Vleeswaren onder vuur wegens kindermarketing | RetailDetail

Vleeswaren onder vuur wegens kindermarketing

Vleeswaren onder vuur wegens kindermarketing
Shutterstock.com

Met fel gekleurde verpakkingen en bekende cartoonfiguurtjes richten nogal wat fabrikanten van charcuterie zich specifiek tot kinderen. Dat stuit op kritiek van wetenschappers en consumentenorganisaties.

 

Positieve emoties

Bijna één merk op tien hanteert kindermarketingtechnieken om een jonge doelgroep aan te spreken, zeggen onderzoekers van de Universiteit Gent. In de vleeswarensector gaat het onder andere om huismerken van Colruyt, Delhaize en Albert Heijn en de merken Aoste, Disney, Aubel, Studio 100, Ferdi Fuchs, Bouton d'Or, Frais Devant, Bifi en Teyssier. Ze gebruiken felle basiskleuren of zetten bekende cartoonfiguren op de verpakking, zoals Disney-personages. Die roepen positieve emoties op bij kinderen, die nog niet kunnen begrijpen wat reclame met hen doet, zegt onderzoekster Liselot Hudders aan de krant De Morgen.

 

Dat is vooral problematisch omdat charcuterie niet meteen als gezond wordt beschouwd. In de voedingsdriehoek vallen bewerkte vleeswaren in de rode zone, wat betekent dat je er best zo weinig mogelijk van consumeert. De Wereldgezondheidsorganisatie legt een verband tussen vleeswaren en darmkanker. Test-Aankoop vindt daarom dat het gebruik van kinderidolen om reclame te maken voor te zoute, te vette en te suikerrijke voeding, moet verboden worden. Het Vlaams Instituut Gezond Leven stelt dat de overheid moet ingrijpen omdat de voedingssector zelf geen al te strenge criteria hanteert. Eerder dit jaar kwam ook Greenpeace al in actie tegen kinderworst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.