Veiling Haspengouw komt in handen van Belgische Fruitveiling | RetailDetail

Veiling Haspengouw komt in handen van Belgische Fruitveiling

Veiling Haspengouw komt in handen van Belgische Fruitveiling

De Belgische Fruitveiling heeft een akkoord bereikt met Veiling Haspengouw rond een overname. Zo wordt het faillissement van Veiling Haspengouw vermeden, dat al een tijdje in slechte papieren zat en al heel wat fruittelers naar de concurrentie zag vertrekken.

Banen redden

Daarnaast had de Veiling Haspengouw ook flink wat last van de Russische boycot: die leidde er in september al toe dat de fruitveiling bescherming tegen zijn schuldeisers had gevraagd. De oplossing voor al die problemen wordt nu gevonden in een overname door de Belgische Fruitveiling.

 

Momenteel werken er bij Veiling Haspengouw 56 mensen en bij de overname moeten zoveel mogelijk jobs gered worden. "Er is een sprankeltje hoop voor de werknemers, omdat men de intentie heeft bekendgemaakt om vastgoed over te kopen van de Veiling Haspengouw", zegt Nicole Houbrechts, gewestelijke secretaris van ABVV Voeding.

 

Dat er werk wordt gemaakt van het redden van de banen is bijzonder belangrijk voor de vakbonden, die na een eerdere samenwerking met veilinggroep BelOrta op hun hoede zijn. "BelOrta heeft aanvankelijk vooral interesse getoond in de veiling zelf, in de telers. Maar wij als vakbonden verwijten BelOrta vooral dat ze weinig aandacht hebben besteed aan de toekomst van de werknemers."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.