Vijftig supermarkten sloten zich aan bij app Afgeprijsd

Vijftig supermarkten sloten zich aan bij app Afgeprijsd

Plus Hoogendoorn in Waarder sloot zich als vijftigste supermarkt aan bij Afgeprijsd, de app tegen voedselverspilling van NoFoodWasted. Met deze app, die in februari werd gelanceerd, kan de consument realtime zien welke producten in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en met korting te koop zijn.

 

Derving terugdringen

"Met Afgeprijsd maken wij als supermarkt een flinke stap om onze derving terug te dringen. Zo ontstaat er een win-win-winsituatie: voor ons, voor de consument en voor het milieu”, vertelt Dick Hoogendoorn, eigenaar van Plus Hoogendoorn.

 

Volgens August de Vocht, oprichter van NoFoodWasted, geeft het aantrekken van de vijftigste supermarkt een boost voor de verdere uitrol van de app in Nederland. “Binnen tweeënhalve maand hebben we met een  accountmanager in de regio tussen Tilburg en Rotterdam al deze supermarkten aan ons weten te binden. Supermarkten realiseren zich niet alleen dat Afgeprijsd consumenten een voordelige service biedt, maar beseffen ook dat snelle implementatie van de app een verschil kan maken in de strijd met concurrenten''.

 

Supermarkten prijzen producten af die over de datum dreigen te gaan, maar moeten het merendeel van deze producten alsnog weggooien. De winkels kunnen de app Afgeprijsd koppelen met het kassasysteem met de beschikbare afgeprijsde producten. De app stimuleert voor supermarktondernemers de vraag naar THT-producten en dringt hiermee de derving van de inkoopkosten terug. Op deze manier gaan supermarkt en consument voedselverspilling te lijf.

 

Naar 300 supermarkten en buitenland

“Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen twee jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen drie jaar in 2.800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt August de Vocht. In de toekomst legt NoFoodWasted zich toe op een nog directere en actievere consumentbenadering. Door op verschillende manieren een grotere rol te spelen in de fase voor het boodschappen doen, wil de onderneming bij de consument aansturen op een gedragsverandering waarbij de emotie, beleving en verantwoordelijkheid voor voedingsmiddelen centraal staat.

 

NoFoodWasted heeft zich sinds de oprichting twee jaar geleden voorgenomen om van voedselverspilling een bewuste keuze te maken. Oprichter August de Vocht creëert toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor alle betrokken partijen. “NoFoodWasted wil oplossingen bieden met behulp van technologie, waarbij we het leven van de ondernemer en de consument makkelijker maken", aldus De Vocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top