Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer | RetailDetail

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer
Shutterstock

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Orkanen

Voor de volledige groep daalde de omzet met 1,6% naar 13,2 miljard euro, wat (nog) minder was dan verwacht werd door analisten. Die daling was het gevolg van negatieve wisselkoerseffecten, maar dus ook van zwak presteren van de ijsdivisie. De vergelijkbare omzet steeg nog wel met 2,6%, maar ook dat was minder dan de verwachte 4%.

 

De ijstak, waar merken als Ben & Jerry’s en Magnum deel van uitmaken, zag in Europa de omzet met 6,7% terugvallen. Enkele dagen geleden raakte nog bekend dat Unilever volgend jaar in samenwerking met het Italiaanse Ferrero Kinder-ijsjes op de markt gaat brengen.

 

In Noord-Amerika waren er ook problemen met het weer: daar verkocht Unilever minder vanwege de grote impact van de orkanen Harvey en Irma in de staten Texas en Florida. “Als we één extra verkoopdag hadden gehad, dan hadden we de verwachtingen gehaald”, aldus CFO Graeme Pitkethly volgens het ANP. “We gaan ervan uit dat de markt zal reageren op de tegenvaller, maar als beleggers de regen en orkanen laten inzinken dan zullen ze het wel begrijpen. Ook houden we onze groeiverwachtingen op peil, dus dat moet de markt vertrouwen geven.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top