Unilever in zee met Aldi | RetailDetail

Unilever in zee met Aldi

Unilever in zee met Aldi

Sinds vandaag kunnen Nederlanders hun vertrouwde Blueband halvarine, Unox knakworst en Calvé mayonaise ook bij Aldi kopen: producent Unilever ligt nu voor het eerst ook in de Nederlandse winkels van de Duitse harddiscounter.

Gevaar voor prijserosie en margeverlies

Unilever-producten zijn al langer te koop bij prijsvechters als Action, Big Bazar en Kruidvat. Daarmee volgt Unilever het voorbeeld van andere producenten als Mars, Nestlé en Beiersdorf, die ook al een beperkt assortiment producten aanbieden via dergelijke “koopjeswinkels”.

 

Desondanks blijft het aanbod A-merken bij Aldi en Lidl in Nederland nog beperkt, zo blijkt uit onderzoek van huismerkenadviseur IPLC uit maart. Zeker in vergelijking met Duitsland, waar bij Lidl al meer dan 150 A-merkproducten in het schap liggen. De discounters proberen met A-merken het weglekken van klanten tegen te gaan: “Ze menen dat als ze bepaalde iconische merken niet hebben, hun klanten toch nog naar een andere supermarkt gaan”, zegt Koen De Jong van IPLC.

 

Retailwatchers wijzen erop dat deze evolutie gevaren inhoudt: “Dat noem ik het boemerangeffect”, zegt professor Laurens Sloot in het Financieele Dagblad. “Net als bij promoties vallen de gevolgen voor het merk wel mee. Het grote gevaar is echter dat er prijserosie gaat ontstaan, omdat de reguliere ketens hun prijzen naar beneden aan kunnen passen. Dan ontstaat er margeverlies voor de retailers en volgen er pittige gesprekken bij de prijsonderhandelingen en onderhandelingen over de opname van nieuwe producten”, aldus de hoogleraar retailmarketing aan de Groningse universiteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.