Vijf essentiële foodservicetrends voor 2015

Vijf essentiële foodservicetrends voor 2015

Food Inspiration heeft in zijn Trendreport 2015 meer dan honderd conceptbeschrijvingen uitgewerkt. Daarnaast omvat het rapport ook tien belangrijke trends voor foodservice en hospitality: vijf daarvan bespreken we hier. 

Reinventing traditions: ambacht is weer sexy

In een uitdijende wereld van kennis en data omarmen steeds meer jonge ondernemers het ambacht. Ze maken hun handen weer vies, zien bloed, ruiken naar zweet.

 

In 2015 verkiezen we, volgens de samenstellers van het Food Inspiration Trendreport, imperfectie boven gestandaardiseerd. Het branden van koffie, het brouwen van bier, het bakken van brood, het fermenteren van groente, het beenhouwen van vlees: we leren weer hoe onze oma’s en opa’s het eten bereidden. 

 

Waarom? Rijk word je er niet van, maar wel gelukkig, want ingrediënten verworden tot een eerlijk en smaakvol product met handwerk en vakmanschap, dat geeft voldoening. Deze gelukkige, jonge honden maken ambacht weer sexy.

 

Sharing economy: van bezit naar gebruik

Generatie na generatie zag bezit als het ultieme statussymbool: een koophuis, een grote auto en torenhoge stapels cd’s. Huidige en toekomstige generaties zijn hier wars van: voor hen telt het gebruik en de ervaring. In de deeleconomie gaan we van 'ownership' naar 'usership'.

 

De deeleconomie opent een nieuwe piste waarop de ‘prosument’ - de consument die producent wordt - gaat acteren. Dat betekent dat de bestaande out-of-homemarkt nieuwe concurrenten krijgt: een nieuwe hybride markt is aan het ontstaan, waarbij het privé-eigendom een zakelijke bestemming krijgt.

 

Dankzij deze nieuwe digitale marktplaatsen wordt de consument een producent en veranderen de passiva in activa. Er gaan talloze micro-hotels en micro-restaurants ontstaan. Dat de traditionele scheidingen tussen bedrijfstakken en domeinen vervagen, staat volgens de trendwatchers van Food Inspiration onomstotelijk vast.

 

Food couture: de tafel als catwalk

Food wordt lifestyle: foodies staan een half uur in de rij voor een koffie, gezet door die ene barista, met die ene blend. Status is af te lezen uit de foodkeuzes die je maakt, de restaurants die je bezoekt en het eten dat je thuis serveert: de tafel als catwalk van goede smaak.

 

Welvaart is niet in geld uit te drukken, maar wel in verbondenheid en relevantie. Wat doet het met mij? Hoe maakt het mij en anderen beter? 'Value for money' heeft dus een andere betekenis: vertelt het mij iets? Leer ik ervan? Past het bij mijn levensstijl? Voel ik mij daardoor beter?

 

Food wordt het primaire criterium boven prijs, status en materialisme, menen ze bij Food Inspiration - en dit geldt niet enkel voor de consument, maar ook voor de ondernemer. Een relevante bijdrage leveren wordt belangrijker dan omzet of rendement.

 

Purify me: food als groene apotheek

Van gezond naar 'energizing, purifying en healing': de gezondheidstrend gaat de volgende fase in. Eten krijgt niet alleen de status van medicijn, maar ook van zuiverend en helend voor lichaam en geest.

 

De foodtrendsetters kijken steeds vaker naar de verhouding tussen calorieën en nutriënten: wat doet dit product met mijn lichaam? Draagt het bij aan evenwichtiger gedrag en rustiger gedachten? Heeft het product een clean label? Onze visie op food evolueert van voedend naar helend en reinigend.

 

Aangejaagd door een constante stroom aan wetenschappelijke artikelen over de werking van eten en geïnspireerd door oude Aziatische kennis, slaan chefs en ondernemers nieuwe wegen in. Voeding wordt innerlijke cosmetica, omdat we niet alleen van buiten, maar ook van binnen mooi willen zijn, zo wordt in het Food Inspiration Trendreport 2015 beweerd...

 

Experience 3.0: niet denken, maar voelen

Het gaat er niet meer om wat de gast denkt over een onderneming of een merk, maar om wat de gast voelt. Waar product en prijs inspelen op het rationele, schiet de beleving in het hart van de emotie.

 

In de toekomst is het de klantbeleving die een onderneming onderscheidt van de rest. Noma, het beste restaurant ter wereld, ligt aan het einde van een steiger. Terwijl je het laatste stuk richting het restaurant wandelt, komt een ober naar buiten en wuift je glimlachend welkom. Binnen volgt niet de klassieke vraag: ‘Heeft u gereserveerd?’, maar een warm en vriendelijk: ‘Are you hungry?’

 

 

 


Ontvang een gratis preview van het Food Inspiration Trendreport 2015 en “stay ahead of the game”. Het trendreport bevat alle cruciale informatie die je nodig hebt om succesvol te blijven binnen de turbulente wereld van foodservice en hospitality.

 

Het Trendreport 2015 bevat:

  • De 10 essentiële trends voor foodservice & hospitality.
  • Marktgegevens, statistieken en insights over de foodservicemarkt.
  • Tips voor effectieve doelgroepmarketing.
  • Inspiratie en food trends met meer dan honderd conceptbeschrijvingen van restaurants, fastservice, hotels, koffie & bakkerij.

 

Ontvang hier de gratis preview van het Food Inspiration Trendreport 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Tot nu toe waren de afdelingen nog apart actief.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Bree krijgt Belgische primeur van Jumbo

07/12/2017

Supermarktketen Jumbo heeft zijn eerste Belgische vestiging beet: de retailer zal een pand betrekken in een nieuw retailpark in het Limburgse Bree, verneemt RetailDetail. De opening is wel nog niet voor morgen.

Back to top