Verpakkingsvrije winkel Bag&Buy al gesloten | RetailDetail

Verpakkingsvrije winkel Bag&Buy al gesloten

Verpakkingsvrije winkel Bag&Buy al gesloten

Bag&Buy heeft de deuren gesloten. De verpakkingsvrije winkel aan de Twijnstraat in Utrecht, die in september opende na een succesvolle crowdfunding, heeft een moeizame periode achter de rug.

 

Doorstart is optie

Er is volgens winkelmanager Rens van den Bunck in DUIC nu geen geld meer voor de inkoop van producten. De prijzen waren volgens hem te hoog en de winkel zielloos. “Er was geen formule en de klanten werden niet bereikt.” Van den Bunck verwacht dat een snelle doorstart wel mogelijk is. Er zouden al gesprekken zijn met verschillende partijen, waarbij het ook een optie is dat er meerdere eigenaren komen.

 

In november liet oprichter Willem van Dijk al weten dat de eerste aanloop van Bag&Buy tegenviel. In de afgelopen periode werden er nog diverse ingrepen gedaan om Bag&Buy op gang te helpen. Nadat de omzet achterbleef, is het assortiment van de formule verbreed met schoonmaakproducten en werd het team medewerkers ingekrompen.

 

De formule begon vervolgens een tweede crowdfunding, om verder in de winkel te investeren. Zo waren er onder meer plannen om streekproducten, bulkverpakkingen en non-food aan het assortiment toe te voegen. Ook bestonden er plannen om een Bag&Buy-app te bouwen met informatie over producten en allergieën.

 

Eén van de eerste

Bag&Buy was een van de eerste winkelconcepten zonder verpakkingen in Nederland. Klanten konden er ingrediënten tappen, scheppen, persen of malen uit de fooddispensers. Bag&Buy bracht een assortiment met zaden en pitten, granen, ontbijtgranen, meel, rijst, bonen, pasta, kruiden, noten, olie, suiker, thee, snoep, chocolade en yoghurt. De producten zijn voor een deel biologisch.

 

De winkel bood alle producten zonder verpakking aan om zo een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Omdat de klant zelf alle producten kan tappen, kan hij ook zelf bepalen hoeveel of weinig hij neemt. Hij kan ook eigen verpakkingen meenemen om te vullen. Potten en tassen waren ook te koop in de winkel.

 

Initiatiefnemer Willem van Dijk, actief in systemen voor de verkoop van bulklevensmiddelen, kwam op het idee van de verpakkingsvrije winkel toen hij in Amerika ontdekte dat biologische supermarkt Wholefoods al sinds de oprichting in elke supermarkt een afdeling Bulk foods heeft.

 

Veelbelovend concept

Ondanks de tegenvallende resultaten van de formule blijft een winkel zonder verpakkingen een veelbelovend concept. Ook Opgeweckt Noord in Groningen verkoopt producten zonder verpakkingen. Deze winkel had met de opening in mei de primeur als verpakkingsloze formule in Nederland. Verpakkingsvrije formules zijn ook elders in Europa te vinden, onder meer in Antwerpen, Leuven, Bonn, Berlijn en Wenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.