Veviba kon jaar lang frauderen met biovlees

Veviba kon jaar lang frauderen met biovlees

Veviba kon jaar lang frauderen met biovlees
Shutterstock

Veviba, het slachthuis uit Bastogne dat de voorbije weken zwaar in opspraak kwam, blijkt ook 'gewoon' vlees te hebben verkocht als bio. Dat blijkt uit een verslag van het parket van Luxemburg aan Justitieminister Geens.

 

Derde sjoemeldossier in week tijd

Tot nog toe waren al twee vormen van gesjoemel bij Veviba bekend: het bedrijf fraudeerde met verkeerde etiketten en het verwerkte vlees in zijn gehakt dat niet meer voor menselijke consumptie bestemd was. Nu blijkt het slachthuis ook gefoefeld te hebben met biovlees: “Het biovlees, dat merkelijk duurder is, zou zo toelaten om de winstmarge van Veviba te verhogen”, citeerde de minister gisteren in het parlement uit het verslag. De verklaring is des te aannemelijker omdat uit de jaarverslagen van Veviba blijkt dat het bedrijf in 2016 bijna 60.000 euro verlies boekte.

 

Ook in dit derde dossier worden vragen gesteld bij het (lakse) optreden van de betrokken controlediensten. Het Voedselagentschap stelde al in december 2016 een proces-verbaal op, maar maakte dat pas in maart 2017 over aan het parket. Vervolgens duurde het nog eens bijna een jaar alvorens het gerecht overging tot een huiszoeking. Daarbij waren 30 agenten van het FAVV en 20 onderzoekers van de Federale Gerechtelijke Politie betrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.