Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser

Unilever wil levensmiddelentak Reckitt Benckiser
Shutterstock

Unilever zou interesse hebben in een overname van de levensmiddelentak van Reckitt Benckiser. Het moet daarvoor de strijd aangaan met het Amerikaanse Hormel Foods. Er wordt gewag gemaakt van een overnamebedrag van 2,5 miljard euro.

Op zoek naar hogere winst

Reckitt Benckiser liet in april al verstaan dat de voedingstak mogelijk van eigenaar zou veranderen. Met dat geld wil het een deel van de overname van kindervoedingsproducent Mead Jonhson Nutrition, waar het 16,6 miljard dollar (15,6 miljard euro) voor neertelde, financieren.

 

Ondertussen zijn er dus verschillende gegadigden opgedoken voor de divisie van het bedrijf, die onder andere het merk French’s Foods onder dak heeft. Naast Unilever en Hormel Foods zijn er nog een aantal geïnteresseerden die iets in de pap proberen te brokken, maar de strijd zou toch vooral tussen die twee namen gaan. De definitieve biedingen moeten binnekort binnen zijn.

 

De voedingstak van Reckitt Benckiser haalde vorig jaar een omzet van 411 miljoen pond (470 miljoen euro), goed voor 4 procent van de totale omzet van het bedrijf, en is voornamelijk gericht op de Amerikaanse markt.

 

Reckitt Benckiser verlaagde onlangs nog de omzetverwachtingen voor het lopende jaar. Een aantal merken zijn immers getroffen door de wereldwijde cyberaanval met gijzelsoftware, waardoor leveringen heel wat vertraging opliepen. De Britse groep gaat nu uit van een omzetstijging van 2 procent in plaats van de vooropgestelde 3 procent.

 

Voor Unilever maakt de mogelijke overname deel uit van de zoektocht naar meer winstgevendheid. Die kwam er nadat het eerder een overname van Kraft Heinz afwees en het daarbij stootte op ongenoegen van een aantal aandeelhouders, die meer winst op korte termijn willen zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Back to top