"Voedingsindustrie is grootste industriële sector van België"

"Voedingsindustrie is grootste industriële sector van België"

In 2013 kende de voedingsindustrie een voorzichtige groei van 1,5%. Ondanks die stijging haalde de sector haar ambitieuze groeidoelstelling niet: sectorfederatie Fevia vraagt dan ook dringend ondersteunende maatregelen voor de hele industrie.

Groei vertraagt

2013 was voor de Belgische voedingsindustrie een jaar van groei, zij het iets minder dan in 2012. Toch blijft de sector een onbetwiste sterkhouder binnen het Belgische industriële weefsel: "De voedingsindustrie is op dit moment zelfs de sterkste industriële sector van België geworden. De voedingssector vertegenwoordigt immers een steeds groter aandeel van de omzet, uitvoer en tewerkstelling van de totale Belgische industrie", zegt  Fevia-voorzitter Bernard Deryckere.

 

Terwijl de omzet van de totale industrie in 2013 met 3,3% daalde, ging de voedingsindustrie er 1,5% op vooruit: de totale omzet bedraagt nu al 48,2 miljard euro. Vooral het drankensegment (+3,8%) en de zuivelindustrie zetten sterke prestaties neer. De totale groei lag wel iets lager dan in 2012, zodat de sector zijn zelf opgelegde doelstelling van 48,8 miljard euro niet haalde.

 

De voedingsindustrie is momenteel goed voor zo'n 73.200 voltijdse equivalenten, een half procentje meer dan in 2012. In aantal hoofden gaat het om 88.700 medewerkers, indirect stelt de voedingsindustrie nog eens bijna 138.000 mensen tewerk, wat maakt dat er alles samen meer dan 226.000 jobs verbonden zijn aan de voedingsindustrie. Met deze stijging gaat de sector lijnrecht in tegen de evoluties in de rest van de industrie.

 

Export in de lift, kosten helaas ook

In 2013 zag de voedingssector de uitvoer met meer dan 2% stijgen. Vooral de export naar de nieuwe lidstaten en naar verre exportmarkten (zoals de Verenigde Staten en Japan) zit in de lift. De export buiten West-Europa was dit jaar al goed voor bijna 18% van de totale export, tien jaar geleden was dat slechts 12%.

 

"De voedingsindustrie is op dit moment de sterkhouder van de Belgische industrie. Toch kiezen wij ervoor om niet op onze lauweren te rusten, maar ook in de jaren die komen te blijven groeien en investeren in België. Om dit te bereiken, moet er wel dringend een antwoord geboden worden op een aantal cruciale vragen", zegt Deryckere.

 

"Onze belangrijkste inputfactoren, met name grondstoffen, energie en lonen, kennen een steeds stijgende prijsbeweging en dat zet voedingsproducenten onder druk. Daarom kijken wij op dit moment naar alle regeringen in dit land om dringend maatregelen te nemen om zo niet alleen de voedingssector te ontlasten, maar ook de volledige Belgische industrie te ondersteunen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top