Vleesvervangers bezig aan sterke opmars | RetailDetail

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars
Shutterstock

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Aanbod gegroeid

“Het aanbod van vegetarische producten is de jongste jaren enorm gegroeid”, bevestigt Nena Baeyens van de vegetariërsorganisatie EVA aan De Standaard. “De ruimte die supermarkten ervoor maken, neemt snel toe. Ook grote bedrijven springen op de kar. Zelfs vleesproducent Aoste lanceerde onlangs als eerste een gamma van vegetarische charcuterie.”

 

Dat supermarkten meer ruimte geven aan vleesvervangers mag geen wonder heten: vorig jaar steeg de omzet van vegetarische voeding bij Carrefour met 25% en ook dit jaar verwacht het op dat vlak een grote groei. “Omdat steeds meer mensen vlees en vis afwisselen met vegetarische alternatieven. Een paar jaar geleden dachten we dat vegetarische producten alleen door vegetariërs gekocht werden. Nu richten we ons op iedereen”, aldus woordvoerder Baptist Van Outryve. Bij Delhaize klinkt een gelijkaardig signaal: daar steeg de omzet van vegetarische producten met 10%, veganistische producten maakten zelfs een sprong van 20%.

 

Daarnaast profiteren kleinere bedrijven mee van de vegetarische opmars: zo verdrievoudigde de voorbije zes jaar de winst van De Hobbit, dat plantaardige voeding produceert. Bij Vers en Veggie, dat bereide vegetarische maaltijden maakt, ging de winst in een paar jaar tijd zelfs maal twintig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!