Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser

Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser
Shutterstock

Unilever zou interesse hebben in een overname van de levensmiddelentak van Reckitt Benckiser. Het moet daarvoor de strijd aangaan met het Amerikaanse Hormel Foods. Er wordt gewag gemaakt van een overnamebedrag van 2,5 miljard euro.

Op zoek naar hogere winst

Reckitt Benckiser liet in april al verstaan dat de voedingstak mogelijk van eigenaar zou veranderen. Met dat geld wil het een deel van de overname van kindervoedingsproducent Mead Jonhson Nutrition, waar het 16,6 miljard dollar (15,6 miljard euro) voor neertelde, financieren.

 

Ondertussen zijn er dus verschillende gegadigden opgedoken voor de divisie van het bedrijf, die onder andere het merk French’s Foods onder dak heeft. Naast Unilever en Hormel Foods zijn er nog een aantal geïnteresseerden die iets in de pap proberen te brokken, maar de strijd zou toch vooral tussen die twee namen gaan. De definitieve biedingen moeten binnekort binnen zijn.

 

De voedingstak van Reckitt Benckiser haalde vorig jaar een omzet van 411 miljoen pond (470 miljoen euro), goed voor 4 procent van de totale omzet van het bedrijf, en is voornamelijk gericht op de Amerikaanse markt.

 

Reckitt Benckiser verlaagde onlangs nog de omzetverwachtingen voor het lopende jaar. Een aantal merken zijn immers getroffen door de wereldwijde cyberaanval met gijzelsoftware, waardoor leveringen heel wat vertraging opliepen. De Britse groep gaat nu uit van een omzetstijging van 2 procent in plaats van de vooropgestelde 3 procent.

 

Voor Unilever maakt de mogelijke overname deel uit van de zoektocht naar meer winstgevendheid. Die kwam er nadat het eerder een overname van Kraft Heinz afwees en het daarbij stootte op ongenoegen van een aantal aandeelhouders, die meer winst op korte termijn willen zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev neemt producent energiedrankjes over

24/07/2017

AB InBev heeft met Hiball een producent van energiedrankjes overgenomen. Hiball is een kleine speler in de markt die biologische energiedrankjes maakt. Daarnaast heeft het bedrijf nog een eigen merk van bruiswaters en frisdrank.

Nieuwe app Albert Heijn geeft meer info over producten

24/07/2017

De AH Productscanner, een nieuwe app van Albert Heijn, maakt het voor klanten mogelijk om door middel van augmented reality extra informatie te krijgen over producten, zoals ingrediënten, voedingswaarden, recepten en herkomst.

Lidl neemt in Turnhout intrek in voormalige Albert Heijn

24/07/2017

Op 26 juli opent in Turnhout een nieuwe vestiging van supermarktketen Lidl. Die neemt daar de intrek in een voormalig pand van Albert Heijn. In september en oktober gebeurt hetzelfde in Oudenaarde en Leuven.

Sligro bouwt aan foodservice in België

24/07/2017

Sligro Food Group gaat haar onderneming in België verder uitbouwen vanuit het hoofdkantoor van Java Foodservice in Rotselaar, dat volgend jaar officieel van naam verandert. De bouw van een eerste vestiging in Antwerpen gaat dit najaar dan toch van start. 

 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Back to top