Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour | RetailDetail

Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

In het voorbije boekjaar is de vergelijkbare omzet van het Franse Carrefour voor de vijfde keer op de rij gestegen, en dat met 2,7%. Inclusief wisselkoerseffecten was er wel een daling met 0,7%, vooral door China en Latijns-Amerika.

Spanje de uitschieter

In het vierde kwartaal haalde Carrefour een omzet van 23,366 miljard euro, een groei van 4,2% ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groeier was Brazilië, waar de omzet met 33,1% de hoogte inschoot. Ook op vergelijkbare basis was daar een groei van 9%. In Europa was Spanje de uitschieter met een groei van 3,4%. Frankrijk en België groeiden allebei met ongeveer 1%, terwijl Italië een terugval van 1,5% kende.

 

Voor het hele jaar kwam de omzet van Carrefour uit op 85,7 miljard euro. Dat is bij constante wisselkoersen een groei van 2,7% ten opzichte van een jaar geleden. Ook op vergelijkbare basis ging de omzet er met 3% op vooruit.

 

Groei op internationale markt

Het was vooral de internationale markt die de omzet van Carrefour de hoogte in stuwde, want in Frankrijk was er met een omzet van 40,126 miljard euro een daling van 1,2 procent. Op vergelijkbare basis steeg de omzet dan weer met 0,3%. Vooral de hypermarkten moesten een daling toestaan, terwijl de kleinere concepten van Carrefour het voorbije boekjaar groeiden.

 

Internationaal maakte de omzet een sprong van 6,1% naar 45,574 miljard euro, op vergelijkbare basis was dat nog steeds +4,9%. In de rest van Europa groeide Carrefour met 1,9%, terwijl dat in Latijns-Amerika zelfs +16,6% was. In Azië was er minder goed nieuws: daar kreeg Carrefour een tik van 4,1% in totaal en zelfs bijna dubbel zoveel in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.