Vleesconsumptie daalt het snelst in België | RetailDetail

Vleesconsumptie daalt het snelst in België

Vleesconsumptie daalt het snelst in België
Shutterstock

België is het land waar in West-Europa de vleesconsumptie het snelst daalt. Tussen 2012 en 2016 is de vleesconsumptie in België met 16,7% gedaald, in de hele Europese Unie was dat slechts 1,4%.

Sterke groei aantal vegetariërs

Door die sterke daling komt België ook meteen onderaan het lijstje op vlak van vleesconsumptie in West-Europa: per persoon wordt er in België nu 71 kilogram vlees geconsumeerd. Finland komt met 74 kilo nog het dichtste in de buurt, terwijl in Nederland (79 kilo), Duitsland (88 kilo) en Frankrijk (91 kilo) fors meer vlees wordt gegeten. Dat blijkt uit de cijfers van het Duitse onderzoeksbureau AMI.

 

De cijfers van AMI wijken wel iets af van die van de FOD Economie, die spreekt over een daling van 10,6% sinds 2012 en een consumptie van 78 kilogram per Belg. Dat is echter nog steeds een veel grotere daling dan in de omliggende landen.

 

Volgens Nena Baeyens van de vegeta­riërsorganisatie EVA is die sterke daling te danken aan het stijgend aantal vegetariërs en flexitariërs in ons land. Zo verdubbelde in steden als Brussel en Gent het aantal vegetariërs tussen 2013 en 2016. Daarnaast werden er in ons land met ‘Donderdag Veggiedag’ en ‘Dagen Zonder Vlees’ ook twee grote campagnes gevoerd rond de verminderde vleesconsumptie. In steden die meedoen aan ‘Donderdag Veggiedag’ groeit het aantal vegetariërs dan ook een stuk sneller. “In Antwerpen, dat niet meedoet, is die stijging minder spectaculair”, zegt Baeyens aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.