Verspillingsfabriek ging officieel van start

Verspillingsfabriek ging officieel van start

Vorige vrijdag is de Verspillingsfabriek in Veghel officieel van start gegaan. Die verwerkt restpartijen groenten en vlees tot soepen, sauzen, ragouts en maaltijdcomponenten, die onder meer onder de merknaam Overlekker in de schappen liggen bij Plus.

Restpartijen versproducten verwerken

Initiatiefnemer Bob Hutten van cateringbedrijf Hutten overlegt met diverse partijen voor het leveren en verbreden van de reststromen, de afname van eindproducten en de opbouw van een stabiel assortiment. De aanvoer kan in de toekomst uitbreiden met een deel uit jaarlijkse seizoensproductie en een deel uit bijvoorbeeld winkelacties met versproducten. Hutten zoekt tevens samenwerking met partijen om de Verspillingsfabriek verder uit te bouwen.

 

De Verspillingsfabriek is het vervolg van een test om tomatensoep en -saus te maken van restproducten. Hutten startte de proef samen met supermarkt Plus en Wageningen Universiteit. De producten worden onder de naam OverLekker verkocht bij Plus winkels in de regio Rotterdam. Ze komen ook in de winkels van Emté, de supermarktformule van Sligro.

 

Foodketen: enorme verspiller

De Nederlandse consument gooit zo'n 50 kilo eten per jaar per persoon weg. Ook voedingsfabrikanten, leveranciers en supermarkten zijn enorme verspillers. "Er zijn bedrijven die een reststroom hebben van 1,8 miljoen kiloton”, stelt Bob Hutten. In totaal gaat het in Nederland jaarlijks om twee miljoen ton aan voedsel met een economische waarde van rond 5 miljard euro. Wereldwijd wordt naar schatting 44% van de geoogste groenten en 19% van de granen weggegooid.

 

Expertisecentrum voedselverspilling

Het pand in Veghel, Food 360 genaamd, moet zich ontwikkelen tot een toonaangevend Europees expertisecentrum voor het terugdringen en voorkomen van voedsel verspillen in de hele foodketen. In hetzelfde pand als de Verspillingsfabriek komt een denktank onder leiding van Wageningen Universiteit en in samenwerking met de HAS. Hier bedenken studenten van WUR, stagiaires van de HAS en aangesloten bedrijven oplossingen die ze eventueel in de Verspillingsfabriek kunnen testen.

 

Een derde onderdeel van Food 360 wordt Foodsquad, het open innovatienetwerk in food waarin Hutten samenwerkt met WUR. Foodsquad richt zich op de ontwikkeling van innovatieve voedingsconcepten met onder meer gezonde versproducten, vitaliteitsconcepten met voeding en het ontwikkelen van specifieke voeding voor zieken, waaronder oncologische patiënten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fastfoodketen Five Guys binnekort ook in Antwerpen te vinden

18/12/2017

Op de De Keyserlei in Antwerpen komt binnenkort een eerste Belgische vestiging van de Amerikaanse fastfoodketen Five Guys. De huurovereenkomst voor het pand is ondertekend en de opening volgt begin volgend jaar.

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Toch stijgt de druk op de Halse supermarktketen.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Back to top