Vlot en constructief: het foodnieuws deze week

Vlot en constructief: het foodnieuws deze week

Wordt het nog wat met e-commerce in FMCG? RetailDetail Food ontwaart toch wat beweging hier en daar. Er was ook nog veel meer foodnieuws deze week: een overzicht.

E-commerce en food

Met Ahold Delhaize ging ook afgelopen week alles goed, dank u. De fusiegroep treedt toe tot de meest invloedrijke beursbarometer van de eurozone: de EuroStoxx50... ten koste van rivaal Carrefour. En van merkfabrikanten vernemen we dat de gesprekken met de retailer zo vlot en constructief verlopen dat ze hun salesteams vrij konden geven om de afgelopen dagen te genieten van het mooie weer. Toch fijn dat hun zin voor humor (nog) niet lijdt onder de situatie, nietwaar?

 

Bij Delhaize zitten ze trouwens niet stil. De klanten van bezorgdienst Caddyhome kregen te horen dat ze voortaan terecht kunnen bij de webshop van delhaize.be, waar ze een ruimer aanbod vinden, aan dezelfde prijzen als in de fysieke winkels bovendien. Een niet meer dan logische integratie, denken wij. En misschien is dit nieuws wel de voorbode van meer onlineinitiatieven bij Delhaize.

 

De collega’s van Albert Heijn testen in Nederland alvast een mobiel afhaalpunt, kwestie van te zijn waar de klanten zijn. Bovendien vernemen we dat Albert Heijn zijn e-commercedistributiecentrum uitbreidt, onder andere om meer versproducten te kunnen leveren. Nu de Amazon Dash buttons ook Europa komen veroveren (in het VK, Duitsland en Oostenrijk om te beginnen), lijkt het hoog tijd dat supermarktketens wakker worden, wat e-commerce betreft, denkt u niet? In elk geval kunnen klanten al in het Nederlands terecht op amazon.de.

 

Innovaties en ambities

Ook met vleeswaren- en lasagneproducent Ter Beke gaat het goed: de omzet en de winst groeiden naar recordhoogtes, onder andere dankzij geslaagde innovaties. Marlow Foods, de producent van vleesvervanger Quorn, publiceerde eveneens sterke cijfers en geeft blijk van grote ambities. Betere cijfers in elk geval dan FrieslandCampina, dat de gevolgen voelt van lagere melkprijzen en de Russische boycot.

 

Drankenproducenten Rémy Cointreau en Lucas Bols zijn van plan een joint venture op te starten voor het merk Passoã, om het zoete drankje wereldwijd een nieuwe boost te geven. Wij verkiezen een biertje, en ook in die markt was er nieuws: de ene dag berichten we dat Duvel Moortgat interesse heeft om collega-brouwer Bosteels over te nemen, de producent van de onvolprezen Tripel Karmeliet. De volgende dag blijkt al dat ze hun poot terugtrekken wegens te duur. Tja, op kwaliteit staat een prijs, maar we vragen ons toch af wie er dan wél 200 miljoen euro op tafel gaat leggen.

 

We sluiten dit weekoverzicht af met een opmerkelijke carrièremove: topmanager Ignace Van Doorselaere maakt de overstap van lingerieproducent Van de Velde (waar hij al even weg was, voor alle duidelijkheid) naar chocoladeproducent Neuhaus. Wat textiel en cacao met elkaar te maken hebben, vraagt u zich af? Dat ligt nogal voor de hand, zouden wij denken. Wat schenkt een man immers aan zijn allerliefste? Een kanten setje en een doos pralines, toch? Die Ignace is gewoon een vrouwengek, en hij weet er nog business van te maken ook. Respect! En tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top