Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken

Tweede Kamer wil snoeien in keurmerken

De Tweede Kamer wil snoeien in het aantal keurmerken op voeding. Hiervoor is een voorstel aangenomen van Fatma Koser Kaya (D66) en Bart de Liefde (VVD). Ook moet het gehele keurmerkensysteem transparanter worden.

 

Beter en gerichter informeren

De onvrede over het aantal keurmerken bij kabinet en consumenten bestaat al enige jaren. De huidige veelheid en variatie in keurmerken en logo’s belet klanten om in de winkel snel en gericht te kiezen. Veel van dergelijke keurmerken bevatten bovendien geen heldere boodschap.

 

Met minder en duidelijker keurmerken op verpakkingen worden consumenten beter geïnformeerd en kunnen zij in de winkel gerichter kiezen bij het aankopen van producten, is de achterliggende gedachte. Een product met een transparant keurmerk maakt direct duidelijk of het product past bij zijn wensen en wat de invloed op gezondheid, dierenwelzijn of milieu is. Het blijkt tevens dat kopers in de winkel kritischer gaan kijken naar alle producten als er in de schappen ook producten met keurmerk liggen.

 

Het aantal keurmerken en logo's stijgt al jaren. Ruim twee jaar geleden al vond zeventig procent van de Nederlanders dat er bijvoorbeeld te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Ook het kabinet uitte eerder al zorgen over de wildgroei aan keurmerken. Het kabinet gaat hierover nu overleggen met fabrikanten, ketenorganisaties en consumenten.

 

Duurzaam en diervriendelijk

Consumenten weten niet goed welke keurmerken zij kunnen vertrouwen. Van de keurmerken die garanderen dat consumenten bijvoorbeeld een duurzaam product kopen, blijkt het Beter Levenkeurmerk van de Dierenbescherming voldoende garantie te bieden, zo blijkt uit de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Albert Heijn, Plus, Jumbo en Lidl hebben inmiddels stappen gezet om het vleesassortiment geheel of deels onder het keurmerk te laten vallen.

 

Het aantal kippen, varkens, runderen en kalveren dat onder het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming valt, steeg vorig jaar tot 20 miljoen dieren. In 2014 waren dit nog 17 miljoen dieren, zo maakt de Dierenbescherming eind vorig jaar bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan, waarbij vooral de hypermarkten onder de loep worden genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top