Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie | RetailDetail

Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie

Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie
Shutterstock

Voedingsbedrijven Unilever en Nestlé gaan met de hulp van het Amerikaanse IBM blockchaintechnologie integreren in hun werking. Zo willen ze de logistieke keten nog beter in kaart brengen.

Transparantie

Bedrijven als Unilever en Nestlé willen 'blockchain' vooral gebruiken om producten over hun volledige traject te kunnen volgen. Dankzij die technologie wordt er een betrouwbare database gecreëerd, waardoor producten van het begin tot einde volledig gevolg kunnen worden.

 

“Blockchain helpt bedrijven uit dezelfde sector samen een nieuwe vorm van controle en vertrouwen op te bouwen”, zegt Marie Weck, directeur bij IBM Blockchain. Bijvoorbeeld bij de huidige fipronil-crisis had het eenvoudiger en sneller geweest om uit te zoeken welke producten besmet waren en welke niet, omdat producten van het begin tot het einde gekend zijn onder een en dezelfde code. Bij elke stap in de keten wordt er dan extra informatie toegevoegd aan die code. Dat kan zowel handmatig als automatisch. Elke tussenpersoon kan die informatie ook aflezen, waardoor problemen sneller kunnen worden opgemerkt. Het is bovendien onmogelijk om iets in de keten aan te passen, waardoor fraude bijna wordt uitgesloten. Transparantie is dan ook het belangrijkste pluspunt van blockchaintechnologie.

 

Niet enkel Unilever en Nestlé gaan gebruik maken van de technologie. Ook Dole, Walmart en Driscoll’s gaan gebruik maken van blockchain. De technologie is daarnaast natuurlijk bekend vanwege de link met bitcoins.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.