Verpakkingsvrije winkel Bag&Buy al gesloten

Verpakkingsvrije winkel Bag&Buy al gesloten

Bag&Buy heeft de deuren gesloten. De verpakkingsvrije winkel aan de Twijnstraat in Utrecht, die in september opende na een succesvolle crowdfunding, heeft een moeizame periode achter de rug.

 

Doorstart is optie

Er is volgens winkelmanager Rens van den Bunck in DUIC nu geen geld meer voor de inkoop van producten. De prijzen waren volgens hem te hoog en de winkel zielloos. “Er was geen formule en de klanten werden niet bereikt.” Van den Bunck verwacht dat een snelle doorstart wel mogelijk is. Er zouden al gesprekken zijn met verschillende partijen, waarbij het ook een optie is dat er meerdere eigenaren komen.

 

In november liet oprichter Willem van Dijk al weten dat de eerste aanloop van Bag&Buy tegenviel. In de afgelopen periode werden er nog diverse ingrepen gedaan om Bag&Buy op gang te helpen. Nadat de omzet achterbleef, is het assortiment van de formule verbreed met schoonmaakproducten en werd het team medewerkers ingekrompen.

 

De formule begon vervolgens een tweede crowdfunding, om verder in de winkel te investeren. Zo waren er onder meer plannen om streekproducten, bulkverpakkingen en non-food aan het assortiment toe te voegen. Ook bestonden er plannen om een Bag&Buy-app te bouwen met informatie over producten en allergieën.

 

Eén van de eerste

Bag&Buy was een van de eerste winkelconcepten zonder verpakkingen in Nederland. Klanten konden er ingrediënten tappen, scheppen, persen of malen uit de fooddispensers. Bag&Buy bracht een assortiment met zaden en pitten, granen, ontbijtgranen, meel, rijst, bonen, pasta, kruiden, noten, olie, suiker, thee, snoep, chocolade en yoghurt. De producten zijn voor een deel biologisch.

 

De winkel bood alle producten zonder verpakking aan om zo een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Omdat de klant zelf alle producten kan tappen, kan hij ook zelf bepalen hoeveel of weinig hij neemt. Hij kan ook eigen verpakkingen meenemen om te vullen. Potten en tassen waren ook te koop in de winkel.

 

Initiatiefnemer Willem van Dijk, actief in systemen voor de verkoop van bulklevensmiddelen, kwam op het idee van de verpakkingsvrije winkel toen hij in Amerika ontdekte dat biologische supermarkt Wholefoods al sinds de oprichting in elke supermarkt een afdeling Bulk foods heeft.

 

Veelbelovend concept

Ondanks de tegenvallende resultaten van de formule blijft een winkel zonder verpakkingen een veelbelovend concept. Ook Opgeweckt Noord in Groningen verkoopt producten zonder verpakkingen. Deze winkel had met de opening in mei de primeur als verpakkingsloze formule in Nederland. Verpakkingsvrije formules zijn ook elders in Europa te vinden, onder meer in Antwerpen, Leuven, Bonn, Berlijn en Wenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top