"Voedingsindustrie is grootste industriële sector van België"

"Voedingsindustrie is grootste industriële sector van België"

In 2013 kende de voedingsindustrie een voorzichtige groei van 1,5%. Ondanks die stijging haalde de sector haar ambitieuze groeidoelstelling niet: sectorfederatie Fevia vraagt dan ook dringend ondersteunende maatregelen voor de hele industrie.

Groei vertraagt

2013 was voor de Belgische voedingsindustrie een jaar van groei, zij het iets minder dan in 2012. Toch blijft de sector een onbetwiste sterkhouder binnen het Belgische industriële weefsel: "De voedingsindustrie is op dit moment zelfs de sterkste industriële sector van België geworden. De voedingssector vertegenwoordigt immers een steeds groter aandeel van de omzet, uitvoer en tewerkstelling van de totale Belgische industrie", zegt  Fevia-voorzitter Bernard Deryckere.

 

Terwijl de omzet van de totale industrie in 2013 met 3,3% daalde, ging de voedingsindustrie er 1,5% op vooruit: de totale omzet bedraagt nu al 48,2 miljard euro. Vooral het drankensegment (+3,8%) en de zuivelindustrie zetten sterke prestaties neer. De totale groei lag wel iets lager dan in 2012, zodat de sector zijn zelf opgelegde doelstelling van 48,8 miljard euro niet haalde.

 

De voedingsindustrie is momenteel goed voor zo'n 73.200 voltijdse equivalenten, een half procentje meer dan in 2012. In aantal hoofden gaat het om 88.700 medewerkers, indirect stelt de voedingsindustrie nog eens bijna 138.000 mensen tewerk, wat maakt dat er alles samen meer dan 226.000 jobs verbonden zijn aan de voedingsindustrie. Met deze stijging gaat de sector lijnrecht in tegen de evoluties in de rest van de industrie.

 

Export in de lift, kosten helaas ook

In 2013 zag de voedingssector de uitvoer met meer dan 2% stijgen. Vooral de export naar de nieuwe lidstaten en naar verre exportmarkten (zoals de Verenigde Staten en Japan) zit in de lift. De export buiten West-Europa was dit jaar al goed voor bijna 18% van de totale export, tien jaar geleden was dat slechts 12%.

 

"De voedingsindustrie is op dit moment de sterkhouder van de Belgische industrie. Toch kiezen wij ervoor om niet op onze lauweren te rusten, maar ook in de jaren die komen te blijven groeien en investeren in België. Om dit te bereiken, moet er wel dringend een antwoord geboden worden op een aantal cruciale vragen", zegt Deryckere.

 

"Onze belangrijkste inputfactoren, met name grondstoffen, energie en lonen, kennen een steeds stijgende prijsbeweging en dat zet voedingsproducenten onder druk. Daarom kijken wij op dit moment naar alle regeringen in dit land om dringend maatregelen te nemen om zo niet alleen de voedingssector te ontlasten, maar ook de volledige Belgische industrie te ondersteunen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top