Vleesconsumptie en -productie moet met de helft minder | RetailDetail

Vleesconsumptie en -productie moet met de helft minder

Vleesconsumptie en -productie moet met de helft minder
Foto: Shutterstock

Greenpeace start een internationale campagne tegen vleesverbruik, die in Nederland samenvalt met het begin van de ‘week zonder vlees’. Tegen 2050 moeten de vleesproductie én -consumptie halveren, zegt Greenpeace.

 

Landbouw ‘goed’ voor helft alle broeikasgassen

“De hele voedselketen moet hertekend worden”, zegt Sébastien Snoeck, expert Landbouw en Veeteelt bij Greenpeace in België. Uit een internationale studie concludeert de organisatie dat de uitstoot van broeikasgassen met 64% zou dalen als men de helft minder vlees zou eten en produceren. Er zouden bovendien twee miljard mensen extra gevoed kunnen worden.

 

Als er niks verandert, zal de landbouw daarentegen over enkele decennia verantwoordelijk zijn voor 52% van de totale uitstoot van broeikasgassen. De productie van vlees en melkproducten zou daar 70% van voor zijn rekening nemen, meent Greenpeace: “Overheden blijven de industriële veeteelt massaal subsidiëren, zodat die steeds meer produceert, terwijl vlees nu al onze gezondheid en die van onze kinderen en onze planeet bedreigt. Ze zouden de boeren meer moeten steunen die zich toeleggen op biologische landbouw, hen een betere prijs voor hun producten bieden en burgers aanmoedigen om meer lokaal en vaker vegetarisch te eten”, klinkt de aanbeveling.

 

Eerste ‘Nationale week zonder vlees’ in Nederland

In Nederland is in dat kader alvast de eerste ‘Nationale week zonder vlees’ van start gegaan, in navolging van de jaarlijkse actie Dagen Zonder Vlees in België (die weliswaar veertig dagen duurt). 25.000 deelnemers gaan de uitdaging aan om de hele week geen vlees te eten. Tijdens deze eerste editie doen ook 110 bedrijven mee met hun bedrijfsrestaurant, maken 4 universiteiten hun kantine vegetarisch en besteden 95 scholen aandacht aan het onderwerp.

 

Het initiatief krijgt ook navolging in de retail: negen supermarktketens, waaronder Aldi, ondersteunen de Nederlandse campagne met vegetarische kortingsacties en receptinspiratie. Ook 276 verschillende restaurants nemen deel en op 63 pompstations ligt ook een vegetarische snack klaar.

 

Belg eet tot 2,5 maal te veel vlees

Ook in België ziet Greenpeace een grote bereidheid om minder vlees te eten: 54% van de Belgen denkt dat minder vlees eten helpt in de strijd tegen klimaatopwarming, terwijl zelfs bijna driekwart gelooft dat vlees niet gezond is. Liefst 66% van de respondenten aan de studie gaf dan ook aan hun vleesverbruik te willen verminderen, 60% deed dat in de afgelopen vijf jaar al. 

 

Belgen eten volgens Greenpeace nochtans gemiddeld 770 tot 980 gram vlees per week, 2 tot 2,5 keer meer dan aanbevolen. Daarop pikt Albert Heijn in met het project flexi-Vlaanderen, waarbij de supermarktketen wil helpen om minder vlees en bijvoorbeeld meer vleesvervangers te eten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.