Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

In het voorbije boekjaar is de vergelijkbare omzet van het Franse Carrefour voor de vijfde keer op de rij gestegen, en dat met 2,7%. Inclusief wisselkoerseffecten was er wel een daling met 0,7%, vooral door China en Latijns-Amerika.

Spanje de uitschieter

In het vierde kwartaal haalde Carrefour een omzet van 23,366 miljard euro, een groei van 4,2% ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groeier was Brazilië, waar de omzet met 33,1% de hoogte inschoot. Ook op vergelijkbare basis was daar een groei van 9%. In Europa was Spanje de uitschieter met een groei van 3,4%. Frankrijk en België groeiden allebei met ongeveer 1%, terwijl Italië een terugval van 1,5% kende.

 

Voor het hele jaar kwam de omzet van Carrefour uit op 85,7 miljard euro. Dat is bij constante wisselkoersen een groei van 2,7% ten opzichte van een jaar geleden. Ook op vergelijkbare basis ging de omzet er met 3% op vooruit.

 

Groei op internationale markt

Het was vooral de internationale markt die de omzet van Carrefour de hoogte in stuwde, want in Frankrijk was er met een omzet van 40,126 miljard euro een daling van 1,2 procent. Op vergelijkbare basis steeg de omzet dan weer met 0,3%. Vooral de hypermarkten moesten een daling toestaan, terwijl de kleinere concepten van Carrefour het voorbije boekjaar groeiden.

 

Internationaal maakte de omzet een sprong van 6,1% naar 45,574 miljard euro, op vergelijkbare basis was dat nog steeds +4,9%. In de rest van Europa groeide Carrefour met 1,9%, terwijl dat in Latijns-Amerika zelfs +16,6% was. In Azië was er minder goed nieuws: daar kreeg Carrefour een tik van 4,1% in totaal en zelfs bijna dubbel zoveel in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Back to top