Unilever in zee met Aldi | RetailDetail

Unilever in zee met Aldi

Unilever in zee met Aldi

Sinds vandaag kunnen Nederlanders hun vertrouwde Blueband halvarine, Unox knakworst en Calvé mayonaise ook bij Aldi kopen: producent Unilever ligt nu voor het eerst ook in de Nederlandse winkels van de Duitse harddiscounter.

Gevaar voor prijserosie en margeverlies

Unilever-producten zijn al langer te koop bij prijsvechters als Action, Big Bazar en Kruidvat. Daarmee volgt Unilever het voorbeeld van andere producenten als Mars, Nestlé en Beiersdorf, die ook al een beperkt assortiment producten aanbieden via dergelijke “koopjeswinkels”.

 

Desondanks blijft het aanbod A-merken bij Aldi en Lidl in Nederland nog beperkt, zo blijkt uit onderzoek van huismerkenadviseur IPLC uit maart. Zeker in vergelijking met Duitsland, waar bij Lidl al meer dan 150 A-merkproducten in het schap liggen. De discounters proberen met A-merken het weglekken van klanten tegen te gaan: “Ze menen dat als ze bepaalde iconische merken niet hebben, hun klanten toch nog naar een andere supermarkt gaan”, zegt Koen De Jong van IPLC.

 

Retailwatchers wijzen erop dat deze evolutie gevaren inhoudt: “Dat noem ik het boemerangeffect”, zegt professor Laurens Sloot in het Financieele Dagblad. “Net als bij promoties vallen de gevolgen voor het merk wel mee. Het grote gevaar is echter dat er prijserosie gaat ontstaan, omdat de reguliere ketens hun prijzen naar beneden aan kunnen passen. Dan ontstaat er margeverlies voor de retailers en volgen er pittige gesprekken bij de prijsonderhandelingen en onderhandelingen over de opname van nieuwe producten”, aldus de hoogleraar retailmarketing aan de Groningse universiteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.