Verpakkingsvrije winkel Bag&Buy al gesloten

Verpakkingsvrije winkel Bag&Buy al gesloten

Bag&Buy heeft de deuren gesloten. De verpakkingsvrije winkel aan de Twijnstraat in Utrecht, die in september opende na een succesvolle crowdfunding, heeft een moeizame periode achter de rug.

 

Doorstart is optie

Er is volgens winkelmanager Rens van den Bunck in DUIC nu geen geld meer voor de inkoop van producten. De prijzen waren volgens hem te hoog en de winkel zielloos. “Er was geen formule en de klanten werden niet bereikt.” Van den Bunck verwacht dat een snelle doorstart wel mogelijk is. Er zouden al gesprekken zijn met verschillende partijen, waarbij het ook een optie is dat er meerdere eigenaren komen.

 

In november liet oprichter Willem van Dijk al weten dat de eerste aanloop van Bag&Buy tegenviel. In de afgelopen periode werden er nog diverse ingrepen gedaan om Bag&Buy op gang te helpen. Nadat de omzet achterbleef, is het assortiment van de formule verbreed met schoonmaakproducten en werd het team medewerkers ingekrompen.

 

De formule begon vervolgens een tweede crowdfunding, om verder in de winkel te investeren. Zo waren er onder meer plannen om streekproducten, bulkverpakkingen en non-food aan het assortiment toe te voegen. Ook bestonden er plannen om een Bag&Buy-app te bouwen met informatie over producten en allergieën.

 

Eén van de eerste

Bag&Buy was een van de eerste winkelconcepten zonder verpakkingen in Nederland. Klanten konden er ingrediënten tappen, scheppen, persen of malen uit de fooddispensers. Bag&Buy bracht een assortiment met zaden en pitten, granen, ontbijtgranen, meel, rijst, bonen, pasta, kruiden, noten, olie, suiker, thee, snoep, chocolade en yoghurt. De producten zijn voor een deel biologisch.

 

De winkel bood alle producten zonder verpakking aan om zo een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Omdat de klant zelf alle producten kan tappen, kan hij ook zelf bepalen hoeveel of weinig hij neemt. Hij kan ook eigen verpakkingen meenemen om te vullen. Potten en tassen waren ook te koop in de winkel.

 

Initiatiefnemer Willem van Dijk, actief in systemen voor de verkoop van bulklevensmiddelen, kwam op het idee van de verpakkingsvrije winkel toen hij in Amerika ontdekte dat biologische supermarkt Wholefoods al sinds de oprichting in elke supermarkt een afdeling Bulk foods heeft.

 

Veelbelovend concept

Ondanks de tegenvallende resultaten van de formule blijft een winkel zonder verpakkingen een veelbelovend concept. Ook Opgeweckt Noord in Groningen verkoopt producten zonder verpakkingen. Deze winkel had met de opening in mei de primeur als verpakkingsloze formule in Nederland. Verpakkingsvrije formules zijn ook elders in Europa te vinden, onder meer in Antwerpen, Leuven, Bonn, Berlijn en Wenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top