VN-agentschap: "Maak van minder voedselverspilling een voornemen" | RetailDetail

VN: "Maak van minder voedselverspilling een voornemen"

VN: "Maak van minder voedselverspilling een voornemen"
Foto: Shutterstock

Het VN-voedselagentschap FAO heeft al een nieuwjaarsvoornemen voor ons klaar: verspil eens minder voedsel. Europeanen zouden jaarlijks 88 miljoen ton verspillen, wereldwijd is dat liefst 1,3 miljard ton.

 

Derde alle voedselproductie gaat verloren

Liefst een derde van alle wereldwijde voedselproductie gaat jaarlijks verloren, schat het voedselagentschap van de Verenigde Naties (FAO). Dat komt neer op 1,3 miljard ton verspilde voeding. Tijdens deze eindejaarsfeesten roept het agentschap daarom op om niet alleen bij de feestmalen goed op te letten, maar ook om van minder voedselverspilling meteen een nieuwjaarsvoornemen te maken. “De feestdagen zijn in sommige werelddelen synoniem geworden voor over-eten en voedselafval”, zegt het FAO.

 

“Maak van geen voedsel verspillen je goede voornemen voor het nieuwe jaar”, klinkt het en daar hoort meteen ook een eigen hashtag bij: #NotWasting. Want het gaat niet alleen om de voeding zelf, de verspilling is ook “een verspilling van arbeid, water, energie, grondstoffen en andere middelen die gebruikt worden om het voedsel te produceren.”


 
Er is wel onenigheid over hoeveel we nu precies verspillen. Volgens het VN-agentschap bedraagt de voedselafvalberg in België bijvoorbeeld elk jaar 3,6 miljoen ton, wat neerkomt op 345 kilogram per persoon per jaar. De Vlaamse overheid heeft het in een eigen rapport daarentegen over amper 32,7 kilogram voedselverlies per Vlaming. Supermarkten dragen daar voor 5% toe bij. Voor consumenten heeft het FAO dan weer een lijstje met zes concrete tips om hun voedselverspilling terug te dringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.