Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer
Shutterstock

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Orkanen

Voor de volledige groep daalde de omzet met 1,6% naar 13,2 miljard euro, wat (nog) minder was dan verwacht werd door analisten. Die daling was het gevolg van negatieve wisselkoerseffecten, maar dus ook van zwak presteren van de ijsdivisie. De vergelijkbare omzet steeg nog wel met 2,6%, maar ook dat was minder dan de verwachte 4%.

 

De ijstak, waar merken als Ben & Jerry’s en Magnum deel van uitmaken, zag in Europa de omzet met 6,7% terugvallen. Enkele dagen geleden raakte nog bekend dat Unilever volgend jaar in samenwerking met het Italiaanse Ferrero Kinder-ijsjes op de markt gaat brengen.

 

In Noord-Amerika waren er ook problemen met het weer: daar verkocht Unilever minder vanwege de grote impact van de orkanen Harvey en Irma in de staten Texas en Florida. “Als we één extra verkoopdag hadden gehad, dan hadden we de verwachtingen gehaald”, aldus CFO Graeme Pitkethly volgens het ANP. “We gaan ervan uit dat de markt zal reageren op de tegenvaller, maar als beleggers de regen en orkanen laten inzinken dan zullen ze het wel begrijpen. Ook houden we onze groeiverwachtingen op peil, dus dat moet de markt vertrouwen geven.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top