Unilever in zee met Aldi

Unilever in zee met Aldi

Sinds vandaag kunnen Nederlanders hun vertrouwde Blueband halvarine, Unox knakworst en Calvé mayonaise ook bij Aldi kopen: producent Unilever ligt nu voor het eerst ook in de Nederlandse winkels van de Duitse harddiscounter.

Gevaar voor prijserosie en margeverlies

Unilever-producten zijn al langer te koop bij prijsvechters als Action, Big Bazar en Kruidvat. Daarmee volgt Unilever het voorbeeld van andere producenten als Mars, Nestlé en Beiersdorf, die ook al een beperkt assortiment producten aanbieden via dergelijke “koopjeswinkels”.

 

Desondanks blijft het aanbod A-merken bij Aldi en Lidl in Nederland nog beperkt, zo blijkt uit onderzoek van huismerkenadviseur IPLC uit maart. Zeker in vergelijking met Duitsland, waar bij Lidl al meer dan 150 A-merkproducten in het schap liggen. De discounters proberen met A-merken het weglekken van klanten tegen te gaan: “Ze menen dat als ze bepaalde iconische merken niet hebben, hun klanten toch nog naar een andere supermarkt gaan”, zegt Koen De Jong van IPLC.

 

Retailwatchers wijzen erop dat deze evolutie gevaren inhoudt: “Dat noem ik het boemerangeffect”, zegt professor Laurens Sloot in het Financieele Dagblad. “Net als bij promoties vallen de gevolgen voor het merk wel mee. Het grote gevaar is echter dat er prijserosie gaat ontstaan, omdat de reguliere ketens hun prijzen naar beneden aan kunnen passen. Dan ontstaat er margeverlies voor de retailers en volgen er pittige gesprekken bij de prijsonderhandelingen en onderhandelingen over de opname van nieuwe producten”, aldus de hoogleraar retailmarketing aan de Groningse universiteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top