Unilever gaat harder besparen | RetailDetail

Unilever gaat harder besparen en margarines afstoten

Unilever gaat harder besparen en margarines afstoten

In de nasleep van de overnamepoging door Kraft Heinz heeft Unilever een aantal plannen gelanceerd om zijn aandeelhouders tevreden te houden. Zo zal het de komende jaren harder besparen, eigen aandelen inkopen en zijn smeersels definitief van de hand doen.

Weinig groei

Dat Unilever zijn smeersels, met merken als Bona en Becel, wilde verkopen was al een tijdje geweten. Daarbij wordt nu bekeken of die tak van het bedrijf volledig verkocht wordt, of gewoon in een apart bedrijf wordt ondergebracht. CEO Paul Polman laat in ieder geval verstaan dat de tak in de toekomst niet langer deel zal uitmaken van de groep. Beleggers zijn al langer voorstander van de verkoop van de smeerselstak, omdat die nog maar weinig groei kan voorleggen.

 

Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van hogere winsten voor de aandeelhouders. Zo moet het dividend met 12% de hoogte in en wordt er voor vijf miljard euro aan eigen aandelen ingekocht. Bovendien wil het bedrijf mogelijk af van de dubbele hoofdkantoren in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Die juridische structuur zou toekomstige veranderingen mogelijk in de weg kunnen staan en met de brexit zal dat er in ieder geval niet eenvoudiger op worden. Het blijft wel afwachten welke nationaliteit bij Unilever dan de voorkeur krijgt.

 

Meer wegsnijden

Bovendien wordt er de komende jaren harder bezuinigd dan eerst het idee was. Oorspronkelijk wilde Unilever in de periode 2017-2019 vier miljard euro kosten besparen. Dat bedrag wordt nu opgetrokken tot zes miljard euro, al moet Unilever de komende drie jaar ook wel 3,5 miljard euro investeren in die besparingsprogramma’s.

 

De veranderingen in de strategie zijn een charmeoffensief richting een aantal ontevreden aandeelhouders, die zich na het afgeslagen overnamebod van Kraft Heinz roerden. Die groep aandeelhouders vraagt al langer om meer werk te maken van winsten op korte termijn, terwijl Unilever al langer een strategie voert die vooral op de lange termijn mikt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.