Vierde kwartaal 2015 geeft jaarcijfers Ahold extra glans

Vierde kwartaal 2015 geeft jaarcijfers Ahold extra glans

Ahold sluit haar laatste volledige boekjaar voor de fusie met Delhaize in stijl af. Een uitstekend vierde kwartaal (+4,3%) zorgt voor mooie jaarcijfers (een omzetstijging van 3,8%).

 

30% meer online omzet

In het kwartaal boekte Ahold een 4,3% hogere omzet (exclusief brandstof), terwijl op jaarniveau de omzetstijging 3,8% bedroeg. Dat staat in het omzetbericht over het vierde kwartaal en het hele jaar 2015, dat Ahold vanochtend publiceerde. Bovengenoemde cijfers zijn gecorrigeerd voor koerswisselingen – de dollar die zich versterkte ten opzichte van de euro heeft een extra positief effect voor Ahold – en voor het feit dat het vierde kwartaal een extra week heeft ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014.


Vooral in Nederland waren de prestaties goed. De identieke omzet groeide in het vierde kwartaal met 3,2%. De online activiteiten ah.nl en bol.com realiseerden liefst 30% meer consumentenomzet ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014. In de laatste week van het jaar brak de Allerhande-website een record met ruim 1,6 miljoen bezoekers. Dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van week 52 in 2014. Op 23 en 24 december bezochten ruim 3 miljoen klanten de winkels van Albert Heijn.

 

Marktaandeel AH groeit bijna 1 procentpunt

De prima prestaties rond kerst en nieuwjaar was de afsluiting van een goed jaar voor Albert Heijn. De marktleider voegde in 2015 een indrukwekkende 0,9 procentpunt marktaandeel toe. Het was aanleiding voor Albert Heijn om hierover vanochtend een apart persbericht te versturen, waarin het bevestigt dat het aandeel nu – op basis van Nielsendata – 35% bedraagt.

 

Dat is opvallend, omdat Ahold normaal gezien liever niet expliciet over het marktaandeel van Albert Heijn communiceert en de prestaties van Albert Heijn verdisconteert in de totale cijfers van Ahold Nederland.

 

Albert Heijn nu veel beter dan een jaar geleden

Een jaar geleden waren de prestaties van Ahold in het vierde kwartaal heel wat slechter. Het leidde toen tot een ingreep in de organisatiestructuur en het vertrek van Sander van der Laan als AH-directeur en bestuurslid van Ahold. Inmiddels staat Albert Heijn er veel beter voor.

 

Vandaar ook deze expliciete communicatie, die verwijst naar nieuwe assortimenten – met name in vers en de Allerhande-box – en nieuwe services, zoals het mobiele zelfscannen en de eerste volledige zelfscanwinkel die Albert Heijn in Amsterdam opende. Ook waren de spaaracties volgens Albert Heijn een succes en heeft de supermarktketen stappen gezet om het assortiment gezonder en duurzamer te maken.

 

VS groeit, Tsjechië daalt

Ook in de VS groeide de identieke omzet van Ahold. Exclusief brandstofverkopen groeide deze omzet in het vierde kwartaal met 1,6%. Een jaar eerder was deze identieke omzetgroei nog een magere 0,3%. Over het hele jaar groeide de identieke omzet van Ahold USA met 0,9%, waar het in 2014 op identieke basis met -0,1% nagenoeg stabiel bleef.

 

In Tsjechië gaat het Ahold minder voor de wind. Daar daalde de omzet over het vierde kwartaal (gecorrigeerd voor de extra week en tegen constante wisselkoersen) met 1,8% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014. De identieke kwartaalomzet daalde er met 0,5%. Lichtpuntjes voor Ahold zijn de verbeterde omzetontwikkeling bij de voormalige Spar-winkels, die het heeft omgebouwd, en de relatief goede prestaties van de supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken. Daarbij werd het interieur en het aanbod volledig aangepast aan de noden van de lokale klanten. Voortaan wordt er ook binnen het uur aan huis geleverd.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan 70 landen, willen tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen, om zo voedselverspilling tegen te gaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe. Het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top