Verspillingsfabriek ging officieel van start | RetailDetail

Verspillingsfabriek ging officieel van start

Verspillingsfabriek ging officieel van start

Vorige vrijdag is de Verspillingsfabriek in Veghel officieel van start gegaan. Die verwerkt restpartijen groenten en vlees tot soepen, sauzen, ragouts en maaltijdcomponenten, die onder meer onder de merknaam Overlekker in de schappen liggen bij Plus.

Restpartijen versproducten verwerken

Initiatiefnemer Bob Hutten van cateringbedrijf Hutten overlegt met diverse partijen voor het leveren en verbreden van de reststromen, de afname van eindproducten en de opbouw van een stabiel assortiment. De aanvoer kan in de toekomst uitbreiden met een deel uit jaarlijkse seizoensproductie en een deel uit bijvoorbeeld winkelacties met versproducten. Hutten zoekt tevens samenwerking met partijen om de Verspillingsfabriek verder uit te bouwen.

 

De Verspillingsfabriek is het vervolg van een test om tomatensoep en -saus te maken van restproducten. Hutten startte de proef samen met supermarkt Plus en Wageningen Universiteit. De producten worden onder de naam OverLekker verkocht bij Plus winkels in de regio Rotterdam. Ze komen ook in de winkels van Emté, de supermarktformule van Sligro.

 

Foodketen: enorme verspiller

De Nederlandse consument gooit zo'n 50 kilo eten per jaar per persoon weg. Ook voedingsfabrikanten, leveranciers en supermarkten zijn enorme verspillers. "Er zijn bedrijven die een reststroom hebben van 1,8 miljoen kiloton”, stelt Bob Hutten. In totaal gaat het in Nederland jaarlijks om twee miljoen ton aan voedsel met een economische waarde van rond 5 miljard euro. Wereldwijd wordt naar schatting 44% van de geoogste groenten en 19% van de granen weggegooid.

 

Expertisecentrum voedselverspilling

Het pand in Veghel, Food 360 genaamd, moet zich ontwikkelen tot een toonaangevend Europees expertisecentrum voor het terugdringen en voorkomen van voedsel verspillen in de hele foodketen. In hetzelfde pand als de Verspillingsfabriek komt een denktank onder leiding van Wageningen Universiteit en in samenwerking met de HAS. Hier bedenken studenten van WUR, stagiaires van de HAS en aangesloten bedrijven oplossingen die ze eventueel in de Verspillingsfabriek kunnen testen.

 

Een derde onderdeel van Food 360 wordt Foodsquad, het open innovatienetwerk in food waarin Hutten samenwerkt met WUR. Foodsquad richt zich op de ontwikkeling van innovatieve voedingsconcepten met onder meer gezonde versproducten, vitaliteitsconcepten met voeding en het ontwikkelen van specifieke voeding voor zieken, waaronder oncologische patiënten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.