Unilever in zee met Aldi | RetailDetail

Unilever in zee met Aldi

Unilever in zee met Aldi

Sinds vandaag kunnen Nederlanders hun vertrouwde Blueband halvarine, Unox knakworst en Calvé mayonaise ook bij Aldi kopen: producent Unilever ligt nu voor het eerst ook in de Nederlandse winkels van de Duitse harddiscounter.

Gevaar voor prijserosie en margeverlies

Unilever-producten zijn al langer te koop bij prijsvechters als Action, Big Bazar en Kruidvat. Daarmee volgt Unilever het voorbeeld van andere producenten als Mars, Nestlé en Beiersdorf, die ook al een beperkt assortiment producten aanbieden via dergelijke “koopjeswinkels”.

 

Desondanks blijft het aanbod A-merken bij Aldi en Lidl in Nederland nog beperkt, zo blijkt uit onderzoek van huismerkenadviseur IPLC uit maart. Zeker in vergelijking met Duitsland, waar bij Lidl al meer dan 150 A-merkproducten in het schap liggen. De discounters proberen met A-merken het weglekken van klanten tegen te gaan: “Ze menen dat als ze bepaalde iconische merken niet hebben, hun klanten toch nog naar een andere supermarkt gaan”, zegt Koen De Jong van IPLC.

 

Retailwatchers wijzen erop dat deze evolutie gevaren inhoudt: “Dat noem ik het boemerangeffect”, zegt professor Laurens Sloot in het Financieele Dagblad. “Net als bij promoties vallen de gevolgen voor het merk wel mee. Het grote gevaar is echter dat er prijserosie gaat ontstaan, omdat de reguliere ketens hun prijzen naar beneden aan kunnen passen. Dan ontstaat er margeverlies voor de retailers en volgen er pittige gesprekken bij de prijsonderhandelingen en onderhandelingen over de opname van nieuwe producten”, aldus de hoogleraar retailmarketing aan de Groningse universiteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top