Verregaande alliantie Système U en Auchan maakt Europese retailers zenuwachtig

Verregaande alliantie Système U en Auchan maakt Europese retailers zenuwachtig

De Franse retailers Auchan en Système U hebben een verregaande samenwerking aangekondigd, die hun Europese concurrenten flink nerveus maakt. De alliantie mag dan wel juridisch geen fusie zijn, toch kan ze in de praktijk hetzelfde effect hebben.

Système U en Auchan kiezen voor verregaande samenwerking

De nummers vijf en zes van de Franse markt willen nu ook hun aankoopkracht bundelen voor hun huismerken, zoals ze dat tot nog toe al deden voor merkproducten. Hun gezamenlijke aankoopkracht zou oplopen tot 50 miljard euro per jaar. Daarnaast komt er een gezamenlijke stuurgroep van acht mensen, die paritair wordt samengesteld en bij unanimiteit de netwerken van beide bedrijven gaat aansturen.

 

Bovendien komt er een ruil van supermarkten: 247 supermarkten onder het Simply Market-enseigne gaan van Auchan naar Système U, waar ze dan als Super U in franchise uitgebaat kunnen worden. 70 Hyper U’s zouden dan weer een franchisezaak van Auchan kunnen worden.

 

De samenwerking komt er niet zomaar: ook in Frankrijk staan de marges in de retail onder druk, vooral door de agressieve prijzenpolitiek van E. Leclerc, maar ook door de toenemende impact van de Duitse ketens Aldi en Lidl. Bovendien hebben concurrenten Intermarché en Casino hebben hun inkoopkracht eveneens gebundeld en deden Carrefour en Cora ook al hetzelfde.

 

Initiatiefnemers weren woord fusie

Hoewel de beoogde samenwerking zeer verregaand is, haasten beide partijen zich om het fusiewoord te weren. “Système U is een coöperatieve en die laat zich niet zomaar overnemen”, heet het. De keten is in handen van zowat 900 aangesloten zelfstandige leden en haalt een omzet van 24 miljard euro, die nagenoeg volledig in Frankrijk wordt gerealiseerd. Auchan is dan weer een familiebedrijf: 90% van de aandelen is in handen van de nazaten van stichter Gérard Mulliez, de overige 10% wordt gecontroleerd door het personeel. 

 

Hoewel het juridisch niet om een fusie gaat, kan er sprake zijn van een wettelijk samenwonen met dezelfde gevolgen als bij een huwelijk. Beide groepen hebben hun samenwerkingsplan dan ook moeten voorleggen aan de Europese mededingingsautoriteiten. Het kan zijn dat die het dossier doorsturen naar Parijs. De beslissing wordt uiterlijk begin volgend jaar verwacht.

 

De intensiteit waarmee in Frankrijk nieuwe combinaties ontstonden, maakt ook buitenlandse groepen zenuwachtig. Zo zien Aldi en Lidl een sterke concurrent aan de westgrens van hun thuismarkt ontstaan, terwijl Belgische retailers hetzelfde voelen aan hun zuidgrens. Mogelijk moeten de toenaderingspogingen tussen Delhaize en Ahold dan ook in hetzelfde kader gezien worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top