UPDATE: Sligro weigert bod van Jumbo op Emté-supermarkten

UPDATE: Sligro weigert bod van Jumbo op Emté-supermarkten
Shutterstock

Supermarktketen Jumbo heeft volgens enkele bronnen bij Sligro Food Group een bod gedaan op de vestigingen van Emté. Het bod zou van die orde zijn, dat het voor Sligro moeilijk wordt om het te weigeren. Toch deed de distributeur dat blijkbaar wel.

Dalende omzetten

Het winkelnetwerk van Emté bestaat uit 131 supermarkten, die samen goed zijn voor een omzet van 827 miljoen euro. Die omzet is wel al jaren aan het slabakken, ondanks verwoede pogingen van Sligro om met een nieuw concept de keten opnieuw te laten groeien. In 2015 haalde de keten nog een omzet van 841 miljoen euro. Analisten zijn dan ook al een tijdje van mening dat Sligro zijn supermarktketen beter van de hand zou doen. Toen het nieuws over het bod van Jumbo bekend werd, schoot het aandeel van Sligro dan ook snel de hoogte in.

 

Voor Jumbo zou het een vierde grote overname zijn op relatief korte tijd. In 2009 kreeg het de supermarkten van Super de Boer in handen voor 634 miljoen euro en in 2011 nam het de winkels van C1000 over voor 900 miljoen euro. Vorig jaar telde het ook al een flinke som neer om de restaurants van La Place over te nemen van het failliete V&D. Bij Jumbo wil voorlopig niemand reageren op de geruchten.

 

Nieuw franchiseakkoord goedgekeurd

Ondertussen heeft een grote meerderheid van de zelfstandige ondernemers bij Jumbo op de Algemene Ledenvergadering een nieuw vijfjarig franchiseconditiestelsel goedgekeurd. Daarin staan de financiële afspraken tussen de ondernemers en het moederbedrijf vastgelegd.

 

De nieuwe overeenkomst is deels gebaseerd op het huidige akkoord, maar speelt ook in op de huidige marktomstandigheden. Onderdeel van de afspraken is ook de instelling van een klankbordgroep met vertegenwoordigers van de Ondernemersvereniging Jumbo en de raad van bestuur van Jumbo. Dit orgaan gaat zich buigen over de verdere versterking van de Jumbo-formule.

 

“In het nieuwe conditiestelsel ligt extra nadruk op rendementsontwikkeling, kostenbeheersing en omzetmaximalisatie. Dat zijn belangrijke zaken om gestalte te kunnen geven aan onze gezamenlijke visie, namelijk samen ondernemen, samen winnen”, aldus voorzitter Carl van Dam van de OVJ.

 

UPDATE: Het bod van Jumbo bleek dan toch niet onweerstaanbaar voor Sligro Food Group, want het heeft in een persbericht laten weten dat het voorlopig geen interesse heeft in een verkoop. “Dergelijke biedingen zijn op dit moment niet opportuun en Sligro Food Group heeft dit dan ook laten weten aan geïnteresseerde partijen”, staat te lezen in het bericht. Sligro zegt niet expliciet dat het om een bod van Jumbo gaat, maar dat wordt wel algemeen aangenomen.

 

Het voegt er aan toe dat op 20 juli de resultaten van een grote evaluatie van Emté zullen worden voorgesteld en dat pas daarna beslissingen worden genomen rond de toekomst van Emté. “Zoals telkens eerder gecommuniceerd houden wij daarbij alle opties open maar heeft een verkoop van de activiteiten duidelijk niet onze voorkeur.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Back to top