Unilever grijpt naast voedingstak Reckitt Benckiser

Unilever grijpt naast voedingstak Reckitt Benckiser
Shutterstock

Het Amerikaanse McCormick & Co gaat aan de haal met de voedingsdivisie van Reckitt Benckiser. Het legt voor de overname een bedrag van 4,2 miljard dollar (3,6 miljard euro) neer en steekt zo Unilever de loef af.

Hot sauce

McCormick & Co is vooral actief in de sector van de specerijen en wil met de aankoop van de voedingstak van Reckitt Benckiser zijn activiteiten op vlak van sauzen verder uitbreiden. Het gelooft sterk in de toekomst van de zogenaamde ‘hot sauces’ die deel uitmaken van de overname. Vorig jaar probeerde het ook al Premier Foods, eigenaar van merken zoals Oxo, over te nemen, maar dat bod werd toen geweigerd.

 

Bij de overname wordt een bedrijf gecreëerd dat een omzet haalt van ongeveer 5 miljard dollar (4,3 miljard euro). Vorig jaar haalde de voedingstak van Reckitt Benckiser een omzet van 411 miljoen pond (465 miljoen euro). McCormick verwacht tot 50 miljoen dollar (43,3 miljoen euro) te besparen dankzij synergiën.

 

Begin deze week kwam nog het nieuws naar buiten dat ook Unilever zijn zinnen had gezet op een overname van de voedingstak, maar daar grijpt het nu naast. Die overname moest dienen om het deel van de aandeelhouders dat op zoek is naar meer winst op korte termijn, tevreden te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top