Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser

Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser
Shutterstock

Unilever zou interesse hebben in een overname van de levensmiddelentak van Reckitt Benckiser. Het moet daarvoor de strijd aangaan met het Amerikaanse Hormel Foods. Er wordt gewag gemaakt van een overnamebedrag van 2,5 miljard euro.

Op zoek naar hogere winst

Reckitt Benckiser liet in april al verstaan dat de voedingstak mogelijk van eigenaar zou veranderen. Met dat geld wil het een deel van de overname van kindervoedingsproducent Mead Jonhson Nutrition, waar het 16,6 miljard dollar (15,6 miljard euro) voor neertelde, financieren.

 

Ondertussen zijn er dus verschillende gegadigden opgedoken voor de divisie van het bedrijf, die onder andere het merk French’s Foods onder dak heeft. Naast Unilever en Hormel Foods zijn er nog een aantal geïnteresseerden die iets in de pap proberen te brokken, maar de strijd zou toch vooral tussen die twee namen gaan. De definitieve biedingen moeten binnekort binnen zijn.

 

De voedingstak van Reckitt Benckiser haalde vorig jaar een omzet van 411 miljoen pond (470 miljoen euro), goed voor 4 procent van de totale omzet van het bedrijf, en is voornamelijk gericht op de Amerikaanse markt.

 

Reckitt Benckiser verlaagde onlangs nog de omzetverwachtingen voor het lopende jaar. Een aantal merken zijn immers getroffen door de wereldwijde cyberaanval met gijzelsoftware, waardoor leveringen heel wat vertraging opliepen. De Britse groep gaat nu uit van een omzetstijging van 2 procent in plaats van de vooropgestelde 3 procent.

 

Voor Unilever maakt de mogelijke overname deel uit van de zoektocht naar meer winstgevendheid. Die kwam er nadat het eerder een overname van Kraft Heinz afwees en het daarbij stootte op ongenoegen van een aantal aandeelhouders, die meer winst op korte termijn willen zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

Back to top