Vlees van onverdoofd geslachte dieren ook in gewone winkelrekken

Vlees van onverdoofd geslachte dieren ook in gewone winkelrekken

Vlees van onverdoofd geslachte dieren ook in gewone winkelrekken

Een deel van het vlees van dieren die onverdoofd worden geslacht op vraag van moslims en joden komt ook terecht bij andere klanten. Slachthuizen zeggen dat ze geen andere keuze hebben, omdat ze anders te veel vlees moeten weggooien.

Minister vraagt waarschuwing op etiket

In de Belgische slachthuizen worden momenteel liefst negen op de tien schapen en de helft van de kalveren onverdoofd geslacht. Omdat de moslims en de joden maar bepaalde onderdelen van de karkassen afnemen, komt de rest van dat vlees in de gewone winkelrekken terecht.

 

“Moslims kopen een ander soort vlees, meestal willen zij het minderwaardige deel van het vlees. Als een rund 450 kilo weegt, dan is 50 kilo bestemd voor de moslimmarkt. Maar voor die 50 kilo halal-vlees moeten we wel het hele rund onverdoofd slachten en dus komt de rest van het dier op de niet-moslimmarkt terecht”, legt een veearts uit aan De Standaard.

 

Bovendien kan de klant op geen enkele manier weten hoe het vlees werd geslacht. In België is er immers geen regel die zegt dat het op het etiket moet vermeld worden. Daar wil Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts binnenkort verandering in brengen. Hij pleit er voor dat er in de supermarkten enkel nog vlees van verdoofd geslachte dieren wordt verkocht. Indien daar van wordt afgeweken, moet dit op het etiket staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.