Verovering VS loopt moeizaam voor Lidl

Verovering VS loopt moeizaam voor Lidl
Shutterstock

De eerste Amerikaanse winkels van Lidl presteren ‘angstwekkend zwak’, melden Duitse en Amerikaanse media. Het management grijpt in en versterkt vanuit Duitsland zijn greep op de overzeese operaties.  

Ongeduld groeit

Het was met grote ambities dat Lidl op 15 juni van dit jaar de eerste Amerikaanse winkels opende. Met de hashtag #RethinkGrocery positioneerde de discounter zich als een vernieuwer, en de aftrap betekende ook de start van een felle prijsoorlog in de VS. Meer dan drie maanden later heeft de retailer 37 verkooppunten over de grote plas, maar de resultaten vallen tegen en de top wordt ongeduldig.

 

Het doorgaans zeer goed geïnformeerde Lebensmittel Zeitung meldt dat Michael Aranda, voormalig CEO van Lidl Spanje, de opdracht krijgt om de Amerikaanse activiteiten te superviseren vanuit het Duitse hoofdkwartier in Neckarsulm. De discounter is niet tevreden met de uitvoering van het expansieplan en versterkt daarom zijn greep. Sommige winkels presteren ‘angstwekkend zwak’, zo citeert het Amerikaanse Supermarket News.

 

Woordvoerders van Lidl bevestigen de benoeming van Aranda, maar ontkennen dat er problemen zijn met de Amerikaanse expansie. De eerste resultaten zijn volgens hen ‘boven verwachting’. Ook de komende weken opent de keten nog winkels, in North Carolina en Virginia.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top