Veranderingen op til bij Whole Foods | RetailDetail

Veranderingen op til bij Whole Foods

Veranderingen op til bij Whole Foods
Shutterstock

De overname van Whole Foods door Amazon begint stilaan een aantal veranderingen op te leveren bij de supermarktketen. Zo wil Amazon het Prime-systeem doortrekken naar de winkels. Ondertussen verdwijnen er ook heel wat leidinggevenden bij het bedrijf.

 

Hogere kosten

Begin deze week kondigde Amazon aan dat het een bijeenkomst zou houden met de verschillende leveranciers van Whole Foods. Die hadden immers hun zorgen geuit over de nieuwe strategie die Amazon bij de keten wil doorvoeren. Een deel van die bezorgdheid dateert eigenlijk al van voor de overname, toen Whole Foods een aantal kosten voor producenten verhoogde.

 

Amazon wil dat Whole Foods vooral professioneler gaat werken en zich agressiever positioneert op de markt. Sinds de bekendmaking van de overname door Amazon in juni is het aantal bezoekers van de winkels alvast met 1,3% gestegen.

 

Prime meets Whole Foods

Om die opmars verder door te trekken, wil Amazon zijn Prime-leden ook betrekken bij Whole Foods. Zo moeten ze kortingen krijgen op de populairste producten van Whole Foods en zullen ze exclusieve wekelijkse promoties ontvangen. Volgens Amazon en Whole Foods is deelname aan het programma de beste manier voor leveranciers van de keten om verder te groeien.

 

Bovendien wil Whole Foods zijn interne werking vereenvoudigen, om kosten te besparen, maar ook om gemakkelijker te kunnen samenwerken met producenten. Vroeger moesten producenten niet enkel met het hoofdkantoor onderhandelen, maar ook met alle lokale teams. In het nieuwe systeem moet er enkel nog een deal worden bereikt met het hoofdkantoor, waardoor nieuwe producten sneller hun weg naar de winkel moeten vinden. Kleinere bedrijven krijgen wel nog steeds de mogelijkheid om enkel lokaal te werken.

 

Amazon is daarnaast ook op zoek naar grotere panden voor Whole Foods-vestigingen, die dan dienst kunnen doen als een winkel en een distributiecentrum voor online bestellingen. Het wil zo populaire items op Amazon nog sneller bij de klant krijgen. Door Whole Foods en Amazon op die manier verder te integreren, kan Amazon verder in de kosten snijden, iets waar het momenteel veel nood aan heeft. Het geeft Amazon ook de mogelijkheid om Prime Now, waarmee het binnen twee uur aan huis levert, verder uit te breiden.

 

Kaderleden verlaten het schip

Ook aan de top van Whole Foods vinden er sinds de overname door Amazon flink wat veranderingen plaats. Heel wat kaderleden zouden het bedrijf al verlaten hebben, onder andere omdat ze de samenwerking met Amazon niet zien zitten. Meer dan een dozijn kaderleden heeft Whole Foods ondertussen al verlaten. Een deel van hen heeft dat gedaan op eigen initiatief, maar enkelen zeggen dat ze eerder zijn buiten gewerkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.