Suikerquota EU sinds paar dagen verdwenen | RetailDetail

Verdwijnen suikerquota EU slecht nieuws voor rietsuiker

Verdwijnen suikerquota EU slecht nieuws voor rietsuiker
Shutterstock

Sinds het begin van deze maand zijn de suikerquota die de Europese Unie bijna vijftig jaar heeft opgelegd, verdwenen. Er mag nu meer suiker geproduceerd worden en de prijs wordt vrij bepaald door de industrie.

Hogere productie, lagere prijzen

CIUS, de Europese groepering van bedrijven die suiker gebruiken, verwelkomt het einde van de quota, die zij "marktverstorend" noemt. Marktonderzoekers verwachten dat de productie van suiker bijna met een derde zal groeien over de komende vier jaar, waardoor de prijs ook met ongeveer 30% zal dalen. Aan de andere kant kunnen er ook problemen opduiken: toen de melkquota in 2015 verdwenen, kwamen heel wat melkboeren in de problemen en moesten er een pak hun bedrijf opdoeken.

 

Om dat te vermijden heeft de Europese Unie tussen 2006 en 2010 al 5,4 miljard euro geïnvesteerd in de industrie, om die voor te bereiden op het einde van de quota. Zo werd het Sugar Market Observatory opgericht, dat informatie moet verschaffen aan suikerboeren en ervoor moet zorgen dat de markt niet te sterk wordt verstoord.

 

Rietsuikerproducenten niet tevreden

Niet alle suikerproducenten zijn dan ook tevreden met de nieuwe regelgeving: zo menen producenten van rietsuiker dat ze achtergesteld worden ten opzichte van de suikerbietenboeren. Rietsuiker wordt immers vooral buiten Europa geteeld en om de markt in Europa te helpen, werden er hoge importkosten ingevoerd.

 

Ook op vlak van gezondheid klinkt het dat het einde van de quota tot meer goedkope suiker zal leiden en dus tot meer suiker in voeding. De EU gaat er echter van uit dat de hogere productie vooral tot meer export zal leiden en minder tot een hogere consumptie in Europa zelf, maar er heerst toch twijfel of producenten kunnen weerstaan aan de lokroep van goedkope suiker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!