Verslavingskliniek niet opgezet met uitspraken algemeen directeur Heineken | RetailDetail

Verslavingskliniek boos op directeur Heineken

Verslavingskliniek boos op directeur Heineken

Medewerkers van verslavingskliniek Jellinek zijn niet opgezet met de uitspraken die Pascal Gilet, algemeen directeur bij Heineken, deed over de impact van alcoholmisbruik. Volgens hen minimaliseert hij het probleem.

“Strategie al jaren hetzelfde”

In een interview spreekt Gilet over de maatregelen die kunnen worden genomen om alcoholmisbruik tegen te gaan, zoals het invoeren van minimumprijzen en het verhogen van de accijnzen. Volgens hem werken die maatregelen niet en zijn ze bovendien niet nodig, omdat slechts een kleine groep niet verantwoord kan omgaan met alcohol.

 

Bij de verslavingskliniek klinkt het echter dat Gilet de cijfers in zijn eigen voordeel draait en bewust halve waarheden vertelt. Zo spreekt Gilet over een groep van 8% probleemdrinkers, ofwel ongeveer 800.000 personen, terwijl cijfers van het CBS spreken over 1,3 miljoen probleemdrinkers. Een aantal internationale onderzoeken hebben bovendien aangewezen dat de voorgestelde maatregelen wel effectief zijn en dat het effect het grootste is bij probleemdrinkers.

 

“De strategie van de industrie is al jaren dezelfde: het aantal probleemdrinkers in twijfel trekken, de eigen zelfregulering prijzen, de probleemdrinkers op hun eigen verantwoordelijkheid wijzen en vooral niet de gezondheidsrisico's van het eigen product benoemen”, stellen de medewerkers van Jellinek in een opiniebrief aan Het Parool.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.