Vlaamse voedingsindustrie pakt CO2-uitstoot aan | RetailDetail

Vlaamse voedingsindustrie pakt CO2-uitstoot aan

Vlaamse voedingsindustrie pakt CO2-uitstoot aan

De federatie van de Vlaamse voedingsindustrie engageert zich om 245.000 ton CO2 te besparen tegen 2030. Dit komt overeen met een daling van 15% ten opzichte van 2014.

Acht actiepunten

“De Vlaamse voedingsindustrie heeft de voorbije jaren sterk ingezet op het reduceren van de CO2-uitstoot en het verhogen van de energie-efficiëntie. De sector realiseerde daardoor tussen 1990 en 2014 een CO2-reductie van 34%,” aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia Vlaanderen. “Om de ambitieuze Vlaamse klimaatdoelstellingen te halen, die rond de 35% CO2-reductie ten opzichte van 2005 liggen, moeten we de inspanningen nog opdrijven.”

 

Dat zegt hij naar aanleiding van de Vlaamse klimaattop, die op 1 december van start gaat. Fevia Vlaanderen wil zeer concreet via acht actiepunten de klimaatinspanningen verderzetten. Daarbij wil het uitdrukkelijk ook de KMO’s betrekken, die meer dan 90% van de voedingsindustrie uitmaken.

 

“Voedselverlies beperken en actief bijdragen aan de circulaire economie zijn twee belangrijke pijlers van ons klimaatengagement,” zegt secretaris-generaal Nadia Lapage. “Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld door nieuwe hoogwaardige toepassingen voor de nevenstromen te ontwikkelen. Zo kan draf, een restproduct van de bierproductie, vezels en eiwitten aan brood toevoegen en cholesterolverlagend werken. De winnaars van de Fevia innovatiewedstrijden toonde met hun product Specornoos, een ijshoorntje op basis van broodresten, dat er nog tal van mogelijkheden zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.