Unilever wil af van Becel en andere merken

Unilever wil af van Becel en andere merken

Het Brits-Nederlandse voedingsbedrijf Unilever wil voor zeven miljard euro aan merken verkopen. Daarbij zitten ook bekende namen als Becel. Het wil zo de aandeelhouderswaarde opkrikken, in de nasleep van het mislukte overnamebod door Kraft Heinz.

Breuk tussen aandeelhouders

Grote investeringsbedrijven als Bain Capital, CVC en Clayton Dubilier & Rice zouden al een bod voorbereiden en ook Kraft Heinz kijkt met interesse naar de plannen van Unilever. Het slaagde er dan wel niet in om heel Unilever in te lijven, maar zo zou het toch een deel van de koek te pakken kunnen krijgen.

 

Het idee voor de verkoop is het vrijwel directe gevolg van een overnamebod door Kraft Heinz enkele weken geleden. Dat bood toen meer dan 130 miljard euro voor een overname, maar dat bod werd resoluut afgewezen door het bestuur. Daarbij ontstond wel een kleine breuk binnen de aandeelhouders: een aantal onder hen wil de huidige koers aanhouden, die vooral mikt op de lange termijn, terwijl een ander deel wil dat Unilever ook mikt op winst op korte termijn.

 

De verkoop van merken zou ervoor zorgen dat er op korte termijn meer waarde wordt gecreëerd voor de aandeelhouders en kan dus gezien worden als een charmeoffensief.

 

Nieuwe strategie

Unilever zou volgende maand ook met een nieuwe strategie komen, die meer mikt op de korte termijn. Zo zijn er mogelijk plannen om agressiever in de kosten te gaan snijden en om meer geld uit te keren aan de aandeelhouders. Zo wil Unilever ook een minder gemakkelijke prooi worden voor een overname. Naast de verkoop van merken wordt er ook gekeken naar mogelijke overnames: zo wordt er al gelonkt naar de huishoudelijke tak van Reckitt Benckiser, met merken als Vanish en Dettol.

 

De verkoop van de margarinemerken zou in ieder geval het einde van een tijdperk betekenen voor Unilever, want die producten zijn al sinds het ontstaan van het bedrijf in 1930 onderdeel van het assortiment. In 2014 werden de margarines en andere smeersels al ondergebracht in een aparte divisie, wat toen al de geruchten over een verkoop voedde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei

24/05/2017

Bio-pionier Sequoia werkt geduldig aan verdere expansie: één bijkomende winkel per jaar is de ambitie. De teller staat voorlopig op zes. Ook opent de retailer binnenkort een nieuwe food-webshop. 

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Back to top