Vijftig supermarkten sloten zich aan bij app Afgeprijsd

Vijftig supermarkten sloten zich aan bij app Afgeprijsd

Plus Hoogendoorn in Waarder sloot zich als vijftigste supermarkt aan bij Afgeprijsd, de app tegen voedselverspilling van NoFoodWasted. Met deze app, die in februari werd gelanceerd, kan de consument realtime zien welke producten in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en met korting te koop zijn.

 

Derving terugdringen

"Met Afgeprijsd maken wij als supermarkt een flinke stap om onze derving terug te dringen. Zo ontstaat er een win-win-winsituatie: voor ons, voor de consument en voor het milieu”, vertelt Dick Hoogendoorn, eigenaar van Plus Hoogendoorn.

 

Volgens August de Vocht, oprichter van NoFoodWasted, geeft het aantrekken van de vijftigste supermarkt een boost voor de verdere uitrol van de app in Nederland. “Binnen tweeënhalve maand hebben we met een  accountmanager in de regio tussen Tilburg en Rotterdam al deze supermarkten aan ons weten te binden. Supermarkten realiseren zich niet alleen dat Afgeprijsd consumenten een voordelige service biedt, maar beseffen ook dat snelle implementatie van de app een verschil kan maken in de strijd met concurrenten''.

 

Supermarkten prijzen producten af die over de datum dreigen te gaan, maar moeten het merendeel van deze producten alsnog weggooien. De winkels kunnen de app Afgeprijsd koppelen met het kassasysteem met de beschikbare afgeprijsde producten. De app stimuleert voor supermarktondernemers de vraag naar THT-producten en dringt hiermee de derving van de inkoopkosten terug. Op deze manier gaan supermarkt en consument voedselverspilling te lijf.

 

Naar 300 supermarkten en buitenland

“Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen twee jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen drie jaar in 2.800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt August de Vocht. In de toekomst legt NoFoodWasted zich toe op een nog directere en actievere consumentbenadering. Door op verschillende manieren een grotere rol te spelen in de fase voor het boodschappen doen, wil de onderneming bij de consument aansturen op een gedragsverandering waarbij de emotie, beleving en verantwoordelijkheid voor voedingsmiddelen centraal staat.

 

NoFoodWasted heeft zich sinds de oprichting twee jaar geleden voorgenomen om van voedselverspilling een bewuste keuze te maken. Oprichter August de Vocht creëert toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor alle betrokken partijen. “NoFoodWasted wil oplossingen bieden met behulp van technologie, waarbij we het leven van de ondernemer en de consument makkelijker maken", aldus De Vocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top