Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen

Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen
Bron: Facebook

Ook Mechelen heeft sinds eind vorige week een winkel die volledig zonder verpakkingen werkt. Kabas is een initiatief van Sofie Smeets en Anneleen De Witte, dat er onder andere is gekomen dankzij een crowdfundingcampagne.

 

Focus op ecologisch en biologisch

De twee initiatiefneemsters kwamen een jaar geleden al met het idee op de proppen, maar hadden toen nog nood aan extra financiële inbreng. Daarom werd er een campagne opgestart, die uiteindelijk 9.000 euro zou opleveren.

 

“Daarmee konden we een deel van de verbouwingen in het pand financieren”, vertelt Smeets aan GVA. “De Keizerstraat, vlakbij de Veemarkt in Mechelen, leende zich perfect voor het concept. Het is centraal gelegen in een bruisende omgeving met in de onmiddellijke nabijheid een zeer goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer.”

 

Kabas biedt een assortiment voeding, onderhoudsproducten en gebruiksgoederen aan, met een duidelijke focus op biologisch en ecologisch. Daarbij moeten klanten zelf voor de verpakkingen zorgen, al voorziet Kabas ook wel vetvrij ecopapier voor producten als kaas.

 

Simpelweg bijdragen aan een duurzame samenleving

“Het is de bedoeling dat de klanten zelf nemen wat ze nodig hebben om de goederen vervolgens zelf meteen te verpakken. Veel voedingsproducten zitten in dispensers, een soort van kokers waaruit de gekozen hoeveelheid voeding getapt kan worden in een potje of bokaal naar keuze. We willen aantonen dat je simpelweg door inkopen te doen, kunt bijdragen aan een duurzame en ecologische samenleving.”

 

Kabas is niet de eerste winkel in Vlaanderen die geen gebruik maakt van verpakkingen. Eerder opende in Antwerpen het concept Robuust, dat daarna met Content in Leuven en Ohne in Gent navolging kreeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top