Verkoop bioproducten stijgt met 12 procent | RetailDetail

Verkoop bioproducten stijgt met 12 procent

Verkoop bioproducten stijgt met 12 procent
Shutterstock

De verkoop van bioproducten in België is in 2016 met 12% gestegen naar 586 miljoen euro. Sinds 2008 is er zelfs al sprake van een verdubbeling van de omzet. Biologische producten zijn inmiddels goed voor 3% van de totale versmarkt.

Sterke groei bij discounters

Het is niet verbazingwekkend dat binnen vleesvervangers het marktaandeel van bio het grootste is, met 24%. Ook eieren doen het met 14% aan bioproducten goed. Daarna volgen groenten (6,6%), aardappelen (5%) en fruit (4,3%). Bij vlees ligt het aandeel bio momenteel nog onder 2%.

 

De supermarkt blijft het grootste afzetkanaal, met een marktaandeel van 41,5%. Ook de discounters zetten steeds meer in op bio en zien daar hun marktaandeel bijna verdubbelen van 5,5 naar 9,4%, ondanks het feit dat bioproducten gemiddeld tot een derde duurder zijn dan traditionele producten. Het aantal kopers die op jaarbasis minstens eenmaal een vers bioproduct kopen, steeg vorig jaar tot boven de 90%.

 

Naast de groei in omzet, is ook de productie sterk gestegen. Zo werden er 60 nieuwe biologische landbouwbedrijven opgericht, wat het totaal op 430 brengt. Ook het aantal andere marktdeelnemers zoals bereiders, verdelers, verkooppunten en importeurs stijgt met 10%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.