Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie

Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie
Shutterstock

Voedingsbedrijven Unilever en Nestlé gaan met de hulp van het Amerikaanse IBM blockchaintechnologie integreren in hun werking. Zo willen ze de logistieke keten nog beter in kaart brengen.

Transparantie

Bedrijven als Unilever en Nestlé willen 'blockchain' vooral gebruiken om producten over hun volledige traject te kunnen volgen. Dankzij die technologie wordt er een betrouwbare database gecreëerd, waardoor producten van het begin tot einde volledig gevolg kunnen worden.

 

“Blockchain helpt bedrijven uit dezelfde sector samen een nieuwe vorm van controle en vertrouwen op te bouwen”, zegt Marie Weck, directeur bij IBM Blockchain. Bijvoorbeeld bij de huidige fipronil-crisis had het eenvoudiger en sneller geweest om uit te zoeken welke producten besmet waren en welke niet, omdat producten van het begin tot het einde gekend zijn onder een en dezelfde code. Bij elke stap in de keten wordt er dan extra informatie toegevoegd aan die code. Dat kan zowel handmatig als automatisch. Elke tussenpersoon kan die informatie ook aflezen, waardoor problemen sneller kunnen worden opgemerkt. Het is bovendien onmogelijk om iets in de keten aan te passen, waardoor fraude bijna wordt uitgesloten. Transparantie is dan ook het belangrijkste pluspunt van blockchaintechnologie.

 

Niet enkel Unilever en Nestlé gaan gebruik maken van de technologie. Ook Dole, Walmart en Driscoll’s gaan gebruik maken van blockchain. De technologie is daarnaast natuurlijk bekend vanwege de link met bitcoins.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top