Verregaande alliantie Système U en Auchan maakt Europese retailers zenuwachtig

Verregaande alliantie Système U en Auchan maakt Europese retailers zenuwachtig

De Franse retailers Auchan en Système U hebben een verregaande samenwerking aangekondigd, die hun Europese concurrenten flink nerveus maakt. De alliantie mag dan wel juridisch geen fusie zijn, toch kan ze in de praktijk hetzelfde effect hebben.

Système U en Auchan kiezen voor verregaande samenwerking

De nummers vijf en zes van de Franse markt willen nu ook hun aankoopkracht bundelen voor hun huismerken, zoals ze dat tot nog toe al deden voor merkproducten. Hun gezamenlijke aankoopkracht zou oplopen tot 50 miljard euro per jaar. Daarnaast komt er een gezamenlijke stuurgroep van acht mensen, die paritair wordt samengesteld en bij unanimiteit de netwerken van beide bedrijven gaat aansturen.

 

Bovendien komt er een ruil van supermarkten: 247 supermarkten onder het Simply Market-enseigne gaan van Auchan naar Système U, waar ze dan als Super U in franchise uitgebaat kunnen worden. 70 Hyper U’s zouden dan weer een franchisezaak van Auchan kunnen worden.

 

De samenwerking komt er niet zomaar: ook in Frankrijk staan de marges in de retail onder druk, vooral door de agressieve prijzenpolitiek van E. Leclerc, maar ook door de toenemende impact van de Duitse ketens Aldi en Lidl. Bovendien hebben concurrenten Intermarché en Casino hebben hun inkoopkracht eveneens gebundeld en deden Carrefour en Cora ook al hetzelfde.

 

Initiatiefnemers weren woord fusie

Hoewel de beoogde samenwerking zeer verregaand is, haasten beide partijen zich om het fusiewoord te weren. “Système U is een coöperatieve en die laat zich niet zomaar overnemen”, heet het. De keten is in handen van zowat 900 aangesloten zelfstandige leden en haalt een omzet van 24 miljard euro, die nagenoeg volledig in Frankrijk wordt gerealiseerd. Auchan is dan weer een familiebedrijf: 90% van de aandelen is in handen van de nazaten van stichter Gérard Mulliez, de overige 10% wordt gecontroleerd door het personeel. 

 

Hoewel het juridisch niet om een fusie gaat, kan er sprake zijn van een wettelijk samenwonen met dezelfde gevolgen als bij een huwelijk. Beide groepen hebben hun samenwerkingsplan dan ook moeten voorleggen aan de Europese mededingingsautoriteiten. Het kan zijn dat die het dossier doorsturen naar Parijs. De beslissing wordt uiterlijk begin volgend jaar verwacht.

 

De intensiteit waarmee in Frankrijk nieuwe combinaties ontstonden, maakt ook buitenlandse groepen zenuwachtig. Zo zien Aldi en Lidl een sterke concurrent aan de westgrens van hun thuismarkt ontstaan, terwijl Belgische retailers hetzelfde voelen aan hun zuidgrens. Mogelijk moeten de toenaderingspogingen tussen Delhaize en Ahold dan ook in hetzelfde kader gezien worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top