Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen

Verpakkingsvrije winkel opent in Mechelen
Bron: Facebook

Ook Mechelen heeft sinds eind vorige week een winkel die volledig zonder verpakkingen werkt. Kabas is een initiatief van Sofie Smeets en Anneleen De Witte, dat er onder andere is gekomen dankzij een crowdfundingcampagne.

 

Focus op ecologisch en biologisch

De twee initiatiefneemsters kwamen een jaar geleden al met het idee op de proppen, maar hadden toen nog nood aan extra financiële inbreng. Daarom werd er een campagne opgestart, die uiteindelijk 9.000 euro zou opleveren.

 

“Daarmee konden we een deel van de verbouwingen in het pand financieren”, vertelt Smeets aan GVA. “De Keizerstraat, vlakbij de Veemarkt in Mechelen, leende zich perfect voor het concept. Het is centraal gelegen in een bruisende omgeving met in de onmiddellijke nabijheid een zeer goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer.”

 

Kabas biedt een assortiment voeding, onderhoudsproducten en gebruiksgoederen aan, met een duidelijke focus op biologisch en ecologisch. Daarbij moeten klanten zelf voor de verpakkingen zorgen, al voorziet Kabas ook wel vetvrij ecopapier voor producten als kaas.

 

Simpelweg bijdragen aan een duurzame samenleving

“Het is de bedoeling dat de klanten zelf nemen wat ze nodig hebben om de goederen vervolgens zelf meteen te verpakken. Veel voedingsproducten zitten in dispensers, een soort van kokers waaruit de gekozen hoeveelheid voeding getapt kan worden in een potje of bokaal naar keuze. We willen aantonen dat je simpelweg door inkopen te doen, kunt bijdragen aan een duurzame en ecologische samenleving.”

 

Kabas is niet de eerste winkel in Vlaanderen die geen gebruik maakt van verpakkingen. Eerder opende in Antwerpen het concept Robuust, dat daarna met Content in Leuven en Ohne in Gent navolging kreeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Back to top