Unilever grijpt naast voedingstak Reckitt Benckiser

Unilever grijpt naast voedingstak Reckitt Benckiser
Shutterstock

Het Amerikaanse McCormick & Co gaat aan de haal met de voedingsdivisie van Reckitt Benckiser. Het legt voor de overname een bedrag van 4,2 miljard dollar (3,6 miljard euro) neer en steekt zo Unilever de loef af.

Hot sauce

McCormick & Co is vooral actief in de sector van de specerijen en wil met de aankoop van de voedingstak van Reckitt Benckiser zijn activiteiten op vlak van sauzen verder uitbreiden. Het gelooft sterk in de toekomst van de zogenaamde ‘hot sauces’ die deel uitmaken van de overname. Vorig jaar probeerde het ook al Premier Foods, eigenaar van merken zoals Oxo, over te nemen, maar dat bod werd toen geweigerd.

 

Bij de overname wordt een bedrijf gecreëerd dat een omzet haalt van ongeveer 5 miljard dollar (4,3 miljard euro). Vorig jaar haalde de voedingstak van Reckitt Benckiser een omzet van 411 miljoen pond (465 miljoen euro). McCormick verwacht tot 50 miljoen dollar (43,3 miljoen euro) te besparen dankzij synergiën.

 

Begin deze week kwam nog het nieuws naar buiten dat ook Unilever zijn zinnen had gezet op een overname van de voedingstak, maar daar grijpt het nu naast. Die overname moest dienen om het deel van de aandeelhouders dat op zoek is naar meer winst op korte termijn, tevreden te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top