Unilever boekt meer winst, zet theedivisie te koop

Zakjes thee van Lipton. Unilever wil nu af van het merk.
Foto: Shutterstock.com

Voedingsmiddelenreus Unilever heeft het voorbije halfjaar beter gepresteerd dan verwacht. De omzet daalde weliswaar lichtjes, maar de winst nam toe. Het concern heeft inmiddels beslist zijn theebusiness (grotendeels) af te stoten.

 

Hogere nettowinst

Unilever heeft de coronacrisis tot op heden zeer goed doorstaan: in de eerste zes maanden van het jaar nam de omzet af met 1,6% tot 25,7 miljard euro, op organische basis bleef de daling zelfs beperkt tot slechts 0,1%.

 

De onderliggende operationele winst steeg met 3,8% tot 5,1 miljard euro. Analisten hadden gerekend op een een onderliggend resultaat van 4,7 miljard euro, meldt De Tijd. De nettowinst steeg zelfs met 10% tot 3,5 miljard euro. Unilever schrijft de beter dan verwachte cijfers vooral toe aan de sterke groei van de thuisconsumptie van voeding, roomijs en thee.

 

Zwarte thee

In de marge van de kwartaalresultaten raakte bekend dat het concern het grootste deel van zijn theedivisie, met onder meer het merk Lipton, zal afsplitsen. Het gros van de thee-omzet, zo’n twee miljard euro, haalt Unilever uit zwarte thee. Die wordt steeds minder gedronken in Noord-Amerika en Europa, schrijft de NOS.

 

Daarom wil het concern enkel zijn thee-activiteiten in India en Indonesië en zijn belang in het partnership met PepsiCo voor Lipton-ijsthee behouden. De afsplitsing zou nog dit jaar afgerond worden. De beslissing komt niet geheel onverwacht: Unilever zei al een tijdje om alle mogelijkheden voor zijn theedivisie af te tasten, inclusief een verkoop.