VN-agentschap: "Maak van minder voedselverspilling een voornemen" | RetailDetail

VN: "Maak van minder voedselverspilling een voornemen"

VN: "Maak van minder voedselverspilling een voornemen"
Foto: Shutterstock

Het VN-voedselagentschap FAO heeft al een nieuwjaarsvoornemen voor ons klaar: verspil eens minder voedsel. Europeanen zouden jaarlijks 88 miljoen ton verspillen, wereldwijd is dat liefst 1,3 miljard ton.

 

Derde alle voedselproductie gaat verloren

Liefst een derde van alle wereldwijde voedselproductie gaat jaarlijks verloren, schat het voedselagentschap van de Verenigde Naties (FAO). Dat komt neer op 1,3 miljard ton verspilde voeding. Tijdens deze eindejaarsfeesten roept het agentschap daarom op om niet alleen bij de feestmalen goed op te letten, maar ook om van minder voedselverspilling meteen een nieuwjaarsvoornemen te maken. “De feestdagen zijn in sommige werelddelen synoniem geworden voor over-eten en voedselafval”, zegt het FAO.

 

“Maak van geen voedsel verspillen je goede voornemen voor het nieuwe jaar”, klinkt het en daar hoort meteen ook een eigen hashtag bij: #NotWasting. Want het gaat niet alleen om de voeding zelf, de verspilling is ook “een verspilling van arbeid, water, energie, grondstoffen en andere middelen die gebruikt worden om het voedsel te produceren.”


 
Er is wel onenigheid over hoeveel we nu precies verspillen. Volgens het VN-agentschap bedraagt de voedselafvalberg in België bijvoorbeeld elk jaar 3,6 miljoen ton, wat neerkomt op 345 kilogram per persoon per jaar. De Vlaamse overheid heeft het in een eigen rapport daarentegen over amper 32,7 kilogram voedselverlies per Vlaming. Supermarkten dragen daar voor 5% toe bij. Voor consumenten heeft het FAO dan weer een lijstje met zes concrete tips om hun voedselverspilling terug te dringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

28/05/2018

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

28/05/2018

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.