Vlees van onverdoofd geslachte dieren ook in gewone winkelrekken

Vlees van onverdoofd geslachte dieren ook in gewone winkelrekken

Een deel van het vlees van dieren die onverdoofd worden geslacht op vraag van moslims en joden komt ook terecht bij andere klanten. Slachthuizen zeggen dat ze geen andere keuze hebben, omdat ze anders te veel vlees moeten weggooien.

Minister vraagt waarschuwing op etiket

In de Belgische slachthuizen worden momenteel liefst negen op de tien schapen en de helft van de kalveren onverdoofd geslacht. Omdat de moslims en de joden maar bepaalde onderdelen van de karkassen afnemen, komt de rest van dat vlees in de gewone winkelrekken terecht.

 

“Moslims kopen een ander soort vlees, meestal willen zij het minderwaardige deel van het vlees. Als een rund 450 kilo weegt, dan is 50 kilo bestemd voor de moslimmarkt. Maar voor die 50 kilo halal-vlees moeten we wel het hele rund onverdoofd slachten en dus komt de rest van het dier op de niet-moslimmarkt terecht”, legt een veearts uit aan De Standaard.

 

Bovendien kan de klant op geen enkele manier weten hoe het vlees werd geslacht. In België is er immers geen regel die zegt dat het op het etiket moet vermeld worden. Daar wil Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts binnenkort verandering in brengen. Hij pleit er voor dat er in de supermarkten enkel nog vlees van verdoofd geslachte dieren wordt verkocht. Indien daar van wordt afgeweken, moet dit op het etiket staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top