Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling | RetailDetail

Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling

Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling

Volgens één op twee consumenten is de houdbaarheidsdatum op verpakkingen van voeding de belangrijkste oorzaak van voedselverspilling. Veel voedsel belandt in de vuilnisbak terwijl het nog perfect eetbaar is. 

THT versus TGT

Dat komt doordat één op vier consumenten het verschil niet kent tussen “Tenminste Houdbaar Tot” (THT) en “Te Gebruiken Tot” (TGT), zo blijkt uit een bevraging van 300 consumenten door verpakkingsproducent Tetra Pak. De enquête vond plaats in het kader van de campagne THTWegErmee, waarmee Tetra Pak consumenten wil informeren en sensibiliseren om voedselverspilling tegen te gaan.

 

Eén op vier consumenten gooit vlees, vis en eieren weg voor of op de vervaldag (TGT) zonder te kijken, ruiken of proeven of het nog verantwoord is om het product te eten. Eén op vier gooit zuivelproducten meteen of één à twee dagen na de THT-datum weg, en één op drie doet hetzelfde met vruchtensappen.

 

Kwaliteit gegarandeerd

Om de verwarring rond houdbaarheidsdata aan te pakken, vroeg Tetra Pak aan voedingsexperten om een mogelijk betere term voor THT te bedenken. De beste voorstellen werden voorgelegd aan de consumenten. “Kwaliteit gegarandeerd tot” wint met 30% van de stemmen. Deze term verduidelijkt dat producten vaak nog perfect eetbaar zijn na het verstrijken van de THT-datum.

 

Opvallend is dat twee op drie consumenten bij vervanging van de term THT minder voedsel zouden weggooien. 56% zou minder bang zijn om ziek te worden door producten waarvan de houdbaarheidsdatum bereikt is, en 57% zou bij invoering van een nieuwe term vaker kijken, proeven of ruiken voor ze voedingsmiddelen weggooien. 

 

De consument ziet nog andere mogelijkheden om bewuster om te gaan met voeding en houdbaarheidsdata: informatie over bewaring en houdbaarheid op de verpakking (77%), het gebruik van visuele symbolen die de termen THT en TGT verduidelijken (54%) of informatie in de rekken van de supermarkt (33%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.