Unilever grijpt naast voedingstak Reckitt Benckiser

Unilever grijpt naast voedingstak Reckitt Benckiser
Shutterstock

Het Amerikaanse McCormick & Co gaat aan de haal met de voedingsdivisie van Reckitt Benckiser. Het legt voor de overname een bedrag van 4,2 miljard dollar (3,6 miljard euro) neer en steekt zo Unilever de loef af.

Hot sauce

McCormick & Co is vooral actief in de sector van de specerijen en wil met de aankoop van de voedingstak van Reckitt Benckiser zijn activiteiten op vlak van sauzen verder uitbreiden. Het gelooft sterk in de toekomst van de zogenaamde ‘hot sauces’ die deel uitmaken van de overname. Vorig jaar probeerde het ook al Premier Foods, eigenaar van merken zoals Oxo, over te nemen, maar dat bod werd toen geweigerd.

 

Bij de overname wordt een bedrijf gecreëerd dat een omzet haalt van ongeveer 5 miljard dollar (4,3 miljard euro). Vorig jaar haalde de voedingstak van Reckitt Benckiser een omzet van 411 miljoen pond (465 miljoen euro). McCormick verwacht tot 50 miljoen dollar (43,3 miljoen euro) te besparen dankzij synergiën.

 

Begin deze week kwam nog het nieuws naar buiten dat ook Unilever zijn zinnen had gezet op een overname van de voedingstak, maar daar grijpt het nu naast. Die overname moest dienen om het deel van de aandeelhouders dat op zoek is naar meer winst op korte termijn, tevreden te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Back to top