Vijftig supermarkten sloten zich aan bij app Afgeprijsd | RetailDetail

Vijftig supermarkten sloten zich aan bij app Afgeprijsd

Vijftig supermarkten sloten zich aan bij app Afgeprijsd

Plus Hoogendoorn in Waarder sloot zich als vijftigste supermarkt aan bij Afgeprijsd, de app tegen voedselverspilling van NoFoodWasted. Met deze app, die in februari werd gelanceerd, kan de consument realtime zien welke producten in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en met korting te koop zijn.

 

Derving terugdringen

"Met Afgeprijsd maken wij als supermarkt een flinke stap om onze derving terug te dringen. Zo ontstaat er een win-win-winsituatie: voor ons, voor de consument en voor het milieu”, vertelt Dick Hoogendoorn, eigenaar van Plus Hoogendoorn.

 

Volgens August de Vocht, oprichter van NoFoodWasted, geeft het aantrekken van de vijftigste supermarkt een boost voor de verdere uitrol van de app in Nederland. “Binnen tweeënhalve maand hebben we met een  accountmanager in de regio tussen Tilburg en Rotterdam al deze supermarkten aan ons weten te binden. Supermarkten realiseren zich niet alleen dat Afgeprijsd consumenten een voordelige service biedt, maar beseffen ook dat snelle implementatie van de app een verschil kan maken in de strijd met concurrenten''.

 

Supermarkten prijzen producten af die over de datum dreigen te gaan, maar moeten het merendeel van deze producten alsnog weggooien. De winkels kunnen de app Afgeprijsd koppelen met het kassasysteem met de beschikbare afgeprijsde producten. De app stimuleert voor supermarktondernemers de vraag naar THT-producten en dringt hiermee de derving van de inkoopkosten terug. Op deze manier gaan supermarkt en consument voedselverspilling te lijf.

 

Naar 300 supermarkten en buitenland

“Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen twee jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen drie jaar in 2.800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt August de Vocht. In de toekomst legt NoFoodWasted zich toe op een nog directere en actievere consumentbenadering. Door op verschillende manieren een grotere rol te spelen in de fase voor het boodschappen doen, wil de onderneming bij de consument aansturen op een gedragsverandering waarbij de emotie, beleving en verantwoordelijkheid voor voedingsmiddelen centraal staat.

 

NoFoodWasted heeft zich sinds de oprichting twee jaar geleden voorgenomen om van voedselverspilling een bewuste keuze te maken. Oprichter August de Vocht creëert toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor alle betrokken partijen. “NoFoodWasted wil oplossingen bieden met behulp van technologie, waarbij we het leven van de ondernemer en de consument makkelijker maken", aldus De Vocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top