Verkoop van sinterklaassnoep loopt stroef | RetailDetail

Verkoop van sinterklaassnoep loopt stroef

Verkoop van sinterklaassnoep loopt stroef

De verkoop van sinterklaassnoep zoals kruidnoten en marsepein loopt stroever dan vorig jaar. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat er momenteel 9% minder snoep is verkocht dan vorig jaar.

Piek verwacht op 5 december

De cijfers van het CBS zijn bijgewerkt tot de week na de intrede van Sinterklaas in het land en tonen aan dat er flink minder is verkocht dan een jaar eerder. Aangezien Nederlanders elk jaar voor honderden miljoenen euro aan zoetigheid kopen rond de sinterklaasperiode, gaat die daling over grote bedragen.

 

Vlak voor de intrede van de Sint was er nochtans een voorsprong op de verkoop van een jaar geleden, maar die positieve trend werd dus niet aangehouden. De grootste piek was vorig jaar te zien op 5 december, de dag voor Sinterklaas.

 

Voor het berekenen van de verkoop maakt het CBS gebruik van de scannerdata van supermarkten. De pepernotenindex is dan ook een eerste stap van het CBS om in de toekomst meer statistisch onderzoek uit te voeren met scannerdata die door bepaalde supermarkten wordt aangeleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.