Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer | RetailDetail

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer
Shutterstock

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Orkanen

Voor de volledige groep daalde de omzet met 1,6% naar 13,2 miljard euro, wat (nog) minder was dan verwacht werd door analisten. Die daling was het gevolg van negatieve wisselkoerseffecten, maar dus ook van zwak presteren van de ijsdivisie. De vergelijkbare omzet steeg nog wel met 2,6%, maar ook dat was minder dan de verwachte 4%.

 

De ijstak, waar merken als Ben & Jerry’s en Magnum deel van uitmaken, zag in Europa de omzet met 6,7% terugvallen. Enkele dagen geleden raakte nog bekend dat Unilever volgend jaar in samenwerking met het Italiaanse Ferrero Kinder-ijsjes op de markt gaat brengen.

 

In Noord-Amerika waren er ook problemen met het weer: daar verkocht Unilever minder vanwege de grote impact van de orkanen Harvey en Irma in de staten Texas en Florida. “Als we één extra verkoopdag hadden gehad, dan hadden we de verwachtingen gehaald”, aldus CFO Graeme Pitkethly volgens het ANP. “We gaan ervan uit dat de markt zal reageren op de tegenvaller, maar als beleggers de regen en orkanen laten inzinken dan zullen ze het wel begrijpen. Ook houden we onze groeiverwachtingen op peil, dus dat moet de markt vertrouwen geven.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.