Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling

Verwarring over houdbaarheidsdata oorzaak voedselverspilling

Volgens één op twee consumenten is de houdbaarheidsdatum op verpakkingen van voeding de belangrijkste oorzaak van voedselverspilling. Veel voedsel belandt in de vuilnisbak terwijl het nog perfect eetbaar is. 

THT versus TGT

Dat komt doordat één op vier consumenten het verschil niet kent tussen “Tenminste Houdbaar Tot” (THT) en “Te Gebruiken Tot” (TGT), zo blijkt uit een bevraging van 300 consumenten door verpakkingsproducent Tetra Pak. De enquête vond plaats in het kader van de campagne THTWegErmee, waarmee Tetra Pak consumenten wil informeren en sensibiliseren om voedselverspilling tegen te gaan.

 

Eén op vier consumenten gooit vlees, vis en eieren weg voor of op de vervaldag (TGT) zonder te kijken, ruiken of proeven of het nog verantwoord is om het product te eten. Eén op vier gooit zuivelproducten meteen of één à twee dagen na de THT-datum weg, en één op drie doet hetzelfde met vruchtensappen.

 

Kwaliteit gegarandeerd

Om de verwarring rond houdbaarheidsdata aan te pakken, vroeg Tetra Pak aan voedingsexperten om een mogelijk betere term voor THT te bedenken. De beste voorstellen werden voorgelegd aan de consumenten. “Kwaliteit gegarandeerd tot” wint met 30% van de stemmen. Deze term verduidelijkt dat producten vaak nog perfect eetbaar zijn na het verstrijken van de THT-datum.

 

Opvallend is dat twee op drie consumenten bij vervanging van de term THT minder voedsel zouden weggooien. 56% zou minder bang zijn om ziek te worden door producten waarvan de houdbaarheidsdatum bereikt is, en 57% zou bij invoering van een nieuwe term vaker kijken, proeven of ruiken voor ze voedingsmiddelen weggooien. 

 

De consument ziet nog andere mogelijkheden om bewuster om te gaan met voeding en houdbaarheidsdata: informatie over bewaring en houdbaarheid op de verpakking (77%), het gebruik van visuele symbolen die de termen THT en TGT verduidelijken (54%) of informatie in de rekken van de supermarkt (33%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top