UPDATE: Sligro weigert bod van Jumbo op Emté-supermarkten

UPDATE: Sligro weigert bod van Jumbo op Emté-supermarkten
Shutterstock

Supermarktketen Jumbo heeft volgens enkele bronnen bij Sligro Food Group een bod gedaan op de vestigingen van Emté. Het bod zou van die orde zijn, dat het voor Sligro moeilijk wordt om het te weigeren. Toch deed de distributeur dat blijkbaar wel.

Dalende omzetten

Het winkelnetwerk van Emté bestaat uit 131 supermarkten, die samen goed zijn voor een omzet van 827 miljoen euro. Die omzet is wel al jaren aan het slabakken, ondanks verwoede pogingen van Sligro om met een nieuw concept de keten opnieuw te laten groeien. In 2015 haalde de keten nog een omzet van 841 miljoen euro. Analisten zijn dan ook al een tijdje van mening dat Sligro zijn supermarktketen beter van de hand zou doen. Toen het nieuws over het bod van Jumbo bekend werd, schoot het aandeel van Sligro dan ook snel de hoogte in.

 

Voor Jumbo zou het een vierde grote overname zijn op relatief korte tijd. In 2009 kreeg het de supermarkten van Super de Boer in handen voor 634 miljoen euro en in 2011 nam het de winkels van C1000 over voor 900 miljoen euro. Vorig jaar telde het ook al een flinke som neer om de restaurants van La Place over te nemen van het failliete V&D. Bij Jumbo wil voorlopig niemand reageren op de geruchten.

 

Nieuw franchiseakkoord goedgekeurd

Ondertussen heeft een grote meerderheid van de zelfstandige ondernemers bij Jumbo op de Algemene Ledenvergadering een nieuw vijfjarig franchiseconditiestelsel goedgekeurd. Daarin staan de financiële afspraken tussen de ondernemers en het moederbedrijf vastgelegd.

 

De nieuwe overeenkomst is deels gebaseerd op het huidige akkoord, maar speelt ook in op de huidige marktomstandigheden. Onderdeel van de afspraken is ook de instelling van een klankbordgroep met vertegenwoordigers van de Ondernemersvereniging Jumbo en de raad van bestuur van Jumbo. Dit orgaan gaat zich buigen over de verdere versterking van de Jumbo-formule.

 

“In het nieuwe conditiestelsel ligt extra nadruk op rendementsontwikkeling, kostenbeheersing en omzetmaximalisatie. Dat zijn belangrijke zaken om gestalte te kunnen geven aan onze gezamenlijke visie, namelijk samen ondernemen, samen winnen”, aldus voorzitter Carl van Dam van de OVJ.

 

UPDATE: Het bod van Jumbo bleek dan toch niet onweerstaanbaar voor Sligro Food Group, want het heeft in een persbericht laten weten dat het voorlopig geen interesse heeft in een verkoop. “Dergelijke biedingen zijn op dit moment niet opportuun en Sligro Food Group heeft dit dan ook laten weten aan geïnteresseerde partijen”, staat te lezen in het bericht. Sligro zegt niet expliciet dat het om een bod van Jumbo gaat, maar dat wordt wel algemeen aangenomen.

 

Het voegt er aan toe dat op 20 juli de resultaten van een grote evaluatie van Emté zullen worden voorgesteld en dat pas daarna beslissingen worden genomen rond de toekomst van Emté. “Zoals telkens eerder gecommuniceerd houden wij daarbij alle opties open maar heeft een verkoop van de activiteiten duidelijk niet onze voorkeur.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top