UPDATE: Sligro weigert bod van Jumbo op Emté-supermarkten

UPDATE: Sligro weigert bod van Jumbo op Emté-supermarkten
Shutterstock

Supermarktketen Jumbo heeft volgens enkele bronnen bij Sligro Food Group een bod gedaan op de vestigingen van Emté. Het bod zou van die orde zijn, dat het voor Sligro moeilijk wordt om het te weigeren. Toch deed de distributeur dat blijkbaar wel.

Dalende omzetten

Het winkelnetwerk van Emté bestaat uit 131 supermarkten, die samen goed zijn voor een omzet van 827 miljoen euro. Die omzet is wel al jaren aan het slabakken, ondanks verwoede pogingen van Sligro om met een nieuw concept de keten opnieuw te laten groeien. In 2015 haalde de keten nog een omzet van 841 miljoen euro. Analisten zijn dan ook al een tijdje van mening dat Sligro zijn supermarktketen beter van de hand zou doen. Toen het nieuws over het bod van Jumbo bekend werd, schoot het aandeel van Sligro dan ook snel de hoogte in.

 

Voor Jumbo zou het een vierde grote overname zijn op relatief korte tijd. In 2009 kreeg het de supermarkten van Super de Boer in handen voor 634 miljoen euro en in 2011 nam het de winkels van C1000 over voor 900 miljoen euro. Vorig jaar telde het ook al een flinke som neer om de restaurants van La Place over te nemen van het failliete V&D. Bij Jumbo wil voorlopig niemand reageren op de geruchten.

 

Nieuw franchiseakkoord goedgekeurd

Ondertussen heeft een grote meerderheid van de zelfstandige ondernemers bij Jumbo op de Algemene Ledenvergadering een nieuw vijfjarig franchiseconditiestelsel goedgekeurd. Daarin staan de financiële afspraken tussen de ondernemers en het moederbedrijf vastgelegd.

 

De nieuwe overeenkomst is deels gebaseerd op het huidige akkoord, maar speelt ook in op de huidige marktomstandigheden. Onderdeel van de afspraken is ook de instelling van een klankbordgroep met vertegenwoordigers van de Ondernemersvereniging Jumbo en de raad van bestuur van Jumbo. Dit orgaan gaat zich buigen over de verdere versterking van de Jumbo-formule.

 

“In het nieuwe conditiestelsel ligt extra nadruk op rendementsontwikkeling, kostenbeheersing en omzetmaximalisatie. Dat zijn belangrijke zaken om gestalte te kunnen geven aan onze gezamenlijke visie, namelijk samen ondernemen, samen winnen”, aldus voorzitter Carl van Dam van de OVJ.

 

UPDATE: Het bod van Jumbo bleek dan toch niet onweerstaanbaar voor Sligro Food Group, want het heeft in een persbericht laten weten dat het voorlopig geen interesse heeft in een verkoop. “Dergelijke biedingen zijn op dit moment niet opportuun en Sligro Food Group heeft dit dan ook laten weten aan geïnteresseerde partijen”, staat te lezen in het bericht. Sligro zegt niet expliciet dat het om een bod van Jumbo gaat, maar dat wordt wel algemeen aangenomen.

 

Het voegt er aan toe dat op 20 juli de resultaten van een grote evaluatie van Emté zullen worden voorgesteld en dat pas daarna beslissingen worden genomen rond de toekomst van Emté. “Zoals telkens eerder gecommuniceerd houden wij daarbij alle opties open maar heeft een verkoop van de activiteiten duidelijk niet onze voorkeur.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op z’n kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top