Vlot en constructief: het foodnieuws deze week

Vlot en constructief: het foodnieuws deze week

Wordt het nog wat met e-commerce in FMCG? RetailDetail Food ontwaart toch wat beweging hier en daar. Er was ook nog veel meer foodnieuws deze week: een overzicht.

E-commerce en food

Met Ahold Delhaize ging ook afgelopen week alles goed, dank u. De fusiegroep treedt toe tot de meest invloedrijke beursbarometer van de eurozone: de EuroStoxx50... ten koste van rivaal Carrefour. En van merkfabrikanten vernemen we dat de gesprekken met de retailer zo vlot en constructief verlopen dat ze hun salesteams vrij konden geven om de afgelopen dagen te genieten van het mooie weer. Toch fijn dat hun zin voor humor (nog) niet lijdt onder de situatie, nietwaar?

 

Bij Delhaize zitten ze trouwens niet stil. De klanten van bezorgdienst Caddyhome kregen te horen dat ze voortaan terecht kunnen bij de webshop van delhaize.be, waar ze een ruimer aanbod vinden, aan dezelfde prijzen als in de fysieke winkels bovendien. Een niet meer dan logische integratie, denken wij. En misschien is dit nieuws wel de voorbode van meer onlineinitiatieven bij Delhaize.

 

De collega’s van Albert Heijn testen in Nederland alvast een mobiel afhaalpunt, kwestie van te zijn waar de klanten zijn. Bovendien vernemen we dat Albert Heijn zijn e-commercedistributiecentrum uitbreidt, onder andere om meer versproducten te kunnen leveren. Nu de Amazon Dash buttons ook Europa komen veroveren (in het VK, Duitsland en Oostenrijk om te beginnen), lijkt het hoog tijd dat supermarktketens wakker worden, wat e-commerce betreft, denkt u niet? In elk geval kunnen klanten al in het Nederlands terecht op amazon.de.

 

Innovaties en ambities

Ook met vleeswaren- en lasagneproducent Ter Beke gaat het goed: de omzet en de winst groeiden naar recordhoogtes, onder andere dankzij geslaagde innovaties. Marlow Foods, de producent van vleesvervanger Quorn, publiceerde eveneens sterke cijfers en geeft blijk van grote ambities. Betere cijfers in elk geval dan FrieslandCampina, dat de gevolgen voelt van lagere melkprijzen en de Russische boycot.

 

Drankenproducenten Rémy Cointreau en Lucas Bols zijn van plan een joint venture op te starten voor het merk Passoã, om het zoete drankje wereldwijd een nieuwe boost te geven. Wij verkiezen een biertje, en ook in die markt was er nieuws: de ene dag berichten we dat Duvel Moortgat interesse heeft om collega-brouwer Bosteels over te nemen, de producent van de onvolprezen Tripel Karmeliet. De volgende dag blijkt al dat ze hun poot terugtrekken wegens te duur. Tja, op kwaliteit staat een prijs, maar we vragen ons toch af wie er dan wél 200 miljoen euro op tafel gaat leggen.

 

We sluiten dit weekoverzicht af met een opmerkelijke carrièremove: topmanager Ignace Van Doorselaere maakt de overstap van lingerieproducent Van de Velde (waar hij al even weg was, voor alle duidelijkheid) naar chocoladeproducent Neuhaus. Wat textiel en cacao met elkaar te maken hebben, vraagt u zich af? Dat ligt nogal voor de hand, zouden wij denken. Wat schenkt een man immers aan zijn allerliefste? Een kanten setje en een doos pralines, toch? Die Ignace is gewoon een vrouwengek, en hij weet er nog business van te maken ook. Respect! En tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top