Vleesconsumptie daalt het snelst in België | RetailDetail

Vleesconsumptie daalt het snelst in België

Vleesconsumptie daalt het snelst in België
Shutterstock

België is het land waar in West-Europa de vleesconsumptie het snelst daalt. Tussen 2012 en 2016 is de vleesconsumptie in België met 16,7% gedaald, in de hele Europese Unie was dat slechts 1,4%.

Sterke groei aantal vegetariërs

Door die sterke daling komt België ook meteen onderaan het lijstje op vlak van vleesconsumptie in West-Europa: per persoon wordt er in België nu 71 kilogram vlees geconsumeerd. Finland komt met 74 kilo nog het dichtste in de buurt, terwijl in Nederland (79 kilo), Duitsland (88 kilo) en Frankrijk (91 kilo) fors meer vlees wordt gegeten. Dat blijkt uit de cijfers van het Duitse onderzoeksbureau AMI.

 

De cijfers van AMI wijken wel iets af van die van de FOD Economie, die spreekt over een daling van 10,6% sinds 2012 en een consumptie van 78 kilogram per Belg. Dat is echter nog steeds een veel grotere daling dan in de omliggende landen.

 

Volgens Nena Baeyens van de vegeta­riërsorganisatie EVA is die sterke daling te danken aan het stijgend aantal vegetariërs en flexitariërs in ons land. Zo verdubbelde in steden als Brussel en Gent het aantal vegetariërs tussen 2013 en 2016. Daarnaast werden er in ons land met ‘Donderdag Veggiedag’ en ‘Dagen Zonder Vlees’ ook twee grote campagnes gevoerd rond de verminderde vleesconsumptie. In steden die meedoen aan ‘Donderdag Veggiedag’ groeit het aantal vegetariërs dan ook een stuk sneller. “In Antwerpen, dat niet meedoet, is die stijging minder spectaculair”, zegt Baeyens aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top