Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen | RetailDetail

Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen

Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen
Bron: Facebook

Ook Mechelen heeft sinds eind vorige week een winkel die volledig zonder verpakkingen werkt. Kabas is een initiatief van Sofie Smeets en Anneleen De Witte, dat er onder andere is gekomen dankzij een crowdfundingcampagne.

 

Focus op ecologisch en biologisch

De twee initiatiefneemsters kwamen een jaar geleden al met het idee op de proppen, maar hadden toen nog nood aan extra financiële inbreng. Daarom werd er een campagne opgestart, die uiteindelijk 9.000 euro zou opleveren.

 

“Daarmee konden we een deel van de verbouwingen in het pand financieren”, vertelt Smeets aan GVA. “De Keizerstraat, vlakbij de Veemarkt in Mechelen, leende zich perfect voor het concept. Het is centraal gelegen in een bruisende omgeving met in de onmiddellijke nabijheid een zeer goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer.”

 

Kabas biedt een assortiment voeding, onderhoudsproducten en gebruiksgoederen aan, met een duidelijke focus op biologisch en ecologisch. Daarbij moeten klanten zelf voor de verpakkingen zorgen, al voorziet Kabas ook wel vetvrij ecopapier voor producten als kaas.

 

Simpelweg bijdragen aan een duurzame samenleving

“Het is de bedoeling dat de klanten zelf nemen wat ze nodig hebben om de goederen vervolgens zelf meteen te verpakken. Veel voedingsproducten zitten in dispensers, een soort van kokers waaruit de gekozen hoeveelheid voeding getapt kan worden in een potje of bokaal naar keuze. We willen aantonen dat je simpelweg door inkopen te doen, kunt bijdragen aan een duurzame en ecologische samenleving.”

 

Kabas is niet de eerste winkel in Vlaanderen die geen gebruik maakt van verpakkingen. Eerder opende in Antwerpen het concept Robuust, dat daarna met Content in Leuven en Ohne in Gent navolging kreeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.