Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken | RetailDetail

Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken

Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken

De Tweede Kamer wil snoeien in het aantal keurmerken op voeding. Hiervoor is een voorstel aangenomen van Fatma Koser Kaya (D66) en Bart de Liefde (VVD). Ook moet het gehele keurmerkensysteem transparanter worden.

 

Beter en gerichter informeren

De onvrede over het aantal keurmerken bij kabinet en consumenten bestaat al enige jaren. De huidige veelheid en variatie in keurmerken en logo’s belet klanten om in de winkel snel en gericht te kiezen. Veel van dergelijke keurmerken bevatten bovendien geen heldere boodschap.

 

Met minder en duidelijker keurmerken op verpakkingen worden consumenten beter geïnformeerd en kunnen zij in de winkel gerichter kiezen bij het aankopen van producten, is de achterliggende gedachte. Een product met een transparant keurmerk maakt direct duidelijk of het product past bij zijn wensen en wat de invloed op gezondheid, dierenwelzijn of milieu is. Het blijkt tevens dat kopers in de winkel kritischer gaan kijken naar alle producten als er in de schappen ook producten met keurmerk liggen.

 

Het aantal keurmerken en logo's stijgt al jaren. Ruim twee jaar geleden al vond zeventig procent van de Nederlanders dat er bijvoorbeeld te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Ook het kabinet uitte eerder al zorgen over de wildgroei aan keurmerken. Het kabinet gaat hierover nu overleggen met fabrikanten, ketenorganisaties en consumenten.

 

Duurzaam en diervriendelijk

Consumenten weten niet goed welke keurmerken zij kunnen vertrouwen. Van de keurmerken die garanderen dat consumenten bijvoorbeeld een duurzaam product kopen, blijkt het Beter Levenkeurmerk van de Dierenbescherming voldoende garantie te bieden, zo blijkt uit de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Albert Heijn, Plus, Jumbo en Lidl hebben inmiddels stappen gezet om het vleesassortiment geheel of deels onder het keurmerk te laten vallen.

 

Het aantal kippen, varkens, runderen en kalveren dat onder het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming valt, steeg vorig jaar tot 20 miljoen dieren. In 2014 waren dit nog 17 miljoen dieren, zo maakt de Dierenbescherming eind vorig jaar bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".