Vers fruit staat bovenaan in online verkoop supermarkten

Vers fruit staat bovenaan in online verkoop supermarkten
shutterstock

Vers fruit staat bovenaan in de online verkoop van supermarkten, gevolgd door groenten, vleeswaren, wijn en kaas. Offline staat fruit slechts op nummer 5.

Verse groenten en vlees: kleiner aandeel

Verse groente is zowel offline als online de nummer 2, maar deze categorie heeft in online een veel kleiner aandeel dan in offline verkoop.  Ook vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht: mogelijk omdat consumenten de producten echt eerst zelf willen zien, of ze kiezen ervoor om de bulk boodschappen online te doen en groente en vlees in de funshopping-trip bij de groenteboer en de slager. Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet nog klein is, groeien de e-commerce verkopen sterk en de verwachting is dat dit zich in de toekomst nog sterker doorzet.

 

De cijfers komen uit het nieuwe e-commercerapport van IRI Nederland, waarin de feitelijke foodonline verkopen binnen supermarkten staan. IRI Nederland is een aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancydiensten in retail en FMCG.

 

Ranking Online

Ranking 'Offline'

Categorie

1

5

Vers Fruit

2

2

Verse Groente

3

4

Vleeswaren

4

9

Wijn

5

8

Kaas

6

3

Vers Vlees

7

7

Bier

8

10

Koffie

9

12

Koek

10

20

Cola

Tabel: Top 10 categorieën (eurosales) binnen online verkopen

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top