"Voedingsindustrie is grootste industriële sector van België" | RetailDetail

"Voedingsindustrie is grootste industriële sector van België"

"Voedingsindustrie is grootste industriële sector van België"

In 2013 kende de voedingsindustrie een voorzichtige groei van 1,5%. Ondanks die stijging haalde de sector haar ambitieuze groeidoelstelling niet: sectorfederatie Fevia vraagt dan ook dringend ondersteunende maatregelen voor de hele industrie.

Groei vertraagt

2013 was voor de Belgische voedingsindustrie een jaar van groei, zij het iets minder dan in 2012. Toch blijft de sector een onbetwiste sterkhouder binnen het Belgische industriële weefsel: "De voedingsindustrie is op dit moment zelfs de sterkste industriële sector van België geworden. De voedingssector vertegenwoordigt immers een steeds groter aandeel van de omzet, uitvoer en tewerkstelling van de totale Belgische industrie", zegt  Fevia-voorzitter Bernard Deryckere.

 

Terwijl de omzet van de totale industrie in 2013 met 3,3% daalde, ging de voedingsindustrie er 1,5% op vooruit: de totale omzet bedraagt nu al 48,2 miljard euro. Vooral het drankensegment (+3,8%) en de zuivelindustrie zetten sterke prestaties neer. De totale groei lag wel iets lager dan in 2012, zodat de sector zijn zelf opgelegde doelstelling van 48,8 miljard euro niet haalde.

 

De voedingsindustrie is momenteel goed voor zo'n 73.200 voltijdse equivalenten, een half procentje meer dan in 2012. In aantal hoofden gaat het om 88.700 medewerkers, indirect stelt de voedingsindustrie nog eens bijna 138.000 mensen tewerk, wat maakt dat er alles samen meer dan 226.000 jobs verbonden zijn aan de voedingsindustrie. Met deze stijging gaat de sector lijnrecht in tegen de evoluties in de rest van de industrie.

 

Export in de lift, kosten helaas ook

In 2013 zag de voedingssector de uitvoer met meer dan 2% stijgen. Vooral de export naar de nieuwe lidstaten en naar verre exportmarkten (zoals de Verenigde Staten en Japan) zit in de lift. De export buiten West-Europa was dit jaar al goed voor bijna 18% van de totale export, tien jaar geleden was dat slechts 12%.

 

"De voedingsindustrie is op dit moment de sterkhouder van de Belgische industrie. Toch kiezen wij ervoor om niet op onze lauweren te rusten, maar ook in de jaren die komen te blijven groeien en investeren in België. Om dit te bereiken, moet er wel dringend een antwoord geboden worden op een aantal cruciale vragen", zegt Deryckere.

 

"Onze belangrijkste inputfactoren, met name grondstoffen, energie en lonen, kennen een steeds stijgende prijsbeweging en dat zet voedingsproducenten onder druk. Daarom kijken wij op dit moment naar alle regeringen in dit land om dringend maatregelen te nemen om zo niet alleen de voedingssector te ontlasten, maar ook de volledige Belgische industrie te ondersteunen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”