Vleesvervangers bezig aan sterke opmars | RetailDetail

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars
Shutterstock

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Aanbod gegroeid

“Het aanbod van vegetarische producten is de jongste jaren enorm gegroeid”, bevestigt Nena Baeyens van de vegetariërsorganisatie EVA aan De Standaard. “De ruimte die supermarkten ervoor maken, neemt snel toe. Ook grote bedrijven springen op de kar. Zelfs vleesproducent Aoste lanceerde onlangs als eerste een gamma van vegetarische charcuterie.”

 

Dat supermarkten meer ruimte geven aan vleesvervangers mag geen wonder heten: vorig jaar steeg de omzet van vegetarische voeding bij Carrefour met 25% en ook dit jaar verwacht het op dat vlak een grote groei. “Omdat steeds meer mensen vlees en vis afwisselen met vegetarische alternatieven. Een paar jaar geleden dachten we dat vegetarische producten alleen door vegetariërs gekocht werden. Nu richten we ons op iedereen”, aldus woordvoerder Baptist Van Outryve. Bij Delhaize klinkt een gelijkaardig signaal: daar steeg de omzet van vegetarische producten met 10%, veganistische producten maakten zelfs een sprong van 20%.

 

Daarnaast profiteren kleinere bedrijven mee van de vegetarische opmars: zo verdrievoudigde de voorbije zes jaar de winst van De Hobbit, dat plantaardige voeding produceert. Bij Vers en Veggie, dat bereide vegetarische maaltijden maakt, ging de winst in een paar jaar tijd zelfs maal twintig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.