Verspillingsfabriek ging officieel van start | RetailDetail

Verspillingsfabriek ging officieel van start

Verspillingsfabriek ging officieel van start

Vorige vrijdag is de Verspillingsfabriek in Veghel officieel van start gegaan. Die verwerkt restpartijen groenten en vlees tot soepen, sauzen, ragouts en maaltijdcomponenten, die onder meer onder de merknaam Overlekker in de schappen liggen bij Plus.

Restpartijen versproducten verwerken

Initiatiefnemer Bob Hutten van cateringbedrijf Hutten overlegt met diverse partijen voor het leveren en verbreden van de reststromen, de afname van eindproducten en de opbouw van een stabiel assortiment. De aanvoer kan in de toekomst uitbreiden met een deel uit jaarlijkse seizoensproductie en een deel uit bijvoorbeeld winkelacties met versproducten. Hutten zoekt tevens samenwerking met partijen om de Verspillingsfabriek verder uit te bouwen.

 

De Verspillingsfabriek is het vervolg van een test om tomatensoep en -saus te maken van restproducten. Hutten startte de proef samen met supermarkt Plus en Wageningen Universiteit. De producten worden onder de naam OverLekker verkocht bij Plus winkels in de regio Rotterdam. Ze komen ook in de winkels van Emté, de supermarktformule van Sligro.

 

Foodketen: enorme verspiller

De Nederlandse consument gooit zo'n 50 kilo eten per jaar per persoon weg. Ook voedingsfabrikanten, leveranciers en supermarkten zijn enorme verspillers. "Er zijn bedrijven die een reststroom hebben van 1,8 miljoen kiloton”, stelt Bob Hutten. In totaal gaat het in Nederland jaarlijks om twee miljoen ton aan voedsel met een economische waarde van rond 5 miljard euro. Wereldwijd wordt naar schatting 44% van de geoogste groenten en 19% van de granen weggegooid.

 

Expertisecentrum voedselverspilling

Het pand in Veghel, Food 360 genaamd, moet zich ontwikkelen tot een toonaangevend Europees expertisecentrum voor het terugdringen en voorkomen van voedsel verspillen in de hele foodketen. In hetzelfde pand als de Verspillingsfabriek komt een denktank onder leiding van Wageningen Universiteit en in samenwerking met de HAS. Hier bedenken studenten van WUR, stagiaires van de HAS en aangesloten bedrijven oplossingen die ze eventueel in de Verspillingsfabriek kunnen testen.

 

Een derde onderdeel van Food 360 wordt Foodsquad, het open innovatienetwerk in food waarin Hutten samenwerkt met WUR. Foodsquad richt zich op de ontwikkeling van innovatieve voedingsconcepten met onder meer gezonde versproducten, vitaliteitsconcepten met voeding en het ontwikkelen van specifieke voeding voor zieken, waaronder oncologische patiënten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.