Vlees in België 19% duurder dan EU-gemiddelde | RetailDetail

Vlees in België 19% duurder dan EU-gemiddelde

Vlees in België 19% duurder dan EU-gemiddelde

België is vergeleken met het Europese gemiddelde helemaal geen duur land: de voedingsprijzen liggen 8% boven het EU-gemiddelde (met een uitschieter van +19% voor vlees), terwijl de prijzen voor alcohol en tabak eronder liggen (respectievelijk 8% en 3% goedkoper).

Nederland iets goedkoper dan België

België zit dus nog vrij dicht bij het Europese gemiddelde, zo blijkt uit de recentste Eurostat-studie. Voor voeding is Nederland dan weer 2% goedkoper dan het gemiddelde, met als positieve uitschieters brood en granen (liefst 10% goedkoper) een zuivelproducten (7% goedkoper). Vlees is daarentegen 11% duurder. Alcohol is dan weer 4% duurder dan het EU-gemiddelde, sigaretten 9%.

 

Moraal van het verhaal: Nederlanders zijn voordeliger af wannneer ze sigaretten en alcohol in België kopen, Belgen slaan hun voeding dan weer goedkoper in bij de noorderburen. Tenminste, Als we even abstractie maken van de verplaatsingskosten.

 

Enorme prijsverschillen

Opvallend is het grote prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste landen: in Denemarken kost voeding 45% meer dan het EU-gemiddelde, in Zweden is dat 24%. De goedkoopste landen voor voeding in de EU zijn Polen en Roemenië, waar de prijzen respectievelijk 37 en 36% lager liggen dan gemiddeld.

 

Voor alcohol en tabak zijn de prijsverschillen nog groter: voor alcohol steken Ierland (+75%) en Finland (+72%) er met kop en schouders bovenuit, voor tabak betalen de Britten (+118%) veruit het meest. De prijzen voor alcohol en tabak liggen het laagst in Bulgarije: 36% onder het EU-gemiddelde voor alcohol en zelfs de helft onder het gemiddelde voor tabak. De cijfers komen van Eurostat, het Europese statistiekbureau, dat het prijspeil van een mandje producten over de hele Europese Unie vergeleek en daarbij op soms enorme prijsverschillen stootte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.