Vers fruit staat bovenaan in online verkoop supermarkten

Vers fruit staat bovenaan in online verkoop supermarkten
shutterstock

Vers fruit staat bovenaan in de online verkoop van supermarkten, gevolgd door groenten, vleeswaren, wijn en kaas. Offline staat fruit slechts op nummer 5.

Verse groenten en vlees: kleiner aandeel

Verse groente is zowel offline als online de nummer 2, maar deze categorie heeft in online een veel kleiner aandeel dan in offline verkoop.  Ook vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht: mogelijk omdat consumenten de producten echt eerst zelf willen zien, of ze kiezen ervoor om de bulk boodschappen online te doen en groente en vlees in de funshopping-trip bij de groenteboer en de slager. Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet nog klein is, groeien de e-commerce verkopen sterk en de verwachting is dat dit zich in de toekomst nog sterker doorzet.

 

De cijfers komen uit het nieuwe e-commercerapport van IRI Nederland, waarin de feitelijke foodonline verkopen binnen supermarkten staan. IRI Nederland is een aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancydiensten in retail en FMCG.

 

Ranking Online

Ranking 'Offline'

Categorie

1

5

Vers Fruit

2

2

Verse Groente

3

4

Vleeswaren

4

9

Wijn

5

8

Kaas

6

3

Vers Vlees

7

7

Bier

8

10

Koffie

9

12

Koek

10

20

Cola

Tabel: Top 10 categorieën (eurosales) binnen online verkopen

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top