Van Eerd (Jumbo): “Wil niet de grootste, wel de beste zijn” | RetailDetail

Van Eerd (Jumbo): “Wil niet de grootste, wel de beste zijn”

Van Eerd (Jumbo): “Wil niet de grootste, wel de beste zijn”
Jumbo

In een uitgebreid interview heeft Frits van Eerd, CEO van Jumbo, zijn visie op het verleden en de toekomst van de supermarktketen gegeven. Daarin zegt hij onder andere dat zijn familie het bedrijf nooit van de hand zal doen.

“Uiteindelijk wint de beste”

Jumbo werd bijna honderd jaar geleden opgericht als een groothandel, maar verovert sinds de jaren 1990 Nederland als supermarktketen. Sinds de overname van de ketens Super de Boer en C1000 is het een belangrijker speler geworden in Nederland: vorig jaar haalde het met een consumentenomzet van 6,7 miljard euro bijna 20% marktaandeel.

 

Op dat vlak moet het echter nog steeds Albert Heijn voor zich dulden. Volgens Van Eerd is het echter geen obsessie om die in te halen: “Dat is niet het doel. We hoeven niet de grootste te zijn, wel de beste. Maar het gaat wel gebeuren hoor, als wij zo doorgaan. Want uiteindelijk wint de beste, dat is een natuurwet”, zegt hij aan het AD.

 

De overnames van Super de Boer en C1000 waren noodzakelijk omdat Jumbo niet genoeg nieuwe locaties vond om door te groeien, maar ze bezorgden de CEO wel enkele slapeloze nachten. “De koop van C1000 maakte ons de nummer twee in de markt, maar het leverde wel een schuld op van 1,3 miljard. Daar heb ik een tijd niet van geslapen. De bank wilde alle cijfers weten, maar niemand vroeg aan mij of ík het wel kon, niemand testte of ik wel een balans kon lezen.”

 

“Ik wil Emté heel graag”

De overname van C1000 ging ook niet zonder slag of stoot, want de keten draaide goed en de ondernemers wilden niet echt weten van een overname. “Die ondernemers zeiden: wij hebben jou niet nodig. Als zij de kont tegen de krib hadden gegooid, was dat een gigantisch probleem geworden. Dat heb ik ook tegen de winkeleigenaren gezegd: we hebben hetzelfde belang. Ik moest aantonen dat ze met Jumbo’s ‘7 zekerheden’-formule beter af waren. Dat was een heel zware tijd.”

 

Na die twee overnames kreeg Jumbo ook nog La Place in handen en deed het een bod op Emté, de keten van Sligro Food Group. Ondanks het afgeslagen bod heeft Van Eerd ook daar nog niet opgegeven: “Ik wil Emté heel graag hebben, heb er veel geld voor geboden. Ik probeer ze echt geen hak te zetten.”

 

Altijd een familiebedrijf

Zelf het eigen bedrijf van de hand doen, dat ziet Van Eerd dan weer niet zitten. “Je kunt op Jumbo bieden wat je wilt, wij verkopen toch niet. We hebben hier ons hele leven voor gewerkt. Jumbo zal altijd een familiebedrijf blijven.” Dat is ook duidelijk in de bestuurskamer, waar vader Karel nog steeds president-commissaris is en beide zussen van Frits van Eerd ook een belangrijke rol vervullen.

 

Of de volgende generatie ook in het bedrijf zal stappen, is nog niet meteen duidelijk, maar volgens Van Eerd zijn ze meer dan welkom. Al mogen ze ook een andere weg kiezen: “Als ze maar gelukkig zijn; ik zit daar anders in dan mijn vader destijds. Ze zijn welkom in het bedrijf, maar alleen als ze 100% gemotiveerd zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.