Vaco voortaan onder vlag van Culinor

Vaco voortaan onder vlag van Culinor
via shutterstock

De Belgische fabrikant van bereide voeding Vaco maakt voortaan deel uit van de Culinor Food Group. Die kocht het bedrijf met vestigingen in Olen en Herselt over van het Brits-IJslandse Bakkavor.

Albert Heijn nog steeds een belangrijke klant

Vaco maakt bereide maaltijden, pastagerechten, soepen en een aantal gerechten uit de wereldkeuken. Naast de zogenaamde ready-to-heat maaltijden produceert het bedrijf sinds 2014 ook verse voeding. De producten worden hoofdzakelijk verkocht in Nederland, België en Duitsland. Er werken zowat 270 mensen. Het bedrijf ontstond in 1982 overigens als een afdeling van Ahold. Mede daardoor is Albert Heijn trouwens nog altijd een belangrijke klant.

 

Bakkavor verkocht Vaco omdat de Belgische en Nederlandse markten geen kernregio's meer zijn voor de groep, die zich wil concentreren op zijn activiteiten in het Verenigd Koninkrijk (waar het huismerkproducten levert aan retailers als Tesco, Marks & Spencer, Sainsbury’s, Waitrose, Asda en Morrisons), de Verenigde Staten en Azië. Eerder gingen om dezelfde redenen al de activiteiten in Italië, Tsjechië en Zuid-Afrika al de deur uit. Na de exit van Vaco is de strategische operatie trouwens afgerond.

 

Overnemer Culinor versterkt positie

Overnemer Culinor kan met de transactie zijn positie op de Belgische markt nog versterken. Sinds de overname in 2011 van Hot Cuisine, dat zich specialiseerde in vacuümkeuken en samenwerkt met sterrenchefs als Sergio Herman en Peter Goossens, was het bedrijf uit Destelbergen trouwens al marktleider in de bereide maaltijden voor retail en foodservice. Daarnaast is de groep ook actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden en Spanje, Oostenrijk en Zweden. In totaal verwerkt het bedrijf 275 ton voeding per week.


Verwacht wordt dat de transactie tegen de herfst wordt afgerond. De verruimde groep zal goed zijn voor een omzet van meer dan 90 miljoen euro en heeft een capaciteit van 40 miljoen maaltijden per jaar. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top