Verregaande alliantie Système U en Auchan maakt Europese retailers zenuwachtig | RetailDetail

Verregaande alliantie Système U en Auchan maakt Europese retailers zenuwachtig

Verregaande alliantie Système U en Auchan maakt Europese retailers zenuwachtig

De Franse retailers Auchan en Système U hebben een verregaande samenwerking aangekondigd, die hun Europese concurrenten flink nerveus maakt. De alliantie mag dan wel juridisch geen fusie zijn, toch kan ze in de praktijk hetzelfde effect hebben.

Système U en Auchan kiezen voor verregaande samenwerking

De nummers vijf en zes van de Franse markt willen nu ook hun aankoopkracht bundelen voor hun huismerken, zoals ze dat tot nog toe al deden voor merkproducten. Hun gezamenlijke aankoopkracht zou oplopen tot 50 miljard euro per jaar. Daarnaast komt er een gezamenlijke stuurgroep van acht mensen, die paritair wordt samengesteld en bij unanimiteit de netwerken van beide bedrijven gaat aansturen.

 

Bovendien komt er een ruil van supermarkten: 247 supermarkten onder het Simply Market-enseigne gaan van Auchan naar Système U, waar ze dan als Super U in franchise uitgebaat kunnen worden. 70 Hyper U’s zouden dan weer een franchisezaak van Auchan kunnen worden.

 

De samenwerking komt er niet zomaar: ook in Frankrijk staan de marges in de retail onder druk, vooral door de agressieve prijzenpolitiek van E. Leclerc, maar ook door de toenemende impact van de Duitse ketens Aldi en Lidl. Bovendien hebben concurrenten Intermarché en Casino hebben hun inkoopkracht eveneens gebundeld en deden Carrefour en Cora ook al hetzelfde.

 

Initiatiefnemers weren woord fusie

Hoewel de beoogde samenwerking zeer verregaand is, haasten beide partijen zich om het fusiewoord te weren. “Système U is een coöperatieve en die laat zich niet zomaar overnemen”, heet het. De keten is in handen van zowat 900 aangesloten zelfstandige leden en haalt een omzet van 24 miljard euro, die nagenoeg volledig in Frankrijk wordt gerealiseerd. Auchan is dan weer een familiebedrijf: 90% van de aandelen is in handen van de nazaten van stichter Gérard Mulliez, de overige 10% wordt gecontroleerd door het personeel. 

 

Hoewel het juridisch niet om een fusie gaat, kan er sprake zijn van een wettelijk samenwonen met dezelfde gevolgen als bij een huwelijk. Beide groepen hebben hun samenwerkingsplan dan ook moeten voorleggen aan de Europese mededingingsautoriteiten. Het kan zijn dat die het dossier doorsturen naar Parijs. De beslissing wordt uiterlijk begin volgend jaar verwacht.

 

De intensiteit waarmee in Frankrijk nieuwe combinaties ontstonden, maakt ook buitenlandse groepen zenuwachtig. Zo zien Aldi en Lidl een sterke concurrent aan de westgrens van hun thuismarkt ontstaan, terwijl Belgische retailers hetzelfde voelen aan hun zuidgrens. Mogelijk moeten de toenaderingspogingen tussen Delhaize en Ahold dan ook in hetzelfde kader gezien worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.