Verkoop bioproducten stijgt met 12 procent | RetailDetail

Verkoop bioproducten stijgt met 12 procent

Verkoop bioproducten stijgt met 12 procent
Shutterstock

De verkoop van bioproducten in België is in 2016 met 12% gestegen naar 586 miljoen euro. Sinds 2008 is er zelfs al sprake van een verdubbeling van de omzet. Biologische producten zijn inmiddels goed voor 3% van de totale versmarkt.

Sterke groei bij discounters

Het is niet verbazingwekkend dat binnen vleesvervangers het marktaandeel van bio het grootste is, met 24%. Ook eieren doen het met 14% aan bioproducten goed. Daarna volgen groenten (6,6%), aardappelen (5%) en fruit (4,3%). Bij vlees ligt het aandeel bio momenteel nog onder 2%.

 

De supermarkt blijft het grootste afzetkanaal, met een marktaandeel van 41,5%. Ook de discounters zetten steeds meer in op bio en zien daar hun marktaandeel bijna verdubbelen van 5,5 naar 9,4%, ondanks het feit dat bioproducten gemiddeld tot een derde duurder zijn dan traditionele producten. Het aantal kopers die op jaarbasis minstens eenmaal een vers bioproduct kopen, steeg vorig jaar tot boven de 90%.

 

Naast de groei in omzet, is ook de productie sterk gestegen. Zo werden er 60 nieuwe biologische landbouwbedrijven opgericht, wat het totaal op 430 brengt. Ook het aantal andere marktdeelnemers zoals bereiders, verdelers, verkooppunten en importeurs stijgt met 10%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.