Veviba kon jaar lang frauderen met biovlees

Veviba kon jaar lang frauderen met biovlees

Veviba kon jaar lang frauderen met biovlees
Shutterstock

Veviba, het slachthuis uit Bastogne dat de voorbije weken zwaar in opspraak kwam, blijkt ook 'gewoon' vlees te hebben verkocht als bio. Dat blijkt uit een verslag van het parket van Luxemburg aan Justitieminister Geens.

 

Derde sjoemeldossier in week tijd

Tot nog toe waren al twee vormen van gesjoemel bij Veviba bekend: het bedrijf fraudeerde met verkeerde etiketten en het verwerkte vlees in zijn gehakt dat niet meer voor menselijke consumptie bestemd was. Nu blijkt het slachthuis ook gefoefeld te hebben met biovlees: “Het biovlees, dat merkelijk duurder is, zou zo toelaten om de winstmarge van Veviba te verhogen”, citeerde de minister gisteren in het parlement uit het verslag. De verklaring is des te aannemelijker omdat uit de jaarverslagen van Veviba blijkt dat het bedrijf in 2016 bijna 60.000 euro verlies boekte.

 

Ook in dit derde dossier worden vragen gesteld bij het (lakse) optreden van de betrokken controlediensten. Het Voedselagentschap stelde al in december 2016 een proces-verbaal op, maar maakte dat pas in maart 2017 over aan het parket. Vervolgens duurde het nog eens bijna een jaar alvorens het gerecht overging tot een huiszoeking. Daarbij waren 30 agenten van het FAVV en 20 onderzoekers van de Federale Gerechtelijke Politie betrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.