Verovering VS loopt moeizaam voor Lidl | RetailDetail

Verovering VS loopt moeizaam voor Lidl

Verovering VS loopt moeizaam voor Lidl
Shutterstock

De eerste Amerikaanse winkels van Lidl presteren ‘angstwekkend zwak’, melden Duitse en Amerikaanse media. Het management grijpt in en versterkt vanuit Duitsland zijn greep op de overzeese operaties.  

Ongeduld groeit

Het was met grote ambities dat Lidl op 15 juni van dit jaar de eerste Amerikaanse winkels opende. Met de hashtag #RethinkGrocery positioneerde de discounter zich als een vernieuwer, en de aftrap betekende ook de start van een felle prijsoorlog in de VS. Meer dan drie maanden later heeft de retailer 37 verkooppunten over de grote plas, maar de resultaten vallen tegen en de top wordt ongeduldig.

 

Het doorgaans zeer goed geïnformeerde Lebensmittel Zeitung meldt dat Michael Aranda, voormalig CEO van Lidl Spanje, de opdracht krijgt om de Amerikaanse activiteiten te superviseren vanuit het Duitse hoofdkwartier in Neckarsulm. De discounter is niet tevreden met de uitvoering van het expansieplan en versterkt daarom zijn greep. Sommige winkels presteren ‘angstwekkend zwak’, zo citeert het Amerikaanse Supermarket News.

 

Woordvoerders van Lidl bevestigen de benoeming van Aranda, maar ontkennen dat er problemen zijn met de Amerikaanse expansie. De eerste resultaten zijn volgens hen ‘boven verwachting’. Ook de komende weken opent de keten nog winkels, in North Carolina en Virginia.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.