Vijf supermarkttrends voor 2018 | RetailDetail

Vijf supermarkttrends voor 2018

Vijf supermarkttrends voor 2018
Shutterstock

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Huismerken gaan premium

Retailers zetten steeds vaker hun huismerken in om een ​​breed scala van consumentenbehoeften aan te spreken. Ze investeren daarom in een aanbod premium huismerken van hoge kwaliteit aan betaalbare prijzen. Toby Pickard, innovatieanalist bij IGD, ziet het zo: "Met huismerkassortimenten kunnen retailers zich onderscheiden in een steeds complexere en competitievere retailmarkt. Merkfabrikanten moeten ervoor zorgen dat hun producten superieur zijn om de hogere prijs te rechtvaardigen."

 

Retailers worden hyperlokaal

Omdat consumenten meer lokaal wensen te kopen, gaan retailers vaker producten verkopen die slechts gedurende een korte periode voorradig zijn, vanwege seizoensgebondenheid en beschikbaarheid. Dat resulteert in een uniek tijdelijk aanbod, dat de interesse van shoppers opwekt.  Meer variatie dus voor het winkelend publiek, maar ook meer complexiteit binnen de toeleveringsketen, waardoor er nood is aan efficiëntie, samenwerking en communicatie. Dat retailers kleine en middelgrote producenten ondersteunen, wordt positief ervaren door shoppers.

 

Efficiënter leveren

Consumenten stellen snelheid en gemak op prijs, wat retailers ertoe aanzet om nieuwe oplossingen te ontwikkelen voor bestellen, afhalen en bezorgen. Op basis van shopperdata en artificiële intelligentie proberen supermarkten nu ook te anticiperen op wat shoppers willen, wanneer ze het willen en waar ze het willen, zelfs voordat ze dat zélf weten. Veel van die nieuwe oplossingen echter leiden ertoe dat shoppers minder direct contact hebben met retailers en merken. Zij zullen dus grotere inspanningen moeten leveren om op te vallen en klanten aan zich te binden. "Retailers moeten wellicht meer waarde creëren dan alleen maar gemak, om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Tegelijk moeten bezorgkosten laag blijven", meent Pickard.

 

Focus op lifestyle

Gezondheid en welzijn blijven in 2018 een focus. Retailers zullen naar verwachting de wellness-zones in hun winkels uitbreiden en lifestyle-gerichte formats ontwikkelen. Ook online zullen ze lifestyle-keuzes op maat aanbieden, zodat klanten snel en gemakkelijk producten vinden die hen helpen om gezonder te leven. Vegetarisch, flexitarisch, ‘beter-voor-u’, ‘vrij van’ en ‘clean label’ blijven snelgroeiende segmenten. Dat mainstream retailers hun lifestyle-aanbod uitbreiden, betekent overigens een uitdaging voor gespecialiseerde ketens op dit vlak: “De winnaars zijn degenen die in staat zijn om heel snel de komende lifestyletrends te voorspellen, te creëren of erop te reageren.”

 

Verbeterde winkelervaring

Fysieke winkels moeten harder werken dan ooit om shoppers door de voordeur te krijgen. Ze moeten tegemoetkomen aan de eisen van de 'omnichannelshopper' door een nieuwe winkelervaring aan te bieden die online, offline en big data combineert. Pickard verwacht dat retailers de fysieke winkelervaring naar een hoger niveau tillen door het presenteren van verrassende producten, terwijl ze ook praktische oplossingen bieden voor shoppers die verschillende kanalen gebruiken. Een goed voorbeeld zijn de Hema Fresh-winkels van Alibaba in China. Merken kunnen retailers helpen om de winkelervaring te verbeteren, maar moeten ook klaar zijn om te voldoen aan de vereisten van online fulfilment.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.