Vaco voortaan onder vlag van Culinor

Vaco voortaan onder vlag van Culinor
via shutterstock

De Belgische fabrikant van bereide voeding Vaco maakt voortaan deel uit van de Culinor Food Group. Die kocht het bedrijf met vestigingen in Olen en Herselt over van het Brits-IJslandse Bakkavor.

Albert Heijn nog steeds een belangrijke klant

Vaco maakt bereide maaltijden, pastagerechten, soepen en een aantal gerechten uit de wereldkeuken. Naast de zogenaamde ready-to-heat maaltijden produceert het bedrijf sinds 2014 ook verse voeding. De producten worden hoofdzakelijk verkocht in Nederland, België en Duitsland. Er werken zowat 270 mensen. Het bedrijf ontstond in 1982 overigens als een afdeling van Ahold. Mede daardoor is Albert Heijn trouwens nog altijd een belangrijke klant.

 

Bakkavor verkocht Vaco omdat de Belgische en Nederlandse markten geen kernregio's meer zijn voor de groep, die zich wil concentreren op zijn activiteiten in het Verenigd Koninkrijk (waar het huismerkproducten levert aan retailers als Tesco, Marks & Spencer, Sainsbury’s, Waitrose, Asda en Morrisons), de Verenigde Staten en Azië. Eerder gingen om dezelfde redenen al de activiteiten in Italië, Tsjechië en Zuid-Afrika al de deur uit. Na de exit van Vaco is de strategische operatie trouwens afgerond.

 

Overnemer Culinor versterkt positie

Overnemer Culinor kan met de transactie zijn positie op de Belgische markt nog versterken. Sinds de overname in 2011 van Hot Cuisine, dat zich specialiseerde in vacuümkeuken en samenwerkt met sterrenchefs als Sergio Herman en Peter Goossens, was het bedrijf uit Destelbergen trouwens al marktleider in de bereide maaltijden voor retail en foodservice. Daarnaast is de groep ook actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden en Spanje, Oostenrijk en Zweden. In totaal verwerkt het bedrijf 275 ton voeding per week.


Verwacht wordt dat de transactie tegen de herfst wordt afgerond. De verruimde groep zal goed zijn voor een omzet van meer dan 90 miljoen euro en heeft een capaciteit van 40 miljoen maaltijden per jaar. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top