurmerk te laten vallen.

 

Het aantal kippen, varkens, runderen en kalveren dat onder het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming valt, steeg vorig jaar tot 20 miljoen dieren. In 2014 waren dit nog 17 miljoen dieren, zo maakt de Dierenbescherming eind vorig jaar bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top