Verkoop bioproducten stijgt met 12 procent

Verkoop bioproducten stijgt met 12 procent
Shutterstock

De verkoop van bioproducten in België is in 2016 met 12% gestegen naar 586 miljoen euro. Sinds 2008 is er zelfs al sprake van een verdubbeling van de omzet. Biologische producten zijn inmiddels goed voor 3% van de totale versmarkt.

Sterke groei bij discounters

Het is niet verbazingwekkend dat binnen vleesvervangers het marktaandeel van bio het grootste is, met 24%. Ook eieren doen het met 14% aan bioproducten goed. Daarna volgen groenten (6,6%), aardappelen (5%) en fruit (4,3%). Bij vlees ligt het aandeel bio momenteel nog onder 2%.

 

De supermarkt blijft het grootste afzetkanaal, met een marktaandeel van 41,5%. Ook de discounters zetten steeds meer in op bio en zien daar hun marktaandeel bijna verdubbelen van 5,5 naar 9,4%, ondanks het feit dat bioproducten gemiddeld tot een derde duurder zijn dan traditionele producten. Het aantal kopers die op jaarbasis minstens eenmaal een vers bioproduct kopen, steeg vorig jaar tot boven de 90%.

 

Naast de groei in omzet, is ook de productie sterk gestegen. Zo werden er 60 nieuwe biologische landbouwbedrijven opgericht, wat het totaal op 430 brengt. Ook het aantal andere marktdeelnemers zoals bereiders, verdelers, verkooppunten en importeurs stijgt met 10%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt. Die bevat alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Back to top