Verkoop bioproducten stijgt met 12 procent

Verkoop bioproducten stijgt met 12 procent
Shutterstock

De verkoop van bioproducten in België is in 2016 met 12% gestegen naar 586 miljoen euro. Sinds 2008 is er zelfs al sprake van een verdubbeling van de omzet. Biologische producten zijn inmiddels goed voor 3% van de totale versmarkt.

Sterke groei bij discounters

Het is niet verbazingwekkend dat binnen vleesvervangers het marktaandeel van bio het grootste is, met 24%. Ook eieren doen het met 14% aan bioproducten goed. Daarna volgen groenten (6,6%), aardappelen (5%) en fruit (4,3%). Bij vlees ligt het aandeel bio momenteel nog onder 2%.

 

De supermarkt blijft het grootste afzetkanaal, met een marktaandeel van 41,5%. Ook de discounters zetten steeds meer in op bio en zien daar hun marktaandeel bijna verdubbelen van 5,5 naar 9,4%, ondanks het feit dat bioproducten gemiddeld tot een derde duurder zijn dan traditionele producten. Het aantal kopers die op jaarbasis minstens eenmaal een vers bioproduct kopen, steeg vorig jaar tot boven de 90%.

 

Naast de groei in omzet, is ook de productie sterk gestegen. Zo werden er 60 nieuwe biologische landbouwbedrijven opgericht, wat het totaal op 430 brengt. Ook het aantal andere marktdeelnemers zoals bereiders, verdelers, verkooppunten en importeurs stijgt met 10%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top