Vinkje blijft nog minstens een jaar bestaan | RetailDetail

Vinkje blijft nog minstens een jaar bestaan

Vinkje blijft nog minstens een jaar bestaan

Minister van Volksgezondheid Edith Schippers heeft de goedkeuring voor het Vinkje met een jaar verlengd. Die zou normaal op 1 mei 2016 verlopen, maar ondanks protesten van de Consumentenbond komt er nu dus toch een jaar bij.

Consumentenbond tegen verlenging

Het Vinkje moet consumenten duidelijk maken wat een gezondere of een meer bewuste keuze is. Daarom is er in de winkel een blauwe en een groene variant te vinden.

 

Volgens de Consumentenbond zorgt dat echter voor verwarring, daarom startte de consumentenorganisatie vorige week met de campagne ‘Weg met het Vinkje’. De meerderheid van de consumenten zou immers niet weten wat de vinkjes betekenen of ze kennen het verschil niet tussen de twee vinkjes.

 

De Consumentenbond had bij de lancering van het Vinkje in 2012 ook al zijn twijfels geuit over het systeem en het stelde dat de problemen die het toen aankaartte nu nog steeds niet zijn opgelost. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden”, zei Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, vorige week nog. Minister Schippers heeft die vraag dus naast zich neergelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.