Verkoop margarines Unilever in stroomversnelling | RetailDetail

Verkoop margarines Unilever in stroomversnelling

Verkoop margarines Unilever in stroomversnelling
Shutterstock

De verkoop van de margarinedivisie van Unilever komt stilaan in een stroomversnelling. Voor 19 oktober moeten geïnteresseerde partijen een bod uitbrengen, vooral investeringsfondsen tonen grote interesse.

Zes tot zeven miljard

Unilever hoopt met de verkoop van de margarinedivisie, die in het voorjaar in gang werd gezet, tussen zes en zeven miljard euro op te halen. Interesse is er van de investeringsfondsen als Blackstone, CVC en het Singaporese GIC. Branchegenoten zoals Dairy Krest of Kraft Heinz zouden dan weer niet van plan zijn om een bod uit te brengen, schrijft het FD.

 

De uiteindelijke overnemer zal het alvast niet makkelijk hebben om geld te verdienen aan de margarines. Volgens een van de partijen daalt de markt van margarines al jaren 6% per jaar, terwijl Unilever zelf al flink in de kosten heeft gesneden. Een overnemer zal dus eerst moeten investeren in innovatie en productontwikkeling voor er sprake kan zijn van grote winsten.

 

Imagoprobleem

Margarine kampt dan ook al enkele jaren met een imagoprobleem. Lang werd het aanzien als een gezond alternatief voor boter, maar sinds enkele jaren keert de consument net terug naar boter. Dat heeft te maken met de stijgende vraag naar natuurlijke producten, waarbij margarines worden aanzien als een kunstmatig product.

 

“Daarbij is een positieve kentering zichtbaar in de gezondheidsstatus die aan verzadigde dierlijke vetten wordt toegekend. Een duidelijk voorbeeld hiervan is roomboter. Diverse onderzoeken en nieuwsartikelen beweren dat de consumptie van verzadigde dierlijke vetten niet zo slecht is als altijd werd beweerd”, zegt Richard Scheper, zuivel-analist bij Rabobank. Voor een overnemer is het dus belangrijk om ook margarine terug een gezonder imago aan te smeren.

 

Consolidatie

De vraag is echter of dat nog lukt. Margarines zijn altijd al een belangrijk onderdeel van Unilever geweest en dat is er ook niet in geslaagd om de krimp tegen te gaan. De uitkomst van een grote marketingcampagne is bovendien ook bijzonder onzeker. Een ongezond imago heeft daarnaast als gevolg dat zelfs prijsverlagingen weinig effect hebben op de verkoop.

 

Een oplossing voor de dalende markt is het verhogen van de efficiëntie, onder andere door samensmeltingen. De margarinemarkt wordt momenteel gedomineerd door een twintigtal grote bedrijven, met naast Unilever ook bedrijven als Dairy Crest, Yidiz en Bunge. Om de overcapaciteit aan te pakken zal er consolidatie moeten plaatsvinden, maar laat nu net de branchegenoten van Unilever geen interesse tonen in een overname. De kans dat een investeerder zich wel wil wagen aan consolidatie van de markt, is bijzonder klein.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".