Verspillingsfabriek ging officieel van start | RetailDetail

Verspillingsfabriek ging officieel van start

Verspillingsfabriek ging officieel van start

Vorige vrijdag is de Verspillingsfabriek in Veghel officieel van start gegaan. Die verwerkt restpartijen groenten en vlees tot soepen, sauzen, ragouts en maaltijdcomponenten, die onder meer onder de merknaam Overlekker in de schappen liggen bij Plus.

Restpartijen versproducten verwerken

Initiatiefnemer Bob Hutten van cateringbedrijf Hutten overlegt met diverse partijen voor het leveren en verbreden van de reststromen, de afname van eindproducten en de opbouw van een stabiel assortiment. De aanvoer kan in de toekomst uitbreiden met een deel uit jaarlijkse seizoensproductie en een deel uit bijvoorbeeld winkelacties met versproducten. Hutten zoekt tevens samenwerking met partijen om de Verspillingsfabriek verder uit te bouwen.

 

De Verspillingsfabriek is het vervolg van een test om tomatensoep en -saus te maken van restproducten. Hutten startte de proef samen met supermarkt Plus en Wageningen Universiteit. De producten worden onder de naam OverLekker verkocht bij Plus winkels in de regio Rotterdam. Ze komen ook in de winkels van Emté, de supermarktformule van Sligro.

 

Foodketen: enorme verspiller

De Nederlandse consument gooit zo'n 50 kilo eten per jaar per persoon weg. Ook voedingsfabrikanten, leveranciers en supermarkten zijn enorme verspillers. "Er zijn bedrijven die een reststroom hebben van 1,8 miljoen kiloton”, stelt Bob Hutten. In totaal gaat het in Nederland jaarlijks om twee miljoen ton aan voedsel met een economische waarde van rond 5 miljard euro. Wereldwijd wordt naar schatting 44% van de geoogste groenten en 19% van de granen weggegooid.

 

Expertisecentrum voedselverspilling

Het pand in Veghel, Food 360 genaamd, moet zich ontwikkelen tot een toonaangevend Europees expertisecentrum voor het terugdringen en voorkomen van voedsel verspillen in de hele foodketen. In hetzelfde pand als de Verspillingsfabriek komt een denktank onder leiding van Wageningen Universiteit en in samenwerking met de HAS. Hier bedenken studenten van WUR, stagiaires van de HAS en aangesloten bedrijven oplossingen die ze eventueel in de Verspillingsfabriek kunnen testen.

 

Een derde onderdeel van Food 360 wordt Foodsquad, het open innovatienetwerk in food waarin Hutten samenwerkt met WUR. Foodsquad richt zich op de ontwikkeling van innovatieve voedingsconcepten met onder meer gezonde versproducten, vitaliteitsconcepten met voeding en het ontwikkelen van specifieke voeding voor zieken, waaronder oncologische patiënten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top