Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour | RetailDetail

Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

In het voorbije boekjaar is de vergelijkbare omzet van het Franse Carrefour voor de vijfde keer op de rij gestegen, en dat met 2,7%. Inclusief wisselkoerseffecten was er wel een daling met 0,7%, vooral door China en Latijns-Amerika.

Spanje de uitschieter

In het vierde kwartaal haalde Carrefour een omzet van 23,366 miljard euro, een groei van 4,2% ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groeier was Brazilië, waar de omzet met 33,1% de hoogte inschoot. Ook op vergelijkbare basis was daar een groei van 9%. In Europa was Spanje de uitschieter met een groei van 3,4%. Frankrijk en België groeiden allebei met ongeveer 1%, terwijl Italië een terugval van 1,5% kende.

 

Voor het hele jaar kwam de omzet van Carrefour uit op 85,7 miljard euro. Dat is bij constante wisselkoersen een groei van 2,7% ten opzichte van een jaar geleden. Ook op vergelijkbare basis ging de omzet er met 3% op vooruit.

 

Groei op internationale markt

Het was vooral de internationale markt die de omzet van Carrefour de hoogte in stuwde, want in Frankrijk was er met een omzet van 40,126 miljard euro een daling van 1,2 procent. Op vergelijkbare basis steeg de omzet dan weer met 0,3%. Vooral de hypermarkten moesten een daling toestaan, terwijl de kleinere concepten van Carrefour het voorbije boekjaar groeiden.

 

Internationaal maakte de omzet een sprong van 6,1% naar 45,574 miljard euro, op vergelijkbare basis was dat nog steeds +4,9%. In de rest van Europa groeide Carrefour met 1,9%, terwijl dat in Latijns-Amerika zelfs +16,6% was. In Azië was er minder goed nieuws: daar kreeg Carrefour een tik van 4,1% in totaal en zelfs bijna dubbel zoveel in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top