Veranderingen op til bij Whole Foods | RetailDetail

Veranderingen op til bij Whole Foods

Veranderingen op til bij Whole Foods
Shutterstock

De overname van Whole Foods door Amazon begint stilaan een aantal veranderingen op te leveren bij de supermarktketen. Zo wil Amazon het Prime-systeem doortrekken naar de winkels. Ondertussen verdwijnen er ook heel wat leidinggevenden bij het bedrijf.

 

Hogere kosten

Begin deze week kondigde Amazon aan dat het een bijeenkomst zou houden met de verschillende leveranciers van Whole Foods. Die hadden immers hun zorgen geuit over de nieuwe strategie die Amazon bij de keten wil doorvoeren. Een deel van die bezorgdheid dateert eigenlijk al van voor de overname, toen Whole Foods een aantal kosten voor producenten verhoogde.

 

Amazon wil dat Whole Foods vooral professioneler gaat werken en zich agressiever positioneert op de markt. Sinds de bekendmaking van de overname door Amazon in juni is het aantal bezoekers van de winkels alvast met 1,3% gestegen.

 

Prime meets Whole Foods

Om die opmars verder door te trekken, wil Amazon zijn Prime-leden ook betrekken bij Whole Foods. Zo moeten ze kortingen krijgen op de populairste producten van Whole Foods en zullen ze exclusieve wekelijkse promoties ontvangen. Volgens Amazon en Whole Foods is deelname aan het programma de beste manier voor leveranciers van de keten om verder te groeien.

 

Bovendien wil Whole Foods zijn interne werking vereenvoudigen, om kosten te besparen, maar ook om gemakkelijker te kunnen samenwerken met producenten. Vroeger moesten producenten niet enkel met het hoofdkantoor onderhandelen, maar ook met alle lokale teams. In het nieuwe systeem moet er enkel nog een deal worden bereikt met het hoofdkantoor, waardoor nieuwe producten sneller hun weg naar de winkel moeten vinden. Kleinere bedrijven krijgen wel nog steeds de mogelijkheid om enkel lokaal te werken.

 

Amazon is daarnaast ook op zoek naar grotere panden voor Whole Foods-vestigingen, die dan dienst kunnen doen als een winkel en een distributiecentrum voor online bestellingen. Het wil zo populaire items op Amazon nog sneller bij de klant krijgen. Door Whole Foods en Amazon op die manier verder te integreren, kan Amazon verder in de kosten snijden, iets waar het momenteel veel nood aan heeft. Het geeft Amazon ook de mogelijkheid om Prime Now, waarmee het binnen twee uur aan huis levert, verder uit te breiden.

 

Kaderleden verlaten het schip

Ook aan de top van Whole Foods vinden er sinds de overname door Amazon flink wat veranderingen plaats. Heel wat kaderleden zouden het bedrijf al verlaten hebben, onder andere omdat ze de samenwerking met Amazon niet zien zitten. Meer dan een dozijn kaderleden heeft Whole Foods ondertussen al verlaten. Een deel van hen heeft dat gedaan op eigen initiatief, maar enkelen zeggen dat ze eerder zijn buiten gewerkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.