"Voedingsindustrie is grootste industriële sector van België"

"Voedingsindustrie is grootste industriële sector van België"

In 2013 kende de voedingsindustrie een voorzichtige groei van 1,5%. Ondanks die stijging haalde de sector haar ambitieuze groeidoelstelling niet: sectorfederatie Fevia vraagt dan ook dringend ondersteunende maatregelen voor de hele industrie.

Groei vertraagt

2013 was voor de Belgische voedingsindustrie een jaar van groei, zij het iets minder dan in 2012. Toch blijft de sector een onbetwiste sterkhouder binnen het Belgische industriële weefsel: "De voedingsindustrie is op dit moment zelfs de sterkste industriële sector van België geworden. De voedingssector vertegenwoordigt immers een steeds groter aandeel van de omzet, uitvoer en tewerkstelling van de totale Belgische industrie", zegt  Fevia-voorzitter Bernard Deryckere.

 

Terwijl de omzet van de totale industrie in 2013 met 3,3% daalde, ging de voedingsindustrie er 1,5% op vooruit: de totale omzet bedraagt nu al 48,2 miljard euro. Vooral het drankensegment (+3,8%) en de zuivelindustrie zetten sterke prestaties neer. De totale groei lag wel iets lager dan in 2012, zodat de sector zijn zelf opgelegde doelstelling van 48,8 miljard euro niet haalde.

 

De voedingsindustrie is momenteel goed voor zo'n 73.200 voltijdse equivalenten, een half procentje meer dan in 2012. In aantal hoofden gaat het om 88.700 medewerkers, indirect stelt de voedingsindustrie nog eens bijna 138.000 mensen tewerk, wat maakt dat er alles samen meer dan 226.000 jobs verbonden zijn aan de voedingsindustrie. Met deze stijging gaat de sector lijnrecht in tegen de evoluties in de rest van de industrie.

 

Export in de lift, kosten helaas ook

In 2013 zag de voedingssector de uitvoer met meer dan 2% stijgen. Vooral de export naar de nieuwe lidstaten en naar verre exportmarkten (zoals de Verenigde Staten en Japan) zit in de lift. De export buiten West-Europa was dit jaar al goed voor bijna 18% van de totale export, tien jaar geleden was dat slechts 12%.

 

"De voedingsindustrie is op dit moment de sterkhouder van de Belgische industrie. Toch kiezen wij ervoor om niet op onze lauweren te rusten, maar ook in de jaren die komen te blijven groeien en investeren in België. Om dit te bereiken, moet er wel dringend een antwoord geboden worden op een aantal cruciale vragen", zegt Deryckere.

 

"Onze belangrijkste inputfactoren, met name grondstoffen, energie en lonen, kennen een steeds stijgende prijsbeweging en dat zet voedingsproducenten onder druk. Daarom kijken wij op dit moment naar alle regeringen in dit land om dringend maatregelen te nemen om zo niet alleen de voedingssector te ontlasten, maar ook de volledige Belgische industrie te ondersteunen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top