Vers brood komt steeds vaker in online assortiment

Vers brood komt steeds vaker in online assortiment
Shutterstock

Brood zal steeds vaker online worden aangeboden. De opkomst van de online broodverkoop heeft gevolgen voor supermarkten, industriële bakkerijen en de consument, stelt Rabobank in het rapport Online Bakery: Browsing for Bread.

 

Categorie groeit snel

Vers brood is een van de snelst groeiende categorieën in de online supermarkt. Momenteel worden er in Nederland online ongeveer 275 verschillende broodproducten aangeboden, en dat aantal zal snel gaan groeien. De opkomst van de online broodverkoop heeft ingrijpende gevolgen voor de supermarkten, de industriële bakkerijen en de consument. Industriële bakkers zullen moeten inspelen op online om hun marktaandeel te behouden.

 

"Voor alle industriële bakkers, van klein tot groot, geldt dat ze vroeg of laat met online verkoop aan de slag moeten. De bakkerijen van de toekomst zullen opnieuw moeten kijken naar hun assortiment, hun marketing en de logistiek rondom hun product", licht Cyrille Filott, global strategist Consumer Foods bij Rabobank toe. "Met het oog op het delen van kennis en ervaringen met betrekking tot de wensen van de consument ligt nauwer samenwerken met supermarkten voor de hand."
 

Herkenbare, vindbare en onderscheidende broodproducten

Hoewel de online verkoop van brood nog geen gemeengoed is, leert de praktijk dat producten herkenbaar, vindbaar en in het juiste onderscheidende assortiment in de online supermarkt verkrijgbaar moeten zijn.

 

Bakkerijen moeten inzetten op een meer dynamische marketing om de aandacht van de online consument te trekken. Het online kanaal biedt ook mogelijkheden voor nieuwe producten en concepten zoals diepvriesbrood of ‘bake-to-order’ versgebakken brood. 
 

Broodcultuur verschilt

De opkomst van online broodverkoop verschilt evenwel per land. De klant heeft in het Verenigd Koninkrijk in de online supermarkt een keuze uit zo’n 850 verschillende broodproducten. In Frankrijk, een van de koplopers in online boodschappen doen, gaat het broodassortiment veelal niet verder dan 150 artikelen. De Franse consument koopt zijn brood vooralsnog liever bij de ambachtelijke bakker.


Ondanks dat het consumentengedrag verschilt per land, wint online winkelen wel overal snel terrein. In 2030 koopt de West-Europese consument 20 tot 25 procent van zijn kruidenierswaren online, verwacht Rabobank in het rapport.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen 70 banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Back to top