Vlaamse voedingsindustrie pakt CO2-uitstoot aan | RetailDetail

Vlaamse voedingsindustrie pakt CO2-uitstoot aan

Vlaamse voedingsindustrie pakt CO2-uitstoot aan

De federatie van de Vlaamse voedingsindustrie engageert zich om 245.000 ton CO2 te besparen tegen 2030. Dit komt overeen met een daling van 15% ten opzichte van 2014.

Acht actiepunten

“De Vlaamse voedingsindustrie heeft de voorbije jaren sterk ingezet op het reduceren van de CO2-uitstoot en het verhogen van de energie-efficiëntie. De sector realiseerde daardoor tussen 1990 en 2014 een CO2-reductie van 34%,” aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia Vlaanderen. “Om de ambitieuze Vlaamse klimaatdoelstellingen te halen, die rond de 35% CO2-reductie ten opzichte van 2005 liggen, moeten we de inspanningen nog opdrijven.”

 

Dat zegt hij naar aanleiding van de Vlaamse klimaattop, die op 1 december van start gaat. Fevia Vlaanderen wil zeer concreet via acht actiepunten de klimaatinspanningen verderzetten. Daarbij wil het uitdrukkelijk ook de KMO’s betrekken, die meer dan 90% van de voedingsindustrie uitmaken.

 

“Voedselverlies beperken en actief bijdragen aan de circulaire economie zijn twee belangrijke pijlers van ons klimaatengagement,” zegt secretaris-generaal Nadia Lapage. “Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld door nieuwe hoogwaardige toepassingen voor de nevenstromen te ontwikkelen. Zo kan draf, een restproduct van de bierproductie, vezels en eiwitten aan brood toevoegen en cholesterolverlagend werken. De winnaars van de Fevia innovatiewedstrijden toonde met hun product Specornoos, een ijshoorntje op basis van broodresten, dat er nog tal van mogelijkheden zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid. De retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.