Vakbonden Jumbo dreigen met acties na verbreken akkoord cao | RetailDetail

Vakbonden Jumbo dreigen met acties na verbreken akkoord cao

Vakbonden Jumbo dreigen met acties na verbreken akkoord cao

De vakbonden van Jumbo hebben de supermarktketen een ultimatum gesteld. Voor dinsdagnacht 3u30 moet er een akkoord zijn rond een nieuwe cao voor de distributiecentra, anders zullen ze acties houden.

Steun van alle vakbonden

"Supermarktketen Jumbo roept dit over zichzelf af. Als ze niet alsnog het akkoord van de nieuwe cao tekenen wordt het ‘fijne paasstaking’ in plaats van fijne paasdagen. Onze leden zijn er écht klaar mee”, verklaart bestuurder Kitty Huntjens van CNV Vakmensen aan RTV Oost.

 

Ook FNV zal de actie ondersteunen: "Mensen doen donderdag, vrijdag of zaterdag hun inkopen voor Pasen. Het ligt dus voor de hand dat we voor die tijd actie ondernemen, tenzij Jumbo over de brug komt", zegt Henk van der Ploeg van vakbond FNV.

 

Vorige week was er even een akkoord over een nieuwe cao, met daarin onder andere een loonsverhoging van 1,75% voor de werknemers in de distributiecentra. Enkele uren later floot de directie van Jumbo zijn onderhandelaar echter terug en dus werd de nieuwe cao niet ondertekend.

 

Bij Jumbo heerst echter de mening dat de nieuwe cao de positie van de supermarktketen ten opzichte van de concurrentie zal verzwakken. Het wil daarom opnieuw onderhandelen. “We kunnen wel gaan praten, maar dan over de toekomst, want over de komende periode hebben we al een akkoord en die deal moeten ze gewoon nakomen", zegt Van der Ploeg daarover.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.