Vaco voortaan onder vlag van Culinor | RetailDetail

Vaco voortaan onder vlag van Culinor

Vaco voortaan onder vlag van Culinor
via shutterstock

De Belgische fabrikant van bereide voeding Vaco maakt voortaan deel uit van de Culinor Food Group. Die kocht het bedrijf met vestigingen in Olen en Herselt over van het Brits-IJslandse Bakkavor.

Albert Heijn nog steeds een belangrijke klant

Vaco maakt bereide maaltijden, pastagerechten, soepen en een aantal gerechten uit de wereldkeuken. Naast de zogenaamde ready-to-heat maaltijden produceert het bedrijf sinds 2014 ook verse voeding. De producten worden hoofdzakelijk verkocht in Nederland, België en Duitsland. Er werken zowat 270 mensen. Het bedrijf ontstond in 1982 overigens als een afdeling van Ahold. Mede daardoor is Albert Heijn trouwens nog altijd een belangrijke klant.

 

Bakkavor verkocht Vaco omdat de Belgische en Nederlandse markten geen kernregio's meer zijn voor de groep, die zich wil concentreren op zijn activiteiten in het Verenigd Koninkrijk (waar het huismerkproducten levert aan retailers als Tesco, Marks & Spencer, Sainsbury’s, Waitrose, Asda en Morrisons), de Verenigde Staten en Azië. Eerder gingen om dezelfde redenen al de activiteiten in Italië, Tsjechië en Zuid-Afrika al de deur uit. Na de exit van Vaco is de strategische operatie trouwens afgerond.

 

Overnemer Culinor versterkt positie

Overnemer Culinor kan met de transactie zijn positie op de Belgische markt nog versterken. Sinds de overname in 2011 van Hot Cuisine, dat zich specialiseerde in vacuümkeuken en samenwerkt met sterrenchefs als Sergio Herman en Peter Goossens, was het bedrijf uit Destelbergen trouwens al marktleider in de bereide maaltijden voor retail en foodservice. Daarnaast is de groep ook actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden en Spanje, Oostenrijk en Zweden. In totaal verwerkt het bedrijf 275 ton voeding per week.


Verwacht wordt dat de transactie tegen de herfst wordt afgerond. De verruimde groep zal goed zijn voor een omzet van meer dan 90 miljoen euro en heeft een capaciteit van 40 miljoen maaltijden per jaar. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.