Vaco voortaan onder vlag van Culinor | RetailDetail

Vaco voortaan onder vlag van Culinor

Vaco voortaan onder vlag van Culinor
via shutterstock

De Belgische fabrikant van bereide voeding Vaco maakt voortaan deel uit van de Culinor Food Group. Die kocht het bedrijf met vestigingen in Olen en Herselt over van het Brits-IJslandse Bakkavor.

Albert Heijn nog steeds een belangrijke klant

Vaco maakt bereide maaltijden, pastagerechten, soepen en een aantal gerechten uit de wereldkeuken. Naast de zogenaamde ready-to-heat maaltijden produceert het bedrijf sinds 2014 ook verse voeding. De producten worden hoofdzakelijk verkocht in Nederland, België en Duitsland. Er werken zowat 270 mensen. Het bedrijf ontstond in 1982 overigens als een afdeling van Ahold. Mede daardoor is Albert Heijn trouwens nog altijd een belangrijke klant.

 

Bakkavor verkocht Vaco omdat de Belgische en Nederlandse markten geen kernregio's meer zijn voor de groep, die zich wil concentreren op zijn activiteiten in het Verenigd Koninkrijk (waar het huismerkproducten levert aan retailers als Tesco, Marks & Spencer, Sainsbury’s, Waitrose, Asda en Morrisons), de Verenigde Staten en Azië. Eerder gingen om dezelfde redenen al de activiteiten in Italië, Tsjechië en Zuid-Afrika al de deur uit. Na de exit van Vaco is de strategische operatie trouwens afgerond.

 

Overnemer Culinor versterkt positie

Overnemer Culinor kan met de transactie zijn positie op de Belgische markt nog versterken. Sinds de overname in 2011 van Hot Cuisine, dat zich specialiseerde in vacuümkeuken en samenwerkt met sterrenchefs als Sergio Herman en Peter Goossens, was het bedrijf uit Destelbergen trouwens al marktleider in de bereide maaltijden voor retail en foodservice. Daarnaast is de groep ook actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden en Spanje, Oostenrijk en Zweden. In totaal verwerkt het bedrijf 275 ton voeding per week.


Verwacht wordt dat de transactie tegen de herfst wordt afgerond. De verruimde groep zal goed zijn voor een omzet van meer dan 90 miljoen euro en heeft een capaciteit van 40 miljoen maaltijden per jaar. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top